A
M merbanan skrev:
En fiberförening har ju ett fantastiskt tvångsmedel för att få in avgifterna. Om man tar ut medlemsavgift i förskott och faktiskt kopplar ur anslutningar som inte betalas så kommer betalningsviljan att öka till 100%. Men då måste man faktiskt göra något fysiskt. Och man kanske inte kan röra nätet utan att kontakta nätoperatören.
visst är det så.
nätet ska de nog lämna ifred..
Om jag inte minns fel

Hempulare Hempulare skrev:
(Edit: Kane hann före medan jag skrev...)
Självklart kan en ek.för. vara att anse som en näringsidkare, om den sysslar med sådan verksamhet, dvs säljer eller köper varor, tjänster etc till/från såväl privatpersoner som företag. De olika prekriptionstiderna blir beroende på vem man handlat med. Den 3-åriga preskriptionsregeln gäller explicit vid konsumentförhållanden, dvs typiskt sett när ett företag har en fordran mot en privatperson som grundas på ett köp. Jag är osäker (obs! osäker!) på om en fordran som grundas på en utebliven inbetalning av en medlemsavgift/insats till en ek.för. kan jämställas med ett "konsumentförhållande" i den meningen som vanligen avses... I så fall skulle det vara 10 år som gäller, alt att det anges något specifikt om detta i stadgarna... I en förening är det kanske naturligast att medlemsskapet inte beviljas eller förfaller om inte insatsen/avgiften betalas...
Ett medlemskap i en ek.för är definitivt inget konsumentförhållande. Så någon preskription på ek betald insats lär inte finnas.

M merbanan skrev:
En fiberförening har ju ett fantastiskt tvångsmedel för att få in avgifterna. Om man tar ut medlemsavgift i förskott och faktiskt kopplar ur anslutningar som inte betalas så kommer betalningsviljan att öka till 100%. Men då måste man faktiskt göra något fysiskt. Och man kanske inte kan röra nätet utan att kontakta nätoperatören.
Brukar inte vara så lätt. Oftast är det nätägaren som förbehåller sig rätten att röra utrustningen och sköta den, mao. bara behöriga får pilla på utrustningen.

Allt beror såklart på om fibern är dragen till varje fastighet eller går via omvandlare och nätverkskablar till varje enskild fastighet som då är uppsatt av samfälligheten. Båda sätten finns såklart. I min systers fall hotade de med att koppla loss nätverkskabeln, men gjorde det aldrig. Delvis för att skulden inte är överförbar.

Redigerat:
Maskintok skrev:
visst är det så.
nätet ska de nog lämna ifred..
Om jag inte minns fel
Föreningen är nätägare och kan gå ut i skåpet och koppla bort precis vilken anslutning man vill. KO har inget med det att göra.

A
K karlmb skrev:
Ett medlemskap i en ek.för är definitivt inget konsumentförhållande. Så någon preskription på ek betald insats lär inte finnas.
Det måste det enligt lag göra.
så ekonomiska föreningar är att jämställa med ett företag, vilket gör att 3 år är max emot privatpersoner..

A
K karlmb skrev:
Föreningen är nätägare och kan gå ut i skåpet och koppla bort precis vilken anslutning man vill. KO har inget med det att göra.
inte i en förening.
Då krävs mandat av stadgarna eller att vederbörande aldrig betalat, annars begår man ett brott emot elektronisk kommunikation lagen...

M merbanan skrev:
Man skall ansöka om medlemskap 6 månader inom förvärvandet av andelen. Notera att andelen ej är kopplad till innehav av fastighet, dvs om du slutar äga en fastighet så slutar du inte automatiskt på direkten att vara medlem. Man måste begära utträde eller bli utesluten.

Blir TS medlem och ordnar med ett skriftligt överlåtelseavtal (daterat 6 månader innan ansökningsdatum) från säljaren anser jag att TS sitter i ett bra läge för sin sak.

Men oavsett så är det ju i en domstol en tvist skulle behöva prövas. Sammantaget gissar/hoppas/tror jag att de skulle döma till TS favör.

Det kokar ju ner till 2 saker:

* Kan man ta över en skuld utan någon form av avtal?
* Kan man överlåta en ej betald insatsandel i en förening?

Den första är jag rätt så säker på att det inte går. Men om vi tar den andra och lägger upp scenariot som så att ett AB köper in sig i en ekonomisk förening med en insats på avbetalning i 10 år. Efter 1 år säljer AB:t sin andel men fortsätter att betala av på insatsen. Efter 5 år kursar AB:t, föreningen kommer då ha en fordran mot konkursförvaltaren av AB:t som då efter reglering anses vara löst. Föreningen får inte betalt men andelen kan ju rimligen inte rivas upp iom att fordran faktiskt är reglerad.

Så hur bör föreningen göra för att skydda sig mot detta? Den får helt enkelt se om sitt hus och se till att skaffa sig de verktyg de behöver för att kunna driva föreningen på ett bra sätt. Och verktyg kan vara tydliga stadgar eller praktiska verktyg och rutiner. Låt säga att fastigheten skiftar 100ggr och föreningen kommer och skall ha betalt för insatsen. Här får nog föreningen ta sin förlust och ta igen den på annat sätt.
Du krånglar till det.
Enligt stadgarna krävs en betald insats för att bli medlem.
Någon som inte är medlem kan inte överlåta ett medlemskap, oavsett andra betalda avgifter eller liknande.
Att föreningen varit snälla och aktiverat anslutningen betyder inte att man "av hävd" måste hålla den aktiv i all evighet ifall insatsen aldrig kommer in.
Utan om man upptäcker att något inte är betalt så har man rätt att agera därefter.

Maskintok skrev:
Det måste det enligt lag göra.
så ekonomiska föreningar är att jämställa med ett företag, vilket gör att 3 år är max emot privatpersoner..
Vad har du för lagstöd för det?

Maskintok skrev:
inte i en förening.
Då krävs mandat av stadgarna eller att vederbörande aldrig betalat, annars begår man ett brott emot elektronisk kommunikation lagen...
Givetvis krävs mandat av stadgarna. Och det finns det ju här.

A
K karlmb skrev:
Vad har du för lagstöd för det?
ingen skuld emot en annan person kan vara för evigt.
Det finns lagar och regler som reglerar allt detta, men att sätta mig och rota efter dem tänker jag inte göra.
Men jag är övertygad om att de finns.
Annars så skulle aldrig andra skulder makuleras.

A
K karlmb skrev:
Givetvis krävs mandat av stadgarna. Och det finns det ju här.
Ja om det finns ett avtal i grunden.
Inte om föreningen har slarvat med allt och sedan gett fastigheten fibern fram till fastighetsgräns.. Där har sedan fastighetsägaren själv bekostat resten..

Maskintok skrev:
Nja mer vad tusan skulle man med föreningen till isåfall...
För ska jag som fastighetsägare ändå gräva och montera in boxen på huset så kunde man ju lika gärna ha grävt direkt från kopplings skåpet och in..
Detta kostar då inga såna summor som det verkar ha handlat om här när man skapade en förening.. den är till för annat isåfall...
Har du aldrig tänkt på att alla medlemmar är beroende av hela nätet och inte bara den lilla biten från närmaste skåp?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ingen skuld emot en annan person kan vara för evigt.
Det finns lagar och regler som reglerar allt detta, men att sätta mig och rota efter dem tänker jag inte göra.
Men jag är övertygad om att de finns.
Annars så skulle aldrig andra skulder makuleras.
Skulder "makuleras" (preskriberas) bara om man inte påmint om dem på tio år (tre år utan påminnelse om det är konsumentkredit, dvs nån som handlat på kredit hos ett företag), eller om man får skuldsanering. Det vore väl fint annars om t.ex. huslånet inte behövde betalas längre när några år gått.... ;)

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja om det finns ett avtal i grunden.
Inte om föreningen har slarvat med allt och sedan gett fastigheten fibern fram till fastighetsgräns.. Där har sedan fastighetsägaren själv bekostat resten..
Om inget avtal finns...
Då finns ju inget medlemskap att överlåta....
Då finns bara ett misstag som ska rättas till.

K karlmb skrev:
Nej det stämmer inte helt, är det ex. Telia öppet fiber som dragits in till samfälligheten (eller företag för den delen) får samfälligheten inte röra utrustningen utan tillstånd från Telia. Avtalet hittar du lätt på nätet, många leverantörer har liknande avtal.

Allt beror såklart på om fibern är dragen rakt in i varje fastighet. Är det via omvandlare och nätverkskabel ut kan samfälligheten koppla loss. Dock är då hela frågan om skulden är överförbar eller inte. För vi pratar nu om en gammal skuld som samfälligheten skickat och är den inte överförbar kommer samfälligheten bryta mot avtalet vid ev. urkoppling.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.