Uppgradering i efterhand är en relativt enkel sak.
Vårt nät togs i drift för tre år sedan med 100 Mbit/s och just nu har vi ingen efterfrågan på högre hastigheter. Jag räknar dock med att vi inom de närmsta åren kommer att uppgradera åtminstone en av "våra" åtta 24-portars switchar till 1000 Mbit/s för att kunna erbjuda detta till de medlemmar som så önskar.
Vad kostnaden kommer att bli för detta är svårt att säga, men det blir absolut en av frågorna på bordet när det är dags att omförhandla avtalet med vår leverantör.
Vårt nät togs i drift för tre år sedan med 100 Mbit/s och just nu har vi ingen efterfrågan på högre hastigheter. Jag räknar dock med att vi inom de närmsta åren kommer att uppgradera åtminstone en av "våra" åtta 24-portars switchar till 1000 Mbit/s för att kunna erbjuda detta till de medlemmar som så önskar.
Vad kostnaden kommer att bli för detta är svårt att säga, men det blir absolut en av frågorna på bordet när det är dags att omförhandla avtalet med vår leverantör.
Jag arbetar som arbetsledare på ett företag, som schaktar och lägger ner slangar för bredband, samt blåser fiberkablar i princip hela landet. Vi har gjort det sen 1999 och vi har lärt oss mycket om vilka vägar man kan gå när man ska börja med ett fibernät i tex ett byalag. Det är alltid bra att veta hur många som är intresserade i byalaget och om dem kan tänka sig att göra något själva som tex gräva ner slang i sin trädgård. Då kan man kapa kostnader när man får förstudien. Gör en förstudie så ni får ett hum om kostnaden för dem olika momenten (schaktning, blåsning, svetsning och kontaktering) samt materialet. Utifrån den förstudien kan ni sedan söka bidrag mm.
Klicka här för att svara