Y
Under planerandet så lovade föreningen att det skulle bli en dold nedgrävd kopplingsbrunn.

Istället möttes jag av en fullt synlig brunn.
Grävarna önskade friskrivning på sitt jobb.
Jag vägrade och påpekade att arbetet inte var slutfört, jag ser brunnen fortfarande.
Grävaren säger att dom följt instruktionen ifrån beställaren/föreningen.

Grävaren skulle hälsa till föreningen och ett tag senare knackade det plötsligt på
och där står en av ledarna för föreningen försökte omförhandla att "nu är den ju redan där" men jag gav mig inte.
- Fast nu har det gått ett halvår och brunnen syns än.

Är det någon friskrivningstid som gäller på felaktiga fiberinstallationer?
- tänker så jag inte luras gå och vänta och plötsligt hänvisar dom till friskrivningsperiod.

Var vänder man sig till för få stöd i ärendet - om det skulle behövas, polisen?

Det dom behöver är ett servitut och det måste du som fastighetsägare skriva under. Innan det så har dom ingen rätt att ha den där. Har ni bara muntliga avtal?

Y
Under planeringsstadiet så skrev jag under den karta som inte omfattar någon synlig brunn.

Då har dom inget att hämta. Är det nära din tomt?

Y
Beror på hur du menar med tomt.
Inte i min trädgård, men på min mark på andra sidan vägen.

Y
Var vänder man sig för att få gehör när folk grävt ner saker på ens mark?

Finns det någon enhet inom kommunen?

Stämning i tingsrätten, kommunen är ej inblandad. Kanske polisen, men det tror jag inte hjälper.

Y Yrrol skrev:
Var vänder man sig för att få gehör när folk grävt ner saker på ens mark?
Kronofogdemyndighet. Särskild handräckning.

Y
Vi är kallade till möte gällande ersättning för att dom har grävt.
Och utgår ifrån att jag inte bör skriva på detta då det vore samma sak som att jag godkänner den oönskade brunnen.

"Fiberföreningen ämnar söka ledningsrätt för markförlagd fiberoptisk ledning [...]"

Vad innebär detta egentligen? Vad händer om dom får en ledningsrätt?
- varje gång någon pratat om ledningsrätt så har det slutat med att denna har stoppat ner fler saker än vad dom pratat om från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.