Med tanke på att priset för grävning å komplett återställning ligger på ca25 kronor per meter så går det inte att vara seriös

Jonas Persson
Krokben Krokben skrev:
Efter att precis ha beställt fiber själv så börjar man bli riktigt orolig nu när man läser i tråden. Är det någon som är RIKTIGT nöjd med sin installation av fiber eller hör man bara "den negativa skaran"?
Vi är också mycket nöjda. Företaget som schaktade hos oss kunde sina saker. Grävmaskinisterna var proffs och de snyggade till efter sig.

Men det tog nästan fyra år från första mötet innan det var klart. Varav över tre år var väntan. Det är inte enkelt. Som så många skriver är genomflrandet av varierande kvalité. Får för mig att det beror på att det saknas kompetens inom detta område och man får ta in arbetskraft från utlandet. Här var det letter som grävde och filippiner som blåste fiber. Slet hårt gjorde de alla.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
jag är oxså nöjd med min installation,ingen grävning på tomten utom ett lite hål intill huset , resten trycktes in under marken från gatan

harry73
Även jag är nöjd. Vi hade tomrör in i krypgrunden som fiberentreprenören kunde använda. De grävde exakt som överenskommit, grävde till rätt djup och registrerade i efterhand exakt var fibern finns på tomten.
Dessutom blev det färdigt precis inom 2-årsgränsen.

Och tro det eller ej, vi har IP-Only som fiberleverantör.

Sedan får jag tillägga att IP-Only efter ett tag tog kontakt med oss, eftersom de fick klagomål att fibern inte låg tillräckligt djupt.
Vi kunde visa med bilder att så inte var fallet hos oss. Sedan har de grävt om en del lite längre bort.
Sedan finns det också fastigheter som inte har fiber än (3 år senare), men det beror på att det fanns några fastighetsägare som strulade.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi är också mycket nöjda. Företaget som schaktade hos oss kunde sina saker. Grävmaskinisterna var proffs och de snyggade till efter sig.

Men det tog nästan fyra år från första mötet innan det var klart. Varav över tre år var väntan. Det är inte enkelt. Som så många skriver är genomflrandet av varierande kvalité. Får för mig att det beror på att det saknas kompetens inom detta område och man får ta in arbetskraft från utlandet. Här var det letter som grävde och filippiner som blåste fiber. Slet hårt gjorde de alla.
Kompetensen finns men inte pengar nog att avlöna svenskar

Jonas Persson
L larsson r skrev:
Kompetensen finns men inte pengar nog att avlöna svenskar
Så kan man också uttrycka det. Men jag är inte säker på att svenskar vill ha dessa uppdrag även om de får betalt. Det är ett utsatt uppdrag där man möter nya människor varje dag som alla har åsikter och arbetsplatsen förflyttas hela tiden.

Jonas Persson
Det hade vi också, men det var inte de som utförde arbetet. IP Only höll "bara" i planeringen, alla avtal och upphandlingen av entreprenaden.

Så kan man också uttrycka det. Men jag är inte säker på att svenskar vill ha dessa uppdrag även om de får betalt. Det är ett utsatt uppdrag där man möter nya människor varje dag som alla har åsikter och arbetsplatsen förflyttas hela tiden.
Jag har kört fiber på timme för olika stadsnät , där får vi betalt å perfekt att arbetet flyttar sej , vem vill vara på samma ställe jämt

Jonas Persson
L larsson r skrev:
Jag har kört fiber på timme för olika stadsnät , där får vi betalt å perfekt att arbetet flyttar sej , vem vill vara på samma ställe jämt
Det finns säkert fler som du, men inte tillräckligt många.

De arbetade även långa dagar och sex dagar i veckan. Typiskt egenföretagare som arbetar åt sig själva.

Det finns säkert fler som du, men inte tillräckligt många.

De arbetade även långa dagar och sex dagar i veckan. Typiskt egenföretagare som arbetar åt sig själva.
Va ska man annars göra om man inte jobbar

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Efter att precis ha beställt fiber själv så börjar man bli riktigt orolig nu när man läser i tråden. Är det någon som är RIKTIGT nöjd med sin installation av fiber eller hör man bara "den negativa skaran"?
Jodå, vi har haft IP Only som vi haft bra dialog med.
BRS Networks har fixat gräv- och fiberjobbet helt enligt överenskommelse, inga problem, fiberkillen kom mitt i snöstormen nu i vintras och installerade fibern.
Det har tagit max 18 månader från första kontakt till installerad fiber

C
Det brukar finnas en option att själv ordna med grävningen på fastigheten.

Om man vill ha full kontroll över grävningen är det alternativet att föredra. Det är inte bara det att entreprenören kan vara ett stolpskott och upphandlad till lägsta pris. De gräver på många ställen, det är många kockar inblandade och kommunikationen mellan leden fungerar ofta bristfälligt.

Som ett minimum bör man vara på plats när arbetet utförs så att man kan försäkra sig om att arbetet utförs enligt vad som är överenskommet.

Går bra att gräva på egen fastighet men sällan att du får någon prisreducering, men visst det finns, har dock inte sett det hos de stora operatörerna.

S
C JockeH78 skrev:
Vår installation av fiber har varit en saga för sig självt kan man minst säga. I över 2 år har det pågått med strul efter strul. Och det slutade inte bättre! Jag kom hem från jobbe så hade dom grävt av vår asfalterade garageinfart utan varken kontakt eller vårt medgivande, även gräsmattan var förstörd efter grävare! Vår markmedgivande godkände endast öppning av gräsmatta med kedjemaskin alltså knappt märkbart!
Nu till min fråga:
Kan man begära ersättning av något slag för detta? Man vill ju inte att dom bara lägger igen spåret i asfalten för det kommer ju se för jäkligt ut! Kan man begära ny asfalt på hela infarten? Typ 3x9m?
Tacksam för alla svar
Det är ju solklart egenmäktigt förfaret av entreprenören. Dom ska hålla sig till ök. Om den vill ändra sedan ska givetvis du kontaktas. Detra liknar ju nästan de irlänska ligorna som härjar med icke beställda renoveringar. Kläm åt dom av bara hlvt.

TheImprovisor
Detta är ju helt OT, men varje gång jag läser om strulet många har med fiber tackar jag i tanken de som var framsynta nog att dra igång, och driva, bredbandsprojektet i mitt område för snart 20 år sedan.

Visst stötte vi på problem, men för 18 000 per huhåll var hela området uppkopplat 2003.

Föreningen är numer likviderad och nätet är sålt till det lokala energiföretaget och allt har fungerat mycket bra.

Och precis som det sades när vi drog igång: Det kommer att bli dyrt, och säkert besvärligt, att ansluta sig i framtiden. De senaste som byggde här fick en offert på 60 000 för en dragning på ca 100 meter. De prutade ner priset till en tredjedel efter många turer.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.