4 469 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Fiberbelysning i bastutak
Hej alla
Har precis köpt in ett bastupaket (belysning) med 8 ljuspunkter till min snart färdiga bastu. Precis när jag ska till och montera upp det i taket så kom jag och tänka på att bakre delen av bastun har snedtak (45 grader). Nu vet jag inte hur bra det blir med ljuspunkter i ett snedtag, dom kommer ju att vinklas framåt och inte neråt utmed väggpanelen som det var tänkt.
Någon som har testat om det funkar eller har andra tips på hur man kan lösa det? Tilläggas att snedtaket är bakom ryggen när man sitter i bastun.
Mvh
Lucky
Har precis köpt in ett bastupaket (belysning) med 8 ljuspunkter till min snart färdiga bastu. Precis när jag ska till och montera upp det i taket så kom jag och tänka på att bakre delen av bastun har snedtak (45 grader). Nu vet jag inte hur bra det blir med ljuspunkter i ett snedtag, dom kommer ju att vinklas framåt och inte neråt utmed väggpanelen som det var tänkt.
Någon som har testat om det funkar eller har andra tips på hur man kan lösa det? Tilläggas att snedtaket är bakom ryggen när man sitter i bastun.
Mvh
Lucky
Jag hade samma problem när jag byggde bastu. Jag har delvis snedtak 34 grader så det blev till att fixa fibern där. Jag provade först att montera på vanligt sätt, men det såg för illa ut. Belysningen ska riktas rakt nedåt. Jag använde mig då av ett vanligt kromat 10mm VVSrör som distans mellan optiken och bastupanelen. Optiken passade precis i röret. Jag gerade först röret i 34 grader och kapade sedan röret rakt av. Det gick åt några försök innan det lyckades.
Sedan fixade jag en 34-gradersjigg för att borra hål bakifrån i bastupanelen som jag dessförinnan skruvlimmade ytterligare bastupanel på baksidan för att få tillräcklig borrmån i panelen. Sedan använde jag borrstativ med djupstopp för att borra hålen.
Närbild på optiken. Kromröret ser mkt prydligt ut! 12 mm rör funkar givetvis också.


Sedan fixade jag en 34-gradersjigg för att borra hål bakifrån i bastupanelen som jag dessförinnan skruvlimmade ytterligare bastupanel på baksidan för att få tillräcklig borrmån i panelen. Sedan använde jag borrstativ med djupstopp för att borra hålen.
Närbild på optiken. Kromröret ser mkt prydligt ut! 12 mm rör funkar givetvis också.

Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara