Hej,
Har ett Hultsfredshus 1965 med tegelfasad. Alla innerväggar består av fiberplank. Isoleringen som sitter mellan de 30 cm breda regelelmenten är något som kan liknas vid lite mjukare masonit. Denna luktar sötunket, troligen av bindemedlet. Håller som bäst på att ta bort all isolering för att ersätta med ickeluktande.
Isloeringen är limmad på var sida om regeln i tre skikt. Använder mig av multiverktyg med halvmånen för metall/trä från Bosch som jag komit fram till är bäst. Får skära bägge sidor innan isloeringen går att avlägsna. Sedan handskrapar jag reglarna. När detta är klart luktar det friskt från träet.
Det förekommer även mycket spik som ska kapas. Har provat vinkelslip med metallrondell, funkar hyfsat. Även tigersåg har provats. Bra om man ska kapa bort en vägg, mindre bra när reglarna ska behållas.
Fråga: Finns det någon som har gjort detta jobb i hela huset och har kommit på ett bättre sätt att avlägnsna isoleringen på?! Kanske det finns någon kapskiva för vinkelsip som är bra till detta jobb?
Bilder för o efter att sovrummet vart klart. Återstår endast resterande delar av huset...