Homeplugs låter smidigt.

Men sätter man en "huvudenhet" där fibern kommer in och "underenheter" i eluttagen nära där TV är placerad?

Ska förstärkaren ta emot signalen då sedan en sladd mellan den och TVn?
 
J
loffes skrev:
Homeplugs låter smidigt.

Men sätter man en "huvudenhet" där fibern kommer in och "underenheter" i eluttagen nära där TV är placerad?

Ska förstärkaren ta emot signalen då sedan en sladd mellan den och TVn?
Homeplugs är en quick and dirty - lösning, men kan fungera om du har ett hyfsat elnät hemma. Ofta blir det dock en tillvaro med omstarter av boxar och pluggar. Det hänger sig då och då. Jag har själv provat dessa, och har hjälpt andra när det strulat. Det kan dock fungera, man får helt enkelt prova. Det är som du skriver en enhet vid routern, och sedan mottagare i de olika rummen. Det blir precis som om du kopplat allt genom en enda hub, alltså en litet dummare switch. Det ger kollisioner på nätverket. Summa summarum, det är smidigt genom att slippa kabeldragning initialt, men det blir mer arbete sedan eventuellt. Bäst är att dra kablar. Också billigast. Inte ofta det är så annars. Det där med förstärkaren förstod jag inte men har du nätverk på den så gör det. Många tvapparater har möjlighet att koppla vidare ut ifrån med . Menar du de där enheterna för ljud så visst, men de kör du ju bara för musik antar jag. Ingen tv behövs ju då.
 
Redigerat:
Tänkte så här att när man sitter i gillestugan i källaren där en hemmabio ska vara.
Om man tittar på film från DVD så är det via sladd från DVDn till förstärkaren och sedan till TVn.

Om man tittar på film från ComHem så går den då via förstärkaren?
Om man ska surfa på nätet blir det då också via förstärkaren?

I sådana fall behöver förstärkaren kunna ta emot wifi, antar jag.
 
Jonatan79 skrev:
Om ni inte vill ha något tv-fiberabonnemang kan ni köra med flera Apple-tv. Vi har direkt från nätverkskabel till apple-tv med hdmi till tv´n med Netflix och SVT & TV4´s play-kanaler. Går även att spela upp saker från datorn/Ipad till detta. Då kan hela huset köra med tex Familje-Netflix (tror jag det heter) och alla "web-sändingar".
Kan också tillägga att Telia nu har en app för AppleTV där hela utbudet finns. Så man kan se sina vanliga kanaler genom den. Bilden är inte lika bra som genom boxen tyvärr. Även Viasat-kanalerna dyker upp i den om man har det paketet. Största fördelen är enkelheten.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
J
loffes skrev:
Tänkte så här att när man sitter i gillestugan i källaren där en hemmabio ska vara.
Om man tittar på film från DVD så är det via sladd från DVDn till förstärkaren och sedan till TVn.

Om man tittar på film från ComHem så går den då via förstärkaren?
Om man ska surfa på nätet blir det då också via förstärkaren?

I sådana fall behöver förstärkaren kunna ta emot wifi, antar jag.
Det går ju rent tekniskt att koppla allt via förstärkaren, men det gör ju att den alltid behöver vara på. Mig veterligen funkar inte kopplingen genom om inte strömmen är på, åtminstone inte HDMI. Dessutom brukar inte bättre hälfter vilja slå på en massa utrustning för att kunna se på TV. Koppla comhems tvbox till tvn direkt alltså. Numera brukar många tvapparater ha en utgång, så att du kan få ut surround från TVn, vidare till förstärkaren, och det är klart smidigare eftersom man då alltid får bild och ljud i sin tv. Filmen kommer ju inte genom förstärkaren, den får du se mer som en hdmi-växel och ljudmaskin. Den har inte med nätverket att göra på det sättet. Det finns förstärkare med wifi etc men detta är mest för dlna (mediadelning) och Spotify etc. Surfar gör man inte heller via förstärkaren. Hänger inte riktigt med där. Menar du själva ljudet igen? Visst kan man koppla en hdmikabel från sin dator, eller sätta en Chromecast eller Apple tv direkt i förstärkaren, men du surfar inte via den, men de tkanske du inte menade? :-)
 
Vet inte riktigt vad jag menar men tack för ditt tålamod och svar på mina frågor.

Du har även rätt i ditt påstående om bättre hälft och utrustning innan tv tittande.
 
J
loffes skrev:
Vet inte riktigt vad jag menar men tack för ditt tålamod och svar på mina frågor.

Du har även rätt i ditt påstående om bättre hälft och utrustning innan tv tittande.
Haha ja, jag har försökt övertala min om hur bra det är med förstärkare men det var det inte alls, så nu sitter man i en lägenhet med bara tv. Fast jag kör med en extern högtalare från bose just via tvns utgång. Den kan jag slå på vid behov. Funkar fint med. Det är bara att fråga på sen. Brukar alltid vara någon som kan svara.
 
Jocke Best skrev:
Homeplugs är en quick and dirty - lösning, men kan fungera om du har ett hyfsat elnät hemma. Ofta blir det dock en tillvaro med omstarter av boxar och pluggar. Det hänger sig då och då. Jag har själv provat dessa, och har hjälpt andra när det strulat. Det kan dock fungera, man får helt enkelt prova.
Jag håller helt fullt med om att homeplugs är en nödlösning och kabel det absolut bästa. Att påstå att de behöver startas om för att de hänger sig stämmer dock inte alltid.

Jag har i minst fem år använt ett homeplugpar för att få nätverk till bland annat TV och box och jag har aldrig behövt starta om någon av dessa på grund av hängningar eller andra problem. Via dessa streamar jag bland annat Netflix i HD utan några som helst störningar.

Men visst erfarenheterna är minst sagt blandade och enda sättet att veta om det fungerar i det aktuella fallet är nog att (långtids)prova.
 
Alfredo skrev:
Jag har i minst fem år använt ett homeplugpar för att få nätverk till bland annat TV och box och jag har aldrig behövt starta om någon av dessa på grund av hängningar eller andra problem. Via dessa streamar jag bland annat Netflix i HD utan några som helst störningar.

Men visst erfarenheterna är minst sagt blandade och enda sättet att veta om det fungerar i det aktuella fallet är nog att (långtids)prova.
+1

Tekniken har förbättrats under senare år och det KAN fungera riktigt bra (jag testade senast i nån månad för något år sedan med Netgear-enheter, fungerade fint för mig), men man måste tyvärr prova för att veta.
 
Jag tycker att man ska dra minst dubbla nätverkskablar från fibern till TV:n. Helst 4 st. En modern smart-TV behöver internet, gärna via kabel. Sedan är en smart-TV inte alltid så smart så man kan behöva en kabelansluten chromecast ultra. Hemmabiorecievern behöver också nätverk. Så tre kablar bara där.

Sedan kan man behöva en separat kabel för IP-TV om man ska ha en box för det.

När det gäller övriga TV-apparater kommer man ganska långt med bara en chromecast och vanlig antenn. Då får man in de fria kanalerna och har man en hyfsat modern TV behövs ingen box. Då får man en snygg och enkel lösning.

Hemmabio - där beror det på kraven men ofta klarar man sig med rätt gammal teknik. Om TV:n har digitalt ljud ut så kan man få ut 5.1-ljud via spdif/toslink. Då kan man köpa en dedikerad anläggning alt en beg på blocket. Beg hemmabio är billigt och prisfallet snabbt på hemmabioprylar eftersom teknikutvecklingen går snabbt. Vill man ha 7.1-ljud så måste man koppla hemmabion till TV:n med HDMI tror jag.

En vanlig TV får mycket bättre ljud av en soundbar eller bara två aktiva stereohögtalare.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker att man ska dra minst dubbla nätverkskablar från fibern till TV:n. Helst 4 st. En modern smart-TV behöver internet, gärna via kabel. Sedan är en smart-TV inte alltid så smart så man kan behöva en kabelansluten chromecast ultra. Hemmabiorecievern behöver också nätverk. Så tre kablar bara där.
Eller så ställer man en switch i TV-/stereomöbeln... Har svårt att se att de under överskådlig framtid ska innebära några nackdelar. Dedicerade kablar för varje pryl känns som lite overkill kan jag tycka.
 
TowaTei skrev:
Tekniken har förbättrats under senare år och det KAN fungera riktigt bra (jag testade senast i nån månad för något år sedan med Netgear-enheter, fungerade fint för mig), men man måste tyvärr prova för att veta.
Mina prylar är även dessa av fabrikat Netgear, vilket i och för sig inte ger någon hundraprocentig statistisk säkerhet. :)
 
Jocke Best skrev:
Dessutom brukar inte bättre hälfter vilja slå på en massa utrustning för att kunna se på TV.
Lite OT men det löser man enkelt med en Harmony Ultimate, visst kostar den en slant men det är ett av mina absolut bästa prylköp. Både fru och barn startar hembion och växlar enkelt mellan digitalbox, HTPC och olika spelkontroller. Enkla kanalbyten också tack vare att man kan lägga upp alla tv-kanaler med sin logo på touchskärmen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Eller så ställer man en switch i TV-/stereomöbeln... Har svårt att se att de under överskådlig framtid ska innebära några nackdelar. Dedicerade kablar för varje pryl känns som lite overkill kan jag tycka.
En 15W switch som står på 24-7 kostar 0,015 * 365 * 24 = 131 kr/år. Vad är återbetalningstiden på att dra två extra nätverkskablar? Cat6 kostar 5 kr/m. Plus att det blir mer prylar och kablar bakom TV:n.
 
pelpet skrev:
En 15W switch som står på 24-7 kostar 0,015 * 365 * 24 = 131 kr/år. Vad är återbetalningstiden på att dra två extra nätverkskablar? Cat6 kostar 5 kr/m. Plus att det blir mer prylar och kablar bakom TV:n.
Nu drar min Netgear GS108Ev3 4,5W under max belastning på alla åtta portarna. Att dra ytterligare sex nätverkakablar till tv-bänken (ja, alla portar används) är inte motiverat. Har två kablar till tv-bänken, en för tv och en för internet. Räcker bra. Men mycket prylar och kablar är det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.