Ni som kört Fibo i badrum för mer än 2-5 år sen, vad tycker ni nu, är det lika fint nu när det gått några år som man kan förvänta sig av kakel? Ser ju onekligen enklare ut med Fibo speciellt för en som inte har någon jättevana med kakling tänker jag?

Gäller källarbadrum, en av väggarna är betong, finns det någon därute som monterat mot betongvägg så får ni gärna dela med er också.

Mvh

Jag satte in Fibo för ett år sedan och den ser lika ny ut idag som då, men jag hade inte satt skivan i en duschhörna med hög fuktbelastning. På det stora hela är det tacksamt att montera skivorna och man kan ta upp lite böjda väggar med skivan, men:

Det är otroligt viktigt att få bottenlisten som skivorna vilar på perfekt i våg. Det är ett bra laservattenpass som gäller, för minsta avvikelse kommer att medföra problem. Fibos egna skruv är i fel dimension i förhållande till de förborrade hålen, vilket gör det väldigt lätt att listen blir sned vid montering.

Hörnen ställer höga krav på att första och sista skivan kapas med precision, för att kunna täta på ett bra och snyggt sätt.

Skivorna är billiga, men tillbehören är dyra. Tänk på att kolla datummärkningen på Fibo seal, den härdar snabbt i tuben om den har blivit stående.

(Jag kaklade duschutrymmet och körde Fibo i övriga delar)

• Modernt badrum med kaklade väggar, frittstående badkar, svart fönster, duschkabin och vita sanitetsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Juul och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde om badrummet för två år sen och det är lika fint nu som då.

Som föregående skribent skriver så är det väldigt viktigt att få bottenlisten helt i våg och den första skivan helt i lod när man monterar.
Jag monterade på plywood och det gick ganska enkelt trots en del ojämnheter.

• Gilla
Treutqvist
  • Laddar…
BirgitS
P ptk skrev:
Gäller källarbadrum
Källare med oisolerad betongplatta och risk för fukt genom yttervägg och golv?
I så fall bör man ju bara ha tätskikt i och kring själva duschen, det område som ofta blir blött. I övriga delar av rummet ska det vara material som andas, dvs. inget tätskikt alls, och då är ju Fibo-plattor olämpliga.

ullet
Hade ett badrum med Fibo-skivor i förra huset, var nyinstallerat när vi flyttade dit och höll i ca 5-6 år för oss - sen läckte det in vatten vid bottenlisten vid dusch och skivorna svällde upp (gissar att dom misslyckats med montaget).

Jag skulle aldrig installera såna om jag fick välja själv, och absolut inte i källare, där ska du ha nåt ickeorganiskt som andas.

MollyMoon
P ptk skrev:
Ni som kört Fibo i badrum för mer än 2-5 år sen, vad tycker ni nu, är det lika fint nu när det gått några år som man kan förvänta sig av kakel? Ser ju onekligen enklare ut med Fibo speciellt för en som inte har någon jättevana med kakling tänker jag?

Gäller källarbadrum, en av väggarna är betong, finns det någon därute som monterat mot betongvägg så får ni gärna dela med er också.

Mvh
Vi har precis lagt klart alla Fiboskivor i vår tvättstuga i källaren. Så nu är det småfix mrd lister kvar. Vi ska även lägga in skåp och bänkskiva framöver. Svettigt jobb, speciellt grundarbetet. Våra väggar är väldigt ojämna, så det var mycket jobb med att få allt i lod. Men har ju en karl som gillar att mäta till förbannelse, så det är ju bra men det hat tagit tid. Vi bor i sutterräng hus, har grävt grund och har ingen fukt i väggarna. Vi valde dock att lägga stålskenor mot betongvägg som han borrat fast skivorna i. Mycket luft Mao emellan. Vi kommer inte att duscha direkt mot väggen, utan köper en snygg duschkabin. Finns dö snygga. Golvet har jag målat med färg som ska släppa ev fukt. Men vi har ingen fukt i golvet just nu iaf. Vi lägger en luftig matta där istället, som är varm att gå på. Vi har väldränerat utomhus, det fixade vi när vi grävde grunden och lade även en platonmatta mot grunden, som då var torr. Vi hoppas det ska funka bra. Skickar en bild på en stålskena. Fiboskivan på den bilden blev lite snedsågad, så den fick vi såga om... Vi snålade lite kring dörrarna, för att slippa köpa så många skivor. Därav sågades vissa mitt itu och själva falsen togs bort. Gick bra att foga ihop ändå ovan dörren. 😄👍

• Närbild av en vägg där Fiboskivor har monterats med stålskenor mot betongvägg, bredvid en vit dörrkarm.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad tvättstuga med nylagda Fiboskivor på väggarna, en tvättmaskin, och en grå matta på golvet. En dörr syns till höger i bilden.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett hörn av en tvättstuga med nyligen installerade Fiboskivor och en stålskena. En diskbänk och ett eluttag kan också ses i bilden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Satte fibo för elva år sedan.
Fibo seal i botten är nyckel till täthet.
Fibo seal reagerar på tvål och schampo vilket medför att tätmassan försvinner med åren.
Glömmer man bort att uppdatera Fibo seal i bottenlisten varje år i enlighet med instruktion, kommer fukten.

Så blev det för mig i duschutrymmet.
Fibo menar att deras garanti inte gäller, eftersom handhavande fel, alternativt monteringsfel.
Så deras garanti är enbart försäljningsargument utan täckning, tycker jag.

Men att åtgärda skadan var under 10000 så inga pengar att tala om.+ Några timmars arbete
Prisvärt+ ingen fara.
Värt att reflektera över är att Fibo kräver att tätskiktet mellan golv och vägg överlappar minst 6 cm. För egen del har jag inget emot dubbla tätskikt i duschutrymmet eftersom då slipper man fuktskador i reglar etc om tätlisten, gud förbjude skulle börja läcka. Detta är inte i enlighet med gällande regler men sunt förnuft i mitt sinne.

Kakel eller Fibo?
Fibo för enkelheten, lätt att torka av och sköta.
Att behålla lyster i kakel kräver sitt arbete som vida överstiger arbetet med bottenlisten på Fibo varje år.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.