Hej
Ny här på forumet, fått många goda tips. Har en fråga om yttervägg konstruktion
enligt skiss sätter man fibercement skiva efter fasadskiva, vill göra det omvända
för att förhindra möss etc
Fritidshus som ska byggas när åker. Vad jag får fram är det ok. Någon som har
erfarenhet

Hej och välkommen till Byggahus!

Undrar du om du kan ha fibercement skiva som fasadmaterial?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Undrar du om du kan ha fibercement skiva som fasadmaterial?
Jag vill ha den närmast huvudvägen istället för efter isover fasadskiva föra att förebygga skade djur kommer in i väggen

O Ola Hansson4 skrev:
Jag vill ha den närmast huvudvägen istället för efter isover fasadskiva föra att förebygga skade djur kommer in i väggen
Oavsett vilket fasadmtrl du väljer bör du försöka bygga så att skadedjur inte tar sej in i huset, använd insektsnät och mushand, var noga vid montaget och lämna inga glipor.

Swisspearl windstopper är precis en sån skiva du söker. Används istället för utvändig gips eller vindduk

Matti_75 Matti_75 skrev:
Swisspearl windstopper är precis en sån skiva du söker. Används istället för utvändig gips eller vindduk
Ja precis men om tittar på en yttervägg konstruktion är skivan placerad efter tunna isoleringen 30 mm. Jag vill skifta plats på dem
swisspearl före isoleringen. Då får jag en konstruktion där skadedjur inte kommer in

O Ola Hansson4 skrev:
Ja precis men om tittar på en yttervägg konstruktion är skivan placerad efter tunna isoleringen 30 mm. Jag vill skifta plats på dem
swisspearl före isoleringen. Då får jag en konstruktion där skadedjur inte kommer in
Du kan sätta skivan på stommen och sedan isolera med västkustskiva utanför.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan sätta skivan på stommen och sedan isolera med västkustskiva utanför.
Tach för svar och engagemang, det här var också min teori, ett bra sätt att undvika möss etc skivor i trossbotten ock skivor på grund stomme.Bra när fritidshuset är nära en åker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.