IsabelleH IsabelleH skrev:
Exakt! Och jag tycker att det är helt obegripligt och orimligt att de under dessa 6 år inte lyckats bedriva in några pengar? Att man då inte som förening gått vidare med detta till kronofogden är helt obegripligt om det nu har funnits tydliga signerade avtal!
Men som sagt, jag ska inte sitta och klandra dessa personer då jag själv inte har orken till att vara med i styrelsen och bedriva sådant här arbete. ;)

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Exakt! Och jag tycker att det är helt obegripligt och orimligt att de under dessa 6 år inte lyckats bedriva in några pengar? Att man då inte som förening gått vidare med detta till kronofogden är helt obegripligt om det nu har funnits tydliga signerade avtal!
Det är väl där skon klämmer.. har man då här dålig uppdatering och koll efter 6 år...
Då kan jag inte tänka mig det var bättre då..
Så underlag för att kunna fastslå skulden är nog dåliga...

P
Men som sagt, jag ska inte sitta och klandra dessa personer då jag själv inte har orken till att vara med i styrelsen och bedriva sådant här arbete. ;)
Du kan bara bli vald när extra möte eller ordinarie möte sker..
visst kan du lägga in motion om detta, men hur ska det gå till när inte styrelsen uppmärksammar att medlemmar vill ha kontakt?..

Detta är inget annat än en ryggdunkar förening...

• Gilla
IsabelleH
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är väl där skon klämmer.. har man då här dålig uppdatering och koll efter 6 år...
Då kan jag inte tänka mig det var bättre då..
Så underlag för att kunna fastslå skulden är nog dåliga...
Mmm, vi får hoppas det… Det blir spännande att se NÄR de återkommer och med VAD de återkommer med :D

• Gilla
1
  • Laddar…
Tack för gott svar! Det ser verkligen rimligt ut.
Tittar vi då på vårt köpekontrakt står det: ”… om sådant ersättningsskyldighet inträtt”

Så det hänger väl lite på det också, vad styrelsen har gjort mot tidigare ägare! Har de krävt in dessa 21.500kr från tidigare ägare så bör det vara säljaren som ska betala dessa 21.500kr till oss vi isåfall kan betala detta till föreningen. Men om inte föreningen har krävt något på tidigare säljare blir det lite problematiskt med den delen…
hmmm frågan om det kan anses att andelen i föreningen överförts iom de formuleringarna i ditt köpeavtal??
Jag personligen är tveksam till det ur juridisk synvinkel.

Om det nu är så att betyder att andelen inte anses vara överförd till dig, så är det tyvärr på ditt bord att betala för för ny insats.
Dock iom att köpeavtalet säger att det ska vara betalt och det inte är det, så får du en fordran på säljaren och måste driva in det från själv från föregående ägare

Det är ur den juridiska synvinkeln.

Sen har vi den praktiska.
Skulle jag vara i dina skor skulle jag hävda att andelen är överförd och att föreningen får ta detta med skulden till föregående ägare. Och detta skulle jag hävda till dess det på ett övertygande sätt kan visas på att andelen inte alls är överförd (fast det skulle jag inte säga högt)
Då hamnar bollen hos föreningen och de måste då sätta ned lite tid & energi på att visa att andelen inte är överförd. Och som du har beskrivit det så är frågan om de orkar det??
Du kan även föreslå att föreningen överför insatsen till att följa fastigheter istället för privatpersoner.
Detta skulle underlätta för alla vid framtida fastighetsförsäljningar.
Då har du även visat att du inte är avogt inställd utan vill att det ska bli rätt och vill hjälpa till genom förbättringsförslag.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
hmmm frågan om det kan anses att andelen i föreningen överförts iom de formuleringarna i ditt köpeavtal??

Om det nu är så att betyder att andelen inte anses vara överförd till dig, så är det tyvärr på ditt bord att betala för för ny insats.
Dock iom att köpeavtalet säger att det ska vara betalt och det inte är det, så får du en fordran på säljaren och måste driva in det från själv från föregående ägare

Skulle jag vara i dina skor skulle jag hävda att andelen är överförd och att föreningen får ta detta med skulden till föregående ägare. Och detta skulle jag hävda till dess det på ett övertygande sätt kan visas på att andelen inte alls är överförd (fast det skulle jag inte säga högt)
Då hamnar bollen hos föreningen och de måste då sätta ned lite tid & energi på att visa att andelen inte är överförd. Och som du har beskrivit det så är frågan om de orkar det??
Du kan även föreslå att föreningen överför insatsen till att följa fastigheter istället för privatpersoner.
Då har du även visat att du inte är avogt inställd utan vill att det ska bli rätt och vill hjälpa till genom förbättringsförslag.
Ja, det som jag tycker är lite rörigt i stadgarna är att det sägs att medlemskapet är för fastighetsägaren samtidigt som det ändå inte är det? Utan i mejlet skrev han att det är en skuld/faktura på fastigheten och medlemskapet…

I första hand kommer vi att försöka lägga över detta på föreningen som vi då kommer antyda behöver kontakta förra ägaren (och de har/har haft hans uppgifter då han var medlem när vi tog över huset). Som du säger kanske inte föreningen orkar detta…? Har de inte orkat bedriva in pengarna under de senaste 6 åren så är frågan hur de ställer sig till detta nu.

Självklart tycker vi synd om föreningen att det har blivit såhär och vi vill såklart att de ska få in sina pengar för anslutningsavgifterna, om nu fallet är så. Men inte av oss! Klok idé där med att ge förslag. :)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:

bra förslag. (y)

P
Ja, det som jag tycker är lite rörigt i stadgarna är att det sägs att medlemskapet är för fastighetsägaren samtidigt som det ändå inte är det? Utan i mejlet skrev han att det är en skuld/faktura på fastigheten och medlemskapet…

I första hand kommer vi att försöka lägga över detta på föreningen som vi då kommer antyda behöver kontakta förra ägaren (och de har/har haft hans uppgifter då han var medlem när vi tog över huset). Som du säger kanske inte föreningen orkar detta…? Har de inte orkat bedriva in pengarna under de senaste 6 åren så är frågan hur de ställer sig till detta nu.

Självklart tycker vi synd om föreningen att det har blivit såhär och vi vill såklart att de ska få in sina pengar för anslutningsavgifterna, om nu fallet är så. Men inte av oss! Klok idé där med att ge förslag. :)
Nja det står att det av ser fiber för fastigheten.. Inte att det ska belasta fastigheten... någonstans måste fibern ha en fast punkt för installation..
Det är samma med din nätavgift.
nätet är till fastigheten medans elbolaget är din förbrukning..

Samma sak blir det här..
Fast för fibern.. Och internet.

Men en väldigt konstig hållning inom en förening är det..

Det här har blivit ytterligare en tråd jag saknar sympati för...

TS vet att det inte är betalt och "orkar" inte bråka med sin säljare som är den som borde hosta upp pengarna.

TS ser sedan en möjlighet att blanda korten lite och undvika att betala.

De kanske lyckas undvika betalningen om det är vanliga människor i föreningen som inte orkar/ids kämpa för sin rätt.

Dock hoppas jag det tas upp på det kommande årsmötet när det skrivs av som en förlust så alla medlemmar får reda på vilka TS är så de är försiktiga i sina ekonomiska samarbeten med TS.

Jag tycker det mest är sorgligt...

/ATW

• Haha
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:

TS vet att det inte är betalt och "orkar" inte bråka med sin säljare som är den som borde hosta upp pengarna.

De kanske lyckas undvika betalningen om det är vanliga människor i föreningen som inte orkar/ids kämpa för sin rätt.

Dock hoppas jag det tas upp på det kommande årsmötet när det skrivs av som en förlust så alla medlemmar får reda på vilka TS är så de är försiktiga i sina ekonomiska samarbeten med TS.

/ATW
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
sympati för tråden...
Jag hoppas jag med att på möte styrelsen anser skuld som reglerad och får hämta tillbaka sin förlust genom att få in en ny avgift till föreningen genom TS och att detta skall vara änden på allt.. det är det rimliga.
att hänga ut TS är inte rimligt det är mer trakasserier och dåligt folkvett inget jag skulle vilja medverka till och då lagt fram min röst på uteslutning av en sådan person ur föreningen.

A ArneTW skrev:

Det känns som att det är 3 tidigare ägare som inte har betalt, knappast TS skyldighet att kräva in betalningen av dessa.

/ATW
Alfredo Alfredo skrev:
Men då kommer vi tillbaka till grundfrågan. Om det nu är så att säljaren inte erlagt den medlemsinsats som denne är skyldig att erlägga, är det inte då föreningens problem att driva in denna eller att "ta smällen"? Om nu det normala är att medlemsinsatsen och medlemskapet helt enkelt följer med vid fastighetsköpet bör, man inte som köpare då kunna räkna med att den är betald som "normalt"?

Ska verkligen TS behöva jaga säljaren om man nu ser en medlemsinsats som något som betalas när föreningen bildas, aldrig återfås utan följer med fastigheten. I detta fall handlar det om runt sex år. Hur länge ska en förening kunna strunta i en jobbig fordran för att hoppas att den blir lättare att driva in någon gång i framtiden med en annan ägare?

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
sympati för tråden...
Jag hoppas jag med att på möte styrelsen anser skuld som reglerad och får hämta tillbaka sin förlust genom att få in en ny avgift till föreningen genom TS och att detta skall vara änden på allt.. det är det rimliga.
att hänga ut TS är inte rimligt det är mer trakasserier och dåligt folkvett inget jag skulle vilja medverka till och då lagt fram min röst på uteslutning av en sådan person ur föreningen.
Det rimliga för TS hade varit att betala föreningen.

Och sedan skicka en kopia köpekontraktet/fakturan/kvittot till kronofogden för indrivning av säljaren.

Men du tycker att föreningen ska på sig kostnaden.

/ATW

P
A ArneTW skrev:
Det rimliga för TS hade varit att betala föreningen.

Och sedan skicka en kopia köpekontraktet/fakturan/kvittot till kronofogden för indrivning av säljaren.

Men du tycker att föreningen ska på sig kostnaden.

/ATW
skulden är deras att visa att den ligger på TS.
Då kan TS använda detta till fogden...
Annars blir detta bara TS som står med 21500 kr back

Maskintok skrev:
Detta är en självklarhet att man tar som bedrägeri försök.. Eller oseriös verksamhet..
Men allvarligt. :surprised: Vad får dig att ens nämna bedrägeri i denna tråd? Finns det något som helst tecken på brottslig verksamhet? :thinking: Jag tycker du drar helt orimliga slutsatser här.

A ArneTW skrev:
Ja nog finns det en del inlägg där jag håller med dig... :rolleyes:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.