hej! Håller på att bygga nytt badrum (ca 30kvm) med bastu och bubbel. Nu har jag fastnat för fiberoptik som belysning i bastu och vid bubbel/relax. Vid tvättstället blir det vanlig belysning. Någon som har erfarenhet av fiberoptik? Alla råd är välkomna!

Jag har väl ingen jätteerfarenhet av just fiberinstallationer för belysning. Har gjort 2st och måste säga att det blir riktigt snyggt när det är klart. Dock är det ett ordentligt pillerjobb att utföra. Finns säkert en massa olika format och så men när man ska borra alla 2mm-hålen i taket på ett sätt som gör att "stjärnhimeln" ser bra ut är faktiskt något man måste förbereda en del med innan.

Sedan så ett tips. Planera för själva utrustningen där lampan sitter. För båda gångerna som vi installerat detta så har det kommit som en aha-upplevelse. Dessa apparaturer är ofta rätt stora och kan låta en del p.g.a kylfläktar. Dessutom måste dom sitta lätt åtkomliga för lampbyten etc.  Och det är inget man vill ha synligt eller vill höra på när man ligger och myser i badet.

// DeBe

Tackar. Blev det dyrt? Och vart har du köpt grejorna?

Kan inte uttala mig om priset då jag bara har installerat. Kunden ifråga köpte själv utrustningen. Eller rättare sagt. Han tog från sin egna affär som säljer diverse badrums- och relaxinredningar.

Men snyggt blev det. Verkligen snyggt. Och framförallt inne i bastun.

// DeBe

Det finns även fiberoptik-projektorer som drivs med LED. Detta innebär att den drar en bråkdel av strömmen, en bråkdel av utrymmet, och genererar nästan ingen värme alls. Dessutom håller ljuskällorna ca 100.000 timmar. Dessa kan man med fördel montera i trånga utrymmen utan krav på ventilation.

Sen blir det som sagt riktigt ballt när det blir klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.