Stickan56
JEG73 JEG73 skrev:
Känner du att ni måste ha just fiber? Jag sitter i samma sits men funderar i stället på mobilt med obegränsad surf. Tänker att 5g snart kommer... eller tänker jag fel?
Förmodligen för att svara på din fråga.
När får du 5G?
Med vilken hastighet?
Till vilken kostnad?

Kan du inte svara på dessa frågor välj fiber.

Stickan

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
T tanaris skrev:
Det är en fri marknad, de får ta vilka priser de vill. Du har ju valet att avstå.
Fri marknad? Så fan heller. De får enorma subventioner för att dra fiber på många platser. Det är inte omöjligt att TS redan betalt fibern med skatten.

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
4g fungerar bra hos oss i väntan på 5g. Tittar på tv via nätet, men vi bor ganska nära en mast ska tilläggas. Inte värt att lägga ens dryga 15k för att installera fiber eller vad det skulle kosta.

• Gilla
Vattendjur59
  • Laddar…
Jarre008 Jarre008 skrev:
4g fungerar bra hos oss i väntan på 5g. Tittar på tv via nätet, men vi bor ganska nära en mast ska tilläggas. Inte värt att lägga ens dryga 15k för att installera fiber eller vad det skulle kosta.
Det var lite så jag tänkte. Dock osäker på vart vår närmaste mast är ;) För mig skulle det landa på 30’...

Stickan56
Jarre008 Jarre008 skrev:
För 15000 Kr skulle jag skicka beställningen på fiber med detsamma.

Stickan

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
JEG73 JEG73 skrev:
Det var lite så jag tänkte. Dock osäker på vart vår närmaste mast är ;) För mig skulle det landa på 30’...
För 30000 Kr gör du en investering i fastigheten som är framtidssäker och stabil.
Mobila lösningar är nödlösningar som blir dyrare över tid.

Stickan

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Allt beror ju på sitt eget behov, ganska svårt för andra att svara på vad som passar ens eget behov bäst.

Mobila abonnemang med obegränsad surf brukar vara ganska kostsamma. Är det verkligen helt obegränsade numera? Tidigare var man tvungen att dubbelkolla avtalen så att inte hastigheterna ströps efter en viss datamängd.

En fördel med mobilt bredband är ju att ni enkelt kan testa. Testa ett par månader och maxa användningen utifrån hur ni tror att ni kommer utnyttja uppkopplingen och se om det fungerar för just er.
Många kanske klarar sig med ett behov av att kunna se tv-sändningar i lägre kvalitet samtidigt som man slösurfar på mobilen. Då kommer ett mobilt bredband via 4G räcka.
Andra i dessa tider jobbar hemifrån med dubbla videomöten igång över VPN-kopplingar, samtidigt som ungar ska både strömma högupplösta filmer och tv-serier samt spela onlinespel med höga krav på bandbredden. Plus ett ökat "bakgrundsbrus" från en allt ökande flora av uppkopplade saker som utnyttjar bandbredden.

• Gilla
JEG73
  • Laddar…
J jpelle skrev:
Allt beror ju på sitt eget behov, ganska svårt för andra att svara på vad som passar ens eget behov bäst.

Mobila abonnemang med obegränsad surf brukar vara ganska kostsamma. Är det verkligen helt obegränsade numera? Tidigare var man tvungen att dubbelkolla avtalen så att inte hastigheterna ströps efter en viss datamängd.

En fördel med mobilt bredband är ju att ni enkelt kan testa. Testa ett par månader och maxa användningen utifrån hur ni tror att ni kommer utnyttja uppkopplingen och se om det fungerar för just er.
Många kanske klarar sig med ett behov av att kunna se tv-sändningar i lägre kvalitet samtidigt som man slösurfar på mobilen. Då kommer ett mobilt bredband via 4G räcka.
Andra i dessa tider jobbar hemifrån med dubbla videomöten igång över VPN-kopplingar, samtidigt som ungar ska både strömma högupplösta filmer och tv-serier samt spela onlinespel med höga krav på bandbredden. Plus ett ökat "bakgrundsbrus" från en allt ökande flora av uppkopplade saker som utnyttjar bandbredden.
Har "obegränsad" surf (50gb/dygn) via 3, 399kr/mån

H
M MH1001 skrev:
Nergrävd fiber. Jag uppskattar det till ca 30 meter att gräva längs vägen från skåp/stolpe, sen från tomtgräns in till huset finns det förberett med tomrör.[/QUOTE

V Vattendjur59 skrev:
Hur tar du med dig din fiber när du inte är hemma?
De flesta använder bredband där de är, just nu i Corona-tider är det många om WFH.
Man har ju både fiber och mobilt, det är inte det "ena eller det andra".
Har fiber hemma, mobil där jag kan dela wifi, en puck i stugan som vem som helst kan använda som är där och så har man ju bilen också uppkopplad med t.ex. Spotify som del av bilens system eller nåbar via mobilapp.
Och i stugan är det bara Telia som har täckning så det är inte alltid så att man får någon uppkoppling beroende av vilken operatör man har.
(arbetet inom IT/Datakom/Telecom i olika positioner sedan -79 men ingen merit längre i dagens mera fria roll):cool:

• Gilla
R2D2 och 1 till
  • Laddar…
H
Skumpe Skumpe skrev:
Fri marknad? Så fan heller. De får enorma subventioner för att dra fiber på många platser. Det är inte omöjligt att TS redan betalt fibern med skatten.
Det är oskäligt pris, de som efterbeställer i den stan jag bor i, oavsett om det 1 m eller 50 så ligger priset en bit under 20.000. Om man inte kan ta någon aktör så får man väl satsa på en snabb uppkoppling via modem. De får sänk priset för jag tror ju inger betalar 60.000.[/QUOTE]

H HEM2121 skrev:
Om man inte kan ta någon aktör så får man väl satsa på en snabb uppkoppling via modem.
Vad för modem och hur?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
wildeside
N NoiseMaker skrev:
Lider med dig. Jag drog in fiber i efterhand men fick med mig grannen så det blev 7500 kr istf 12500 kr, som det skulle ha blivit om det varit bara jag. Grävde själv från tomtgräns.

Det är dumheter att mobilt bredband är jämförbart med fiber. Däremot kan det vara tillräckligt för många. Vi bränner kanske 50-100 GB per månad så jag skulle inte vilja betala för dessa datamängder på mobilt.
Nu jämför jag inte hastigheten men
Jag betalar 260kr/mån för 100GB via mobilt, Vet inte vad som är så dyrt med det?
Vad betalar du i månaden? Nyfiken.

• Gilla
Vattendjur59
  • Laddar…
Har man täckning med 3 så har hallon 200gb för 299.
Tele2 har även obegränsat för 499kr.

• Gilla
joh_nas
  • Laddar…
För 60k hade jag tackat nej du lär få ett annat erbjudande.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.