22 774 läst ·
105 svar
23k läst
105 svar
Fiberanslutning, högt pris till mig för att kompensera andra affärer.
Prata med närmasta granne och dela med dem. Ni delar på månadskostnaden.
Vi betalade SEK 20.000 - men det var priset om man gick med fibernät förening från början, som fick subventioner. Om man skulle ansluta nu, priset är minst 50.000.
Samma sak hände mig och dom (telia) hade exakt samma anledning, alltså att kompensera för andra affärer i området. Offerten jag fick var på 83 000 kr (10-15 meter mellan fiberanslutning och fasad) och dom kunde endast speca det till en fast klumpsumma och vägrade något annat. Erbjöd tom att sköta grävning samt återställning för att reducera priset något, men 83' var det dom skulle fakturera, oavsett utfall på arbetet.
Då kontaktade jag Open infra (svensk infrastruktur) istället och dom kunde vara på plats inom 2 mån och offerten låg på 25 000 kr, inkl 2 år fri fiber (1000mbit/s).
Om leverantören som spottat ur sig denna offert på 60' säger något i stil med att "ingen annan kan ansluta sig till denna, det är vi som måste utföra det här" så snackar dom högst troligen sk*t. Telia sa så till oss, men Open Infra så något helt annat och utförde arbetet utan problem. Vi har fullt fungerande fiber och är supernöjda även 1 år senare.
Då kontaktade jag Open infra (svensk infrastruktur) istället och dom kunde vara på plats inom 2 mån och offerten låg på 25 000 kr, inkl 2 år fri fiber (1000mbit/s).
Om leverantören som spottat ur sig denna offert på 60' säger något i stil med att "ingen annan kan ansluta sig till denna, det är vi som måste utföra det här" så snackar dom högst troligen sk*t. Telia sa så till oss, men Open Infra så något helt annat och utförde arbetet utan problem. Vi har fullt fungerande fiber och är supernöjda även 1 år senare.
Du får en VÄLDANS massa 5g för 60000 om inte alltför många månader.
Du ska rimligtvis inte betala en spänn över 18500:-
Alternativt köp av grannen, ge honom 200:- i månaden och så sätter du upp en nano beam mellan dig och honom.
Du ska rimligtvis inte betala en spänn över 18500:-
Alternativt köp av grannen, ge honom 200:- i månaden och så sätter du upp en nano beam mellan dig och honom.
4G räcker och till för internet Man behöver inte se TV i 4K 5G inte särskilt användbart i vardagen Bättre vänta till 6G
Klarade mig med 3G och 4G i skärgården i många år Man kunde samla på sig mycket GB att se för i olika erbjudanden
VI klarade oss på 5-10Mbit/s för det mesta även när huset var fullt av barnbarn Hade antenn så vi var näea sändaren och inte blev bortprioriterade vid hög belastning
Klarade mig med 3G och 4G i skärgården i många år Man kunde samla på sig mycket GB att se för i olika erbjudanden
VI klarade oss på 5-10Mbit/s för det mesta även när huset var fullt av barnbarn Hade antenn så vi var näea sändaren och inte blev bortprioriterade vid hög belastning
Ett mobilt abonnemang med en 4g/5g router(för Wifi hemma) kan du ta med dig på semester.
Utvecklingen vad gäller 5g med högre bandbredd (högre bitrate/överförings kapacitet) gör att du framleds kan få högre
bandbredd mobilt än vad som kan erbjudas via fiber.
Tar väldigt lång tid innan du kan tjäna in en fiberanslutning, normalt sett betalar du för ett abonnemang till en ISP (Internet Service Provider) typ Telia, Bahnhof etc förutom kostnaden för fiberanslutning.
Har själv Telia bredbands router abonnemang, fungerar bra.
Enda nackdelen är om det kraftigt regn /snöfall/sandstorm som kan dämpa kommunikationen mellan din router och antennen(mobilmast) som som din router är uppkopplad mot.
/tobbe
Telecomingenjör sedan 1989
Utvecklingen vad gäller 5g med högre bandbredd (högre bitrate/överförings kapacitet) gör att du framleds kan få högre
Tar väldigt lång tid innan du kan tjäna in en fiberanslutning, normalt sett betalar du för ett abonnemang till en ISP (Internet Service Provider) typ Telia, Bahnhof etc förutom kostnaden för fiberanslutning.
Enda nackdelen är om det kraftigt regn /snöfall/sandstorm som kan dämpa kommunikationen mellan din router och antennen(mobilmast) som som din router är uppkopplad mot.
/tobbe
Jag har samma situation. Mitt hus blev klart i december 2019. Jag kontaktade Telia i januari för att få offert. Jag fick en offert om 19.600kr eller 16.900kr om jag förvalde Telia i 24 månader. Jag accepterade offerten och skickade in (det var samma erbjudande som mina grannar fått). Två veckor senare ringer de från Telia och säger att jag fått en felaktig offert. Priset skall vara 39.900kr. What säger jag det är inte rimligt, varför denna pris-diskriminering? De säger att jag inte har något rör de kan dra fibern i. Men det är inte sant. Jag har lagt ner ett rör som är indraget i huset redan, och det röret ligger precis utanför ert skåp. Anslutningspunkten står precis vid min. Tomtgräns. många vändor fram och tillbaka. Men Telia vägrar att ge mig det första offererade priset. Då idag kör jag på 4H av princip. Är det någon mer som har samma upplevelse, för det finns riktlinjen från post och telestyrelsen ang det här. Är det flera som har samma upplevelse kanske det hjälper att föra fram det i en kollektiv klagan till någon instans.
När fiber drogs in i vårt område var det många som hade liknande situation, där de inte kunde/ville dra fiber i befintliga rör pga ägandefrågan. Typ att de inte kunde ta på sig ansvaret för dragning i rör som någon annan gjort. (Tolkades dock av många som att den riktiga anledningen var något annat). Sen vet jag att det var en del som pratade med entreprenören när de väl var på plats och då drog fibern via de befintliga rören ändå.H Hus i Bromma skrev:Jag har samma situation. Mitt hus blev klart i december 2019. Jag kontaktade Telia i januari för att få offert. Jag fick en offert om 19.600kr eller 16.900kr om jag förvalde Telia i 24 månader. Jag accepterade offerten och skickade in (det var samma erbjudande som mina grannar fått). Två veckor senare ringer de från Telia och säger att jag fått en felaktig offert. Priset skall vara 39.900kr. What säger jag det är inte rimligt, varför denna pris-diskriminering? De säger att jag inte har något rör de kan dra fibern i. Men det är inte sant. Jag har lagt ner ett rör som är indraget i huset redan, och det röret ligger precis utanför ert skåp. Anslutningspunkten står precis vid min. Tomtgräns. många vändor fram och tillbaka. Men Telia vägrar att ge mig det första offererade priset. Då idag kör jag på 4H av princip. Är det någon mer som har samma upplevelse, för det finns riktlinjen från post och telestyrelsen ang det här. Är det flera som har samma upplevelse kanske det hjälper att föra fram det i en kollektiv klagan till någon instans.
För att vara telecomingenjör är du ganska fel ute. Klart som korvspa 5g inte kommer prestera bättre än fiber. Inte heller 6g eller 7g. I idella förhållande kan 5g komma upp till 10gb/s, men sannolikt kommer du inte få mer än några hundra mb/s med förhöjd latens jämfört med fiber. Medan du kan få fiber med 10gb/s, där hastigheten faktiskt är 10gb/s och detta oavsett väder och generella förhållanden. Som också enkelt kan ökas på genom att bara skjuta in en till fiber i befintligt rör.V Vattendjur59 skrev:Ett mobilt abonnemang med en 4g/5g router(för Wifi hemma) kan du ta med dig på semester.
/tobbe
Nu behöver förvisso inte de flesta 10gbe, eller har utrustning hemma som kan hantera det ändå. Men jag hade tagit 100mbit fiber vilken dag som helst i veckan jämfört med 5, 6 eller 7g.
Hur tar du med dig din fiber när du inte är hemma?T Tamazin skrev:För att vara telecomingenjör är du ganska fel ute. Klart som korvspa 5g inte kommer prestera bättre än fiber. Inte heller 6g eller 7g. I idella förhållande kan 5g komma upp till 10gb/s, men sannolikt kommer du inte få mer än några hundra mb/s med förhöjd latens jämfört med fiber. Medan du kan få fiber med 10gb/s, där hastigheten faktiskt är 10gb/s och detta oavsett väder och generella förhållanden. Som också enkelt kan ökas på genom att bara skjuta in en till fiber i befintligt rör.
Nu behöver förvisso inte de flesta 10gbe, eller har utrustning hemma som kan hantera det ändå. Men jag hade tagit 100mbit fiber vilken dag som helst i veckan jämfört med 5, 6 eller 7g.
De flesta använder bredband där de är, just nu i Corona-tider är det många om WFH.
Kommer en tid efter Corona också.
Trådskaparen undrar om kostnaden för fiberdragning till sitt hus, inte internetåtkomst när han inte är hemma. Var för övrigt inte det jag svarade på heller, utan ditt påstående om att 5g kommer vara bättre än fiber, vilket det högst sannolikt aldrig någonsin kommer ens vara i närheten av.V Vattendjur59 skrev:
Om man WFH så är det ju ännu mer fördelaktigt om man har en stabil fiberanslutning till internet, istället för att behöva ursäkta sig på mötet när ens kamera fryser pga det regnar ute den eftermiddagen.
Teoretisk max för 5G är väl ca 20Gbit/s, men de räknar med ett par Gbit/s max i praktiken? Sen kan man ju få betydligt högre hastigheter än 10Gbit/s via fiber, är idag hårdvaran som sätter begränsningen.T Tamazin skrev:För att vara telecomingenjör är du ganska fel ute. Klart som korvspa 5g inte kommer prestera bättre än fiber. Inte heller 6g eller 7g. I idella förhållande kan 5g komma upp till 10gb/s, men sannolikt kommer du inte få mer än några hundra mb/s med förhöjd latens jämfört med fiber. Medan du kan få fiber med 10gb/s, där hastigheten faktiskt är 10gb/s och detta oavsett väder och generella förhållanden. Som också enkelt kan ökas på genom att bara skjuta in en till fiber i befintligt rör.
I övrigt håller jag med dig.