358 läst ·
8 svar
358 läst
8 svar
Våtrumsmatta vs kakel
Hejsan! Vi köpte ett hus där vi visste att båda badrummen inom en relativt snar framtid kommer behöva renoveras. Ena på ca 5m² och andra på ca 3m². Och nu när börjar vi närma oss det kommer en funderingar.
Första frågan: kan man ta bort duschen som är i det lilla badrummet och "bara" ha kvar handfat och dusch? Känns lite onödigt att ha en dusch i ett så litet utrymme 😅
Andra frågan: någon som har koll på hur mycket det är i prisskillnad på kakel vs våtrumsmatta?
Tredje frågan: vilket är lättast att hålla rent?
Kommer självklart ta in lite olika offerter innan man bestämmer sig, men kan vara skönt att veta vad man själv vill innan man börjar prata med olika firmor tänker jag 😊
Första frågan: kan man ta bort duschen som är i det lilla badrummet och "bara" ha kvar handfat och dusch? Känns lite onödigt att ha en dusch i ett så litet utrymme 😅
Andra frågan: någon som har koll på hur mycket det är i prisskillnad på kakel vs våtrumsmatta?
Kommer självklart ta in lite olika offerter innan man bestämmer sig, men kan vara skönt att veta vad man själv vill innan man börjar prata med olika firmor tänker jag 😊
Antar att du menar behålla handfat och toalett?P Pernilla5 skrev:
Det går alldeles utmärkt. Det gör det också bra mycket billigare eftersom det då bara är krav på ett tätt golv, för väggarna finns inga krav.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att mattan är 30-50%. Men det beror på material mm.P Pernilla5 skrev:
På mattan slipper man göra rent fogarnaP Pernilla5 skrev:
Sen är utbudet av mattor betydligt mindre så det kan vara svårare att hittta något man gillar.
Matta är 100 gånger lättare att hålla rent och fräscht, så är det bara.
En annan finess med våtrumsmatta framför kakel/klinker är att mattan i sig utgör fuktspärren och är fullt besiktningsbar även för en glad amatör = Enkelt att upptäcka skador och läckage tidigt och därmed undvika vattenskador, bara man intresserar sig.
Kostnaden har jag dålig koll på, siffrorna förra inlägget angav känns rimliga.
Om du skall behålla duschen på lilla toan beror helt på er familjesituation. Är ni bara 2 vuxna i huset så klarar ni er utan den
Men har ni barn/ungdomar/tonåringar i huset under den tid ni planerar att bo i det så lär ni ångra er bittert om ni bygger bort den extra duschen..... Jag lovar er......
En annan finess med våtrumsmatta framför kakel/klinker är att mattan i sig utgör fuktspärren och är fullt besiktningsbar även för en glad amatör = Enkelt att upptäcka skador och läckage tidigt och därmed undvika vattenskador, bara man intresserar sig.
Om du skall behålla duschen på lilla toan beror helt på er familjesituation. Är ni bara 2 vuxna i huset så klarar ni er utan den
Men har ni barn/ungdomar/tonåringar i huset under den tid ni planerar att bo i det så lär ni ångra er bittert om ni bygger bort den extra duschen..... Jag lovar er......
Haha, mycket riktigt tolkat! Gick lite fort när jag skrev 😅mexitegel skrev:
Antar att du menar behålla handfat och toalett?
Det går alldeles utmärkt. Det gör det också bra mycket billigare eftersom det då bara är krav på ett tätt golv, för väggarna finns inga krav.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att mattan är 30-50%. Men det beror på material mm.
På mattan slipper man göra rent fogarna
Sen är utbudet av mattor betydligt mindre så det kan vara svårare att hittta något man gillar.
Men jättetack för svaret! Låter som att vi ska börja kika på våtrumsmatta och se om vi lyckas hitta något vi gillar 😊
Redigerat:
Låter ju som att man ska börja leta våtrumsmatta!K Kasken skrev:Matta är 100 gånger lättare att hålla rent och fräscht, så är det bara.
Ja så långt hade jag inte tänkt, kanske borde behålla duschen i det lilla badrummet. Vi har två små, någon gång blir dom ju tonåringar 😅
Kakel o klinker ger ju dock ett mer påkostat och "lyxigt" intryck, våtrumsmatta är i mångas ögon ett budgetalternativ.P Pernilla5 skrev:
Detta kan ev vara något att ta med i ekvationen om huset planeras säljas innan badrummen nått sin tekniska livslängd.
Det låter som att ni tänker helt rätt som funderar igenom upplägget innan ni börjar ta in offerter 😊P Pernilla5 skrev:Hejsan! Vi köpte ett hus där vi visste att båda badrummen inom en relativt snar framtid kommer behöva renoveras. Ena på ca 5m² och andra på ca 3m². Och nu när börjar vi närma oss det kommer en funderingar.
Det är ganska vanligt att många fokuserar endast på materilaval , men ska tillägga som ofta blir viktigast längre fram är faktiskt vad som ingår i offerten, hur tilläggsarbeten hanteras, ansvarsfördelning, och hur tydligt arbetet är beskrivet.
Just badrum är tyvärr ett område där många privatpersoner får oväntade extrakostnader senare för att saker varit otydliga från början.
Två offerter kan se väldigt lika ut prismässigt men skilja mycket i omfattning och vad entreprenören faktiskt ansvarar för.
När ni börjar ta in offerter kan det därför vara bra att:
be alla specificera exakt vad som ingår, fråga vad som INTE ingår?,
kontrollera hur eventuella tillägg debiteras,
och säkerställa att tätskikt, rivning, bortforsling osv är tydligt beskrivet.
Generellt brukar våtrumsmatta bli märkbart billigare än kakel/klinker, ofta någonstans runt 30–50 % billigare beroende på materialval mm
Tycker det låter som en bra ide att ta bort duschen i det lilla utrymmet
Lycka till med projekten !
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Gör bägge våtrummen men matta samtidigt och be om ett paketpris för då slipper du extra framkörningar. Behåll duschen i bägge utrymmena, klart bättre när du säljer eller skaffar barn. Ta aldrig bort en dusch för den behövs alltid.
Klicka här för att svara