Står även att om det är flera som ansluter sig samtidigt så kan priserna bli lägre. Så schablonavgifterna är just bara det, schablon. Med samplanering så kan de faktiska avgifterna bli lägre än schablonavgifterna. Förvisso skriver dom bara om ifall andra grannar elansluter sig, men bör ju inte nödvändigtvis utesluta att det kan vara möjligt för dom att samplanera med andra typer av grävarbeten.

Visst kan nätägaren själv välja att ta mindre betalt men det är nog mycket ovanligt. Nätägaren har ju ingen orsak att göra det "så billigt som möjligt" utan brukar alltid ta efter schablon, utom i undantagsfall.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
V Vattendjur59 skrev:
Ett mobilt abonnemang med en 4g/5g router(för Wifi hemma) kan du ta med dig på semester.
Utvecklingen vad gäller 5g med högre bandbredd (högre bitrate/överförings kapacitet) gör att du framleds kan få högre
bandbredd mobilt än vad som kan erbjudas via fiber.
Tar väldigt lång tid innan du kan tjäna in en fiberanslutning, normalt sett betalar du för ett abonnemang till en ISP (Internet Service Provider) typ Telia, Bahnhof etc förutom kostnaden för fiberanslutning.
Har själv Telia bredbands router abonnemang, fungerar bra.

Enda nackdelen är om det kraftigt regn /snöfall/sandstorm som kan dämpa kommunikationen mellan din router och antennen(mobilmast) som som din router är uppkopplad mot.
/tobbe
Telecomingenjör sedan 1989
Vi fick sitta med 4g på kontoret i väntan på att fibern skulle kopplas in. Det var 2 dagars helvete med laggande och dropped connections. Trådlöst går inte att jämföra med kabel.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
R
wildeside wildeside skrev:
Nu jämför jag inte hastigheten men
Jag betalar 260kr/mån för 100GB via mobilt, Vet inte vad som är så dyrt med det?
Vad betalar du i månaden? Nyfiken.
För mig hade det varit väldigt dyrt. Jag de senaste månaderna i snitt förbrukat 50Gbyte data per dygn, så med din prisbild skulle min månadskostnad bli ca 4000:-

R RoAd skrev:
För mig hade det varit väldigt dyrt. Jag de senaste månaderna i snitt förbrukat 50Gbyte data per dygn, så med din prisbild skulle min månadskostnad bli ca 4000:-
Hur kommer det sig att du förbrukar sådana mängder, är det onlinespel och streaming?

E elmont skrev:
Visst kan nätägaren själv välja att ta mindre betalt men det är nog mycket ovanligt. Nätägaren har ju ingen orsak att göra det "så billigt som möjligt" utan brukar alltid ta efter schablon, utom i undantagsfall.
Då man ville installera hos så många som möjligt. Så försökte Ip Only även få med så många som möjligt i vårt radhusområde. De sänkte priset flera gånger med procentsatser beroende på hur många som anslöt sig. Sedan kom någon på den geniala idén att dragning kunde ske via kattvinden. Vilket gjorde att man slapp gräva på ca 15 platser inkl asfalt.

Slutpriset blev då 8000 kr per fastighet med en maxhastighet på 250/100. Alla utom en anslöt sig då. Kravet var då 90-95 % anslutning. Ville vi ha anslutning på annat ställe än i ett rum på övervåningen så fick man betala mer.

Redigerat:
R
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att du förbrukar sådana mängder, är det onlinespel och streaming?
Tja, det är ca 5Mbit/s om man slår ut det över hela dygnet. Så någon vansinnig förbrukning tycker jag inte att det är.

Det är en del streaming, en del filöverföringar och livevideo av olika slag i jobbet. Plus massor av småtrafik som email, surf, musik, etc. Det körs en backup varje natt till offsitelagring. Tja, lite allt möjligt.

Har faktiskt inte detaljstuderat vad som förbrukar vad. Det är lite fördelen med en snabb fiberförbindelse, man behöver inte bry sig.

Nä det är ju inget man kollar om man har fast lina då kör man ju bara på.

wildeside
R RoAd skrev:
Nu va det väll inte dej jag fråga om varken ditt pris eller hur mycket du laddar ner eller upp!

R
Nu va det väll inte dej jag fråga om varken ditt pris eller hur mycket du laddar ner eller upp!
Nej, men det fick du veta i alla fall. Varsågod.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Nu jämför jag inte hastigheten men
Jag betalar 260kr/mån för 100GB via mobilt, Vet inte vad som är så dyrt med det?
Vad betalar du i månaden? Nyfiken.
Då har du inga tvspelande ungar hemma. 100GB räcker typ till att ladda ned senaste patchen till något av spelen. Sen ska de spela också.

wildeside
D DW79 skrev:
Då har du inga tvspelande ungar hemma. 100GB räcker typ till att ladda ned senaste patchen till något av spelen. Sen ska de spela också.
Nä det har jag inte dom har hittat ut genom dörren till ett eget boende för ett antal år sedan!:sweat:

• Gilla
DW79
  • Laddar…
Det finns en faktor som jag inte kan se har kommit med i diskussionen. Ofta görs fibernät genom att man bildar en ekonomisk förening eller liknande. En sådan har kunnat få bidrag från jordbruksverket för i princip halva kostnaden. Det får man inte vid efteranslutning. Kan detta vara en förklaring?

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.