Maskintok skrev:
stadgarna får inte skilja sig från vad bolagsverket stiftat..

Eller tycker du svenska myndigheter ljuger?
Jag länkade till just detta..
Jag tror att du läste lite selektivt... I texten du länkade till står det:

• En ekonomisk förening är öppen för alla och kan i princip inte vägra någon som uppfyller villkoren i stadgarna medlemskap.

I 4 kap 2 & lagen om ekonomiska föreningar ges dessutom tre uttryckliga möjligheter att vägra medlemsskap:

Skäl att vägra medlemskap
2 § Föreningen får vägra medlemskap, om
1. sökanden inte kan förväntas delta i föreningens verksamhet på ett sådant sätt som avses i 1 kap. 4 eller 5 §,
2. sökanden inte uppfyller de krav som med hänsyn till arten och omfattningen av föreningens verksamhet bör ställas på medlemmarna, eller
3. det i övrigt finns särskilda skäl för vägran.

Första stycket 1 gäller inte den som ansöker om att bli investerande medlem.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A
Hempulare Hempulare skrev:
Jag tror att du läste lite selektivt... I texten du länkade till står det:

• En ekonomisk förening är öppen för alla och kan i princip inte vägra någon som uppfyller villkoren i stadgarna medlemskap.

I 4 kap 2 & lagen om ekonomiska föreningar ges dessutom tre uttryckliga möjligheter att vägra medlemsskap:

Skäl att vägra medlemskap
2 § Föreningen får vägra medlemskap, om
1. sökanden inte kan förväntas delta i föreningens verksamhet på ett sådant sätt som avses i 1 kap. 4 eller 5 §,
2. sökanden inte uppfyller de krav som med hänsyn till arten och omfattningen av föreningens verksamhet bör ställas på medlemmarna, eller
3. det i övrigt finns särskilda skäl för vägran.

Första stycket 1 gäller inte den som ansöker om att bli investerande medlem.
Nä jag hänvisade till Bolagsverket.
Och den text jag la in här i tråden.
dvs den text man får fram när man googlar..

Så övrig text är helt överflödig i frågan om förening är ett bolag...

Jag tror att TS fastighet i början av fiberprojektet var intresseanmäld men aldrig gick vidare och betalade någon insats. Det gjordes en miss i projekteringen och fastigheten blev kvar i entreprenörens underlag.

Kanske blev fastigheten en del av ett dödsbo i samband med att ovan scenario eller något snarlikt utspelade sig.

Därav föreningens förvåning över att TS är ansluten redan men samtidigt motsägelsefullt eftersom det nämns att någon av de tidigare ägarna betalat medlemsavgift!? I loggen över betalningar kopplat till anslutningen är dock allt obetalt, även medlemsavgifterna.

Lycka till och god jul!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä jag hänvisade till Bolagsverket.
Och den text jag la in här i tråden.
dvs den text man får fram när man googlar..

Så övrig text är helt överflödig i frågan om förening är ett bolag...
....suck....

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Är det möjligt för TS? TS hade väl ingen kontakt med föreningen innan det redan gått 6 månader, och om man fått en andel överlåten till sig måste man ansöka om medlemskap innan 6 månader har gått, annars ska insatsen betalas ut till den avflyttande och ny insats betalas in av TS? Dvs om TS ansöker om och blir beviljad medlemskap nu efter att 6 månader förflutit så är det betala ny insats, första delen inom två veckor, som gäller.
Man skall ansöka om medlemskap 6 månader inom förvärvandet av andelen. Notera att andelen ej är kopplad till innehav av fastighet, dvs om du slutar äga en fastighet så slutar du inte automatiskt på direkten att vara medlem. Man måste begära utträde eller bli utesluten.

Blir TS medlem och ordnar med ett skriftligt överlåtelseavtal (daterat 6 månader innan ansökningsdatum) från säljaren anser jag att TS sitter i ett bra läge för sin sak.

Men oavsett så är det ju i en domstol en tvist skulle behöva prövas. Sammantaget gissar/hoppas/tror jag att de skulle döma till TS favör.

Det kokar ju ner till 2 saker:

* Kan man ta över en skuld utan någon form av avtal?
* Kan man överlåta en ej betald insatsandel i en förening?

Den första är jag rätt så säker på att det inte går. Men om vi tar den andra och lägger upp scenariot som så att ett AB köper in sig i en ekonomisk förening med en insats på avbetalning i 10 år. Efter 1 år säljer AB:t sin andel men fortsätter att betala av på insatsen. Efter 5 år kursar AB:t, föreningen kommer då ha en fordran mot konkursförvaltaren av AB:t som då efter reglering anses vara löst. Föreningen får inte betalt men andelen kan ju rimligen inte rivas upp iom att fordran faktiskt är reglerad.

Så hur bör föreningen göra för att skydda sig mot detta? Den får helt enkelt se om sitt hus och se till att skaffa sig de verktyg de behöver för att kunna driva föreningen på ett bra sätt. Och verktyg kan vara tydliga stadgar eller praktiska verktyg och rutiner. Låt säga att fastigheten skiftar 100ggr och föreningen kommer och skall ha betalt för insatsen. Här får nog föreningen ta sin förlust och ta igen den på annat sätt.

A
M merbanan skrev:
Man skall ansöka om medlemskap 6 månader inom förvärvandet av andelen. Notera att andelen ej är kopplad till innehav av fastighet, dvs om du slutar äga en fastighet så slutar du inte automatiskt på direkten att vara medlem. Man måste begära utträde eller bli utesluten.

Blir TS medlem och ordnar med ett skriftligt överlåtelseavtal (daterat 6 månader innan ansökningsdatum) från säljaren anser jag att TS sitter i ett bra läge för sin sak.

Men oavsett så är det ju i en domstol en tvist skulle behöva prövas. Sammantaget gissar/hoppas/tror jag att de skulle döma till TS favör.

Det kokar ju ner till 2 saker:

* Kan man ta över en skuld utan någon form av avtal?

Den första är jag rätt så säker på att det inte går. Men om vi tar den andra och lägger upp scenariot som så att ett AB köper in sig i en ekonomisk förening med en insats på avbetalning i 10 år. Efter 1 år säljer AB:t sin andel men fortsätter att betala av på insatsen. Efter 5 år kursar AB:t, föreningen kommer då ha en fordran mot konkursförvaltaren av AB:t som då efter reglering anses vara löst. Föreningen får inte betalt men andelen kan ju rimligen inte rivas upp iom att fordran faktiskt är reglerad.

Så hur bör föreningen göra för att skydda sig mot detta? Den får helt enkelt se om sitt hus och se till att skaffa sig de verktyg de behöver för att kunna driva föreningen på ett bra sätt. Och verktyg kan vara tydliga stadgar eller praktiska verktyg och rutiner. Låt säga att fastigheten skiftar 100ggr och föreningen kommer och skall ha betalt för insatsen. Här får nog föreningen ta sin förlust och ta igen den på annat sätt.
ett AB kan inte köpa in sig i en förening som medlem.. det blir bara skev och skulle undergräva hela idén med föreningen.

harry73 harry73 skrev:
Jag hoppas i alla fall att du håller oss uppdaterade.
Jag kommer att uppdatera i tråden! Och vi har fortfarande inte hört något från någon i styrelsen… Vi kommer att sätta oss imorgon och skriv ett mejl där vi vill ha reda på exakt vad vi ska betala, varför vi ska betala det och vilka stadgar de stödjer sig på att vi isåfall ska ta över en skuld. Så hoppas vi på svar inom jul iallafall!

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Är det möjligt för TS? TS hade väl ingen kontakt med föreningen innan det redan gått 6 månader, och om man fått en andel överlåten till sig måste man ansöka om medlemskap innan 6 månader har gått, annars ska insatsen betalas ut till den avflyttande och ny insats betalas in av TS? Dvs om TS ansöker om och blir beviljad medlemskap nu efter att 6 månader förflutit så är det betala ny insats, första delen inom två veckor, som gäller.
Vi hade kontakt med en i juni som ville ”sälja” på fiber till vårt hus men vi berättade då att fiber fanns i huset. Han skulle återkomma till oss, han ringde nu i december.

• Gilla
1
  • Laddar…
harry73
IsabelleH IsabelleH skrev:
Vi kommer att sätta oss imorgon och skriv ett mejl där vi vill ha reda på exakt vad vi ska betala, varför vi ska betala det och vilka stadgar de stödjer sig på att vi isåfall ska ta över en skuld. Så hoppas vi på svar inom jul iallafall!
Gör inte det, sitt lugnt i båten. Tiden är i er fördel

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F fredda skrev:
Jag tror att TS fastighet i början av fiberprojektet var intresseanmäld men aldrig gick vidare och betalade någon insats. Det gjordes en miss i projekteringen och fastigheten blev kvar i entreprenörens underlag.

Kanske blev fastigheten en del av ett dödsbo i samband med att ovan scenario eller något snarlikt utspelade sig.

Därav föreningens förvåning över att TS är ansluten redan men samtidigt motsägelsefullt eftersom det nämns att någon av de tidigare ägarna betalat medlemsavgift!? I loggen över betalningar kopplat till anslutningen är dock allt obetalt, även medlemsavgifterna.

Lycka till och god jul!
Nej det är inget dödsbo, alla som har bott här mellan 2015-2021 lever. Finns tydligt i vårt köpekontrakt vilka som bott här :/

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Gör inte det, sitt lugnt i båten. Tiden är i er fördel
Nja jag vet inte med tanke på att vi har fiber och använder deras fibernät. Medlemmar har vi blivit och vi ska betala medlemsavgifterna för 2022. Och jag tänker att detta bör göras snarast - gör vi inte det så finns det ju risk istället att de får något mot oss :thinking:

• Gilla
1
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Nej det är inget dödsbo, alla som har bott här mellan 2015-2021 lever. Finns tydligt i vårt köpekontrakt vilka som bott här :/
Men då är det ju enkelt, kontakta den som bodde där i början av projektet och fråga. Har någon insats betalats eller har anslutningen kommit till av ett misstag.

harry73
Det är mycket möjligt att de är oense i styrelsen där några tycker att de borde skicka kronofogden efter förförra ägaren eller ta sin förlust.
Kommer ni nu med en fråga vad ni ska betala som avgift forcerar ni ett beslut som mycket väl kan vara I ert nackdel.

harry73 harry73 skrev:
Det är mycket möjligt att de är oense i styrelsen där några tycker att de borde skicka kronofogden efter förförra ägaren eller ta sin förlust.

Kommer ni nu med en fråga vad ni ska betala som avgift forcerar ni ett beslut som mycket väl kan vara I ert nackdel.
Förvisso, men vad jag tyder (och vad många andra tyder) så verkar ju inte en skuld kunna övergå på fastigheten utan det är ju på ett medlemskap - en person. Blir det så att de kräver oss av pengarna, då kan vi kontakta mäklaren och hävda att föregående brutit mot kontraktet. Alla avgifter ska vara betalda gällande fiber och om de har skrivit under avtalet för medlemsskap hos fibern, då vet de också om att överlåtelsen egentligen ska ske inom 6 månader. Så rent logiskt sätt bör föregående ägare åka på det isåfall? De bryter ju mot köpekontraktet och då till viss del avtalet för medlemskapet…

M merbanan skrev:

Det är inte så solklart ändå. Andelar kan nämligen ha betalt olika stora insatser. Det finns dessutom reglerat hur man kan avyttra en del av sin andel om man har betalat mer än minimum. Den som då köper en sådan andel kan alltså ha en andel som inte har erlagt full insats. Om insatsen inte är betald är det alltså inte otänkbart att bristen på insats följer andelen och måste betalas av den som tar över den för att bli berättigad till fulla rättigheter.

Det har ju också funnits lägen i föreningen då alla andelar varit mindre än full insats eftersom insatsen betalades gradvis över en period av flera år. Säkerligen har någon sålt sin fastighet under den perioden och den andelen kan inte "magiskt" ha blivit fullbetald bara för att den överläts. Så jag skulle säga att det enda rimliga är att den betalda insatsen följer andelen och om den betalda insatsen är noll så är andelen i sig värdelös.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.