Bor extremt exponerat för vind salt och sol. Därför valde jag cedral plank som då hette Ivarpanel som fasadmaterial. De utlovade underhållsfri fasad i många decennier! Satte först för att prova på den nybyggda lillstugan och blev nöjd. Här håller planken fortfarande efter snart 15 år. Några år senare satte jag därför Cedralplank på huvudbyggnaden i två omgångar, nu ca 9 och 7 år sedan. Monterades vertikalt av lokal mkt erfaren byggfirma som kan det extrema klimatet ute på öarna och tar hänsyn till det.
Efter 6 år började färgen fläckvis flaga bort från söderfasaden på huvudbyggnaden och har börjat också på västfasaden som sattes senare. Nu, efter 9 år har fläckarna blivit fler och större. Inte på alla plank, men på de flesta.
Lillstugan är helt opåverkad trots att fasaden där sattes för 10 år sedan. Men stugan står lite skuggad av huvudbyggnaden
Cedrals kontaktperson hävdar att det är för lite luftspalt som orsakat problemen. Planken är emellertid satta med god luftning, dock inte exakt enligt Cedrals rekommendationer.
Grejen är att när planken till huvudbyggnaden kom för 9 år sedan fick jag en känsla av att målningen på dessa inte såg likadan ut som på planken till lillstugan. Svårt att göra något då när byggfirman stod på tårna och leveranstiden var lång. Fick inte heller telefonkontakt med leverantören då det var mitt i sommaren.
Nu undrar jag vad jag ska göra? Byta hela fasaden eller försöka måla på den. Vilken färg ska jag då välja??
Därför: Tänk er för innan ni väljer Cedral på utsatta lägen. Materialet håller inte vad det lovar! Och man får noll support när man kontaktar dem!!