B
Hej!

Undrar om det är fler här inne som driver, eller håller på att starta Ekonomisk Förening för fibernät?

Allt för att få till en långsiktigt ekonomisk lösning för de boende.
 
Jag är en av de drivande styrelsemedlemmarna i vår förening.

www.gfef.net
 
B
är det någon som gjort detta i ett villaområde,modell större....?

och, gjort det med 100/100 (Telia trilskas ju med 100/10)

Ni som har Telia, vad är tillägget för den enskilde att få 100/100 ?
 
Vi har 100/10, men i praktiken så brukar det vara ca 20 upp.

Det går säkert att få 100/100, till alla men det är få som verkligen behöver det.

Jag skulle inte rekommendera vår förening att lägga medlemmarnas pengar på det. Den som absolut måste köra kommersiella webservrar kan betala tillägget själv.

Vi anslöt ca 160 hus, men det är landsbygd med i snitt 300 meter mellan husen så det är väl inte riktigt att betrakta som villaområde. Men stort är det.

De föreningar här på Gotland som bygger nu i år lär för övrigt få switchar som klarar 1 Gbit/s installerade. Jag känner inte till någon som verkligen använder det eller vad det skulle kosta, men möjligheten finns alltså numera
 
mycke_nu skrev:
Jag är en av de drivande styrelsemedlemmarna i vår förening.

www.gfef.net
Vi skall väl dra igång en förening här på landet med. Jag råkade ställa mig upp på ett möte... Var börjar man? ;)
 
B
-MH- skrev:
Vi skall väl dra igång en förening här på landet med. Jag råkade ställa mig upp på ett möte... Var börjar man? ;)
Ta kontakt med Larv Längjum Fiber, de har gjort ett riktigt effektivt jobb på landet inkl bidrag. Inga "dagsverken"
 
Boan skrev:
Ta kontakt med Larv Längjum Fiber, de har gjort ett riktigt effektivt jobb på landet inkl bidrag. Inga "dagsverken"


Är du från traken?
 
Boan skrev:
Ta kontakt med Larv Längjum Fiber, de har gjort ett riktigt effektivt jobb på landet inkl bidrag. Inga "dagsverken"


Är du från trakten?
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Vi har 100/10, men i praktiken så brukar det vara ca 20 upp.

Det går säkert att få 100/100, till alla men det är få som verkligen behöver det.

Jag skulle inte rekommendera vår förening att lägga medlemmarnas pengar på det. Den som absolut måste köra kommersiella webservrar kan betala tillägget själv.

Vi anslöt ca 160 hus, men det är landsbygd med i snitt 300 meter mellan husen så det är väl inte riktigt att betrakta som villaområde. Men stort är det.

De föreningar här på Gotland som bygger nu i år lär för övrigt få switchar som klarar 1 Gbit/s installerade. Jag känner inte till någon som verkligen använder det eller vad det skulle kosta, men möjligheten finns alltså numera
Varför kan man inte göra öppna fibernät där sedan abbonenten själv bestämmmer vilken bandbredd man vill ha. Att ha i GB switch/modem är ju nästan ett krav om man både har 100/10, 100/100 och samtidigt IPTV. Det börjar även komma bredband med bandbredd på 1000/250.
 
Det är givetvis den ideala lösningen, men inte alltid den ekonomiskt genomförbara. Varje förening har sina egna förutsättningar och man får försöka hitta en lösning som så många som möjligt ställer upp på.
 
B
Måste förtydliga en sak, de flesta leverantörer ger samma pris på 100/10 och 100/100 när det är en större mängd kunder. det vad jag vet bara EN stor operatör som EJ erbjuder 100/100 i gruppanslutning.

så att säga att det är en merkostnad är inte fallet om "rätt" leverantör väljs....
 
peternicklas skrev:
Varför kan man inte göra öppna fibernät där sedan abbonenten själv bestämmmer vilken bandbredd man vill ha. Att ha i GB switch/modem är ju nästan ett krav om man både har 100/10, 100/100 och samtidigt IPTV. Det börjar även komma bredband med bandbredd på 1000/250.
Det är ju beroende av vart fibernätet finns geografiskt samt antal anslutna och vilka hastigheter som det kan anslutas med till en Internetoperatör.
Oftast finns det så många andra flaskhalsar att dessa hastigheter bara blir den lokala accessdelen, så det speglar för merparten inte behovet av bandbredd. Men visst finns det vissa som kan/vill nyttja dessa bandbredder och är villig att betala för dem. Och visst kan man plocka in burkar som klarar högre hastigheter men det är en bygg/utrusningsfråga.
En förening har redan från dag 1 en tuff kostnadsbild så det viktigaste är att erbjuda det som merparten efterfrågar och till en rimlig kostnad. Vill man ha andra funktioner/tjänster/etc, måste det bli en tilläggsfunktion som bekostas av de som efterfrågar den.
 
peternicklas
AndersS skrev:
Det är ju beroende av vart fibernätet finns geografiskt samt antal anslutna och vilka hastigheter som det kan anslutas med till en Internetoperatör.
Oftast finns det så många andra flaskhalsar att dessa hastigheter bara blir den lokala accessdelen, så det speglar för merparten inte behovet av bandbredd. Men visst finns det vissa som kan/vill nyttja dessa bandbredder och är villig att betala för dem. Och visst kan man plocka in burkar som klarar högre hastigheter men det är en bygg/utrusningsfråga.
En förening har redan från dag 1 en tuff kostnadsbild så det viktigaste är att erbjuda det som merparten efterfrågar och till en rimlig kostnad. Vill man ha andra funktioner/tjänster/etc, måste det bli en tilläggsfunktion som bekostas av de som efterfrågar den.
Vilken bandbredd du kan få på fibernätet bestäms ju helt av vilken typ av teknisk utrustning som resp. fibernät installerar. Hos oss, eller i hela vår region så installeras bara 1 GB utrustning då denna har blivit så mycket billigare. Vi får betala 40:-/månad för denna möjlighet. Finns inget annat som begränsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.