96 726 läst ·
812 svar
97k läst
812 svar
Fiber - problem med tidigare ägares faktura
Det rimliga är väl att den som har skrivit på avtalet betalar sin skuld, och om inte denna betalar får föreningen driva mot KF.A ArneTW skrev:
Ytterst oklart varför föreningen inte gjort detta under alla dessa år.
Nu får du nog bläddra upp i tråden lite igen Arne! Aldrig någonsin har jag nämnt att jag aldrig ”orkar” jaha säljaren. Det var något bland de första jag skrev att isåfall behöver jag kontakta mäklaren som i sin tur får kontakta säljaren / ge mig kontaktuppgifter. Så där har du återigen fel, Arne.A ArneTW skrev:Det här har blivit ytterligare en tråd jag saknar sympati för...
TS vet att det inte är betalt och "orkar" inte bråka med sin säljare som är den som borde hosta upp pengarna.
TS ser sedan en möjlighet att blanda korten lite och undvika att betala.
De kanske lyckas undvika betalningen om det är vanliga människor i föreningen som inte orkar/ids kämpa för sin rätt.
Dock hoppas jag det tas upp på det kommande årsmötet när det skrivs av som en förlust så alla medlemmar får reda på vilka TS är så de är försiktiga i sina ekonomiska samarbeten med TS.
Jag tycker det mest är sorgligt...
/ATW
Som jag även skrivit ganska nyligen så skrev jag att det är en självklarhet att föreningen ska få betalt MEN inte av oss utan av föregående säljare.
Någonstans behöver du nog ta och växa upp Arne! Det är löjligt beteende du håller på med. Hoppas innerligt att du är 15 år gammal och inte lärt dig hur man uppför sig ännu. Detta beteende med att hänga ut någon, snälla någon. Det här är ett misstag från FÖRENINGEN och inte ett misstag från oss. Snälla nån, väx upp!
Ur min synvikel beror det hela på om man anser att andelen är överförd till TS då TS köpte fastigheten.A ArneTW skrev:
Blev andelen överförd , då är det föreningens ansvar att driva in skulden från föregående fastighetsägare.
Blev andelen inte överförd, då ligger på TS att driva in det från föregående fastighetsägare.
Jag är tveksam att den anses vara överförd i juridisk mening, men jag är inte jurist så jag vet inte.
Och iom att jag inte vet så skulle jag personligen anse att den är det även om jag är tveksam.
Varför? I köpeavtalet står det att
".... säljaren garanterar, att på fastigheten belöpande
...
- anslutningsavgift för fiber
erlagts om sådan ersättningsskyldighet inträtt"
och som icke-jurist förutsätter jag att det då betyder att andelen i fiberföreningen överförts.
Om det nu inte är så, får nån visa att det inte är det. Har inga problem att ändra uppfattning, men det behöver vara mer än ett tyckande av nån utan hänvisning till varför det skulle vara annorlunda"
Om fiberföreningen tex anfört att "Vi ser här att insatsen från föregående ägare inte är betald och vi kan därmed inte bevilja dig medlemskap utan att ny insats blir inbetald"
Ja då är det ett annat läge och TS får driva det mot föregående fastighetsägare.
Nu är det dock så att det har inte framförs så, & TS har redan beviljats medlemskap.
Då har föreningen iom det också godtagit att de är de som ska driva frågan om insatsen mot föregående ägare.
Men som sagt ... det är ju bara hur jag ser på det.
Svarade på annat inlägg tidigare som du kanske inte sett. Du har väl en villaförsäkring. I den ingår Rättsskydd. Ta kontakt med försäkringsbolaget och hör om du kan få hjälp där. Jag tycker att anslutningsavgift är något som ska betalas när den dras in och helst hela summan på en gång. Fastighet blir ofta mer lättsåld om fiber finns indragen vilket gynnar den som säljer första gången efter indragning och då blir det inget krångel med senare ägare heller för anslutningsavgift är inte något som bör återbetalas när någon säljer. Sedan har man en förening som dels bildats för att ordna med fiberdragningen och som man sedan har kvar och tar in medlemsavgifter/år för att kunna bekosta om det blir något fel (antar jag de är till för).IsabelleH skrev:
visste inte om existerande fiberförening och allt vad det innebär. Hade inte fått info om detta!
Jag tolkar anslutningsavgifter exakt så som du skriver. Nu när vi har fått reda på detta kring medlemskapet är det en självklarhet för oss att betala det som vi ska betala dvs medlemsavgifter. Men anslutningsavgifter ska föregående ägare ha betalat!
Inte "i så fall" utan självklart ska du gå på säljaren direkt, utan väntetid. Avtalet du postade är ju tydligt på den punkten, fiberanslutningsavgifter skall vara betalda men så är inte fallet, så ring mäklaren direkt. Det är inte ditt problem vem i kedjan av ägare det är som egentligen skulle ha betalt, det spelar ingen roll, du har ett avtal med din säljare och det är denne som du skall kräva pengar från.IsabelleH skrev:
Jag vill ge föreningen en möjlighet att se över allt innan jag kontaktar mäklaren / säljaren och drar igång något.de skulle nämligen återkomma har de sagt så vill de den chansen först också! De tycker förhoppningsvis också att detta är konstigt att de inte har drivit in betalningarna.S svanstrom skrev:Inte "i så fall" utan självklart ska du gå på säljaren direkt, utan väntetid. Avtalet du postade är ju tydligt på den punkten, fiberanslutningsavgifter skall vara betalda men så är inte fallet, så ring mäklaren direkt. Det är inte ditt problem vem i kedjan av ägare det är som egentligen skulle ha betalt, det spelar ingen roll, du har ett avtal med din säljare och det är denne som du skall kräva pengar från.
Ja....M MrDizzy skrev:Ur min synvikel beror det hela på om man anser att andelen är överförd till TS då TS köpte fastigheten.
Blev andelen överförd , då är det föreningens ansvar att driva in skulden från föregående fastighetsägare.
Blev andelen inte överförd, då ligger på TS att driva in det från föregående fastighetsägare.
Jag är tveksam att den anses vara överförd i juridisk mening, men jag är inte jurist så jag vet inte.
Och iom att jag inte vet så skulle jag personligen anse att den är det även om jag är tveksam.
Varför? I köpeavtalet står det att
".... säljaren garanterar, att på fastigheten belöpande
...
- anslutningsavgift för fiber
erlagts om sådan ersättningsskyldighet inträtt"
och som icke-jurist förutsätter jag att det då betyder att andelen i fiberföreningen överförts.
Om det nu inte är så, får nån visa att det inte är det. Har inga problem att ändra uppfattning, men det behöver vara mer än ett tyckande av nån utan hänvisning till varför det skulle vara annorlunda"
Om fiberföreningen tex anfört att "Vi ser här att insatsen från föregående ägare inte är betald och vi kan därmed inte bevilja dig medlemskap utan att ny insats blir inbetald"
Ja då är det ett annat läge och TS får driva det mot föregående fastighetsägare.
Nu är det dock så att det har inte framförs så, & TS har redan beviljats medlemskap.
Då har föreningen iom det också godtagit att de är de som ska driva frågan om insatsen mot föregående ägare.
Men som sagt ... det är ju bara hur jag ser på det.
Fast utan giltigt avtal strider detta emot elektronisk kommunikation lagen.
Där man kan tolka det som att om inte TS aktivt sökt medlemsskap i föreningen så är detta föreningens sak att plocka ut skulden hos fd ägare.. Och utan avtal vad gäller?
Jo precis som jag skrivit..
föreningen kan och får inte aktivt skapa ett medlemskap utan påskrivet avtal från TS.
därmed har inte TS någon skuld hos föreningen.
Däremot framkommer det aldrig i varken avtal som TS visat upp eller stadgar att gamla skulder skall falla på TS... Utan de är personliga skulder.. de går inte att driva in genom att belasta en fastighet.
Eller jo fogden kan mäta ut fastigheten om. sökande begär så... Men då måste ju sökande kunna visa upp att skulden är TSs skuld.... Kan de det? NEJ.
Det står bara att TS ska betala sin avgift vid tillträde.. plus andra avgifter inte automatiskt betala för andra ägares skulder...
Ska man hårddra detta så ska isåfall föreningen lösa konflikten genom att ta bort detta avtal... Och ge TS en offert på nytt avtal..
Förstår inte varför det är så svårt för ordförande att inse detta..??
Nja ta kontakt med mäklaren och hör...IsabelleH skrev:
För oavsett så blir det en stor karusell när allt ska igång... denne kanske vet något redan...
Verkar som att de liksom fått er att "gå med" för att på något sätt kunna hävda att eftersom ni gått med så har ni numera betalningsansvaretIsabelleH skrev:
Nej inget form av avtal. Vi blev medlemmar förra veckan då de ringde och sa att vi behövde bli medlemmar. Och idag skickade de detta mejl med information kring att det finns en ”skuld”. Han menar dock i mejlet att han ska vänta med att skicka fakturan tills han får ett ”go” från styrelsen, om jag uppfattar det rätt.
och deras hemsida där man ansöker om medlemskap går enbart att ansöka med en offert för att dra in fiber i huset. Väldigt rörig förening!!
Bifogar filer på mejlet och hans bifogade fil
Här kan man som köpare hävda lite fritt. Men om inte det håller kan man ju alltid kontakta säljaren och upprätta ett överlåtelseavtal. Man kan alltid fixa denna del om säljare och köpare fortsatt har en god relation.M MrDizzy skrev:
Köpeavtalet reglerar fiberavgifter för saker som är kopplat till fastigheten, t ex då via en samfällighet. I detta fall ligger det separat via en ekonomisk förening, tänk om boende gick ihop och byggde en mast med trådlös uppkoppling, då blir det ännu svårare att hävda att det skulle omfattas av köpekontraktet. Som jag skrev tidigare så kanske en domstol/rätt skulle tolka avgifter till fiberförening/samfällighet som ekvivalent. Varvid ansvar för insatskostnaderna skulle falla på säljaren.M MrDizzy skrev:
Det skulle underlätta men jag vill hävda att det inte går med formen som ekonomisk förening, utan man behöver nog tag det som en samfällighet istället.M MrDizzy skrev:
Mitt råd är att nu när medlemskapet är fastställt att betala alla löpande avgifter samt att skaffa skriftligt på att man övertagit säljarens andel i den ekonomiska föreningen, sen så låter man föreningen driva kommunikationen om de så önskar. Gör man det så blir det uppförsbacke för föreningen om de kommer med ytterligare krav.
Vi har inte skrivit på några avtal eller liknande. När man ansöker om medlemskap så ska de skicka en offert och därefter ska två avtal signeras OM vi godkänner offerten/kostnadsförslaget. Som han skrev i mejlet:F frityreldarn skrev:
”Trots att du (naturligtvis, men det ska göras om till något bättre…) kryssade ”JA” vid anmälan till att få en offert så tror jag att det inte är aktuellt. I vilket fall som helst så är det ju en faktura kopplad till fastigheten och medlemskapet också tyvärr. Just det att jag tror gör att jag väntar med att skicka den tills jag har fått info och ”Go!” från styrelsen.”
Det han menade med det första är att när man ansöker kan man inget annat än kryssa i JA på att få en offert när man ansöker om att bli medlem. Han väntar med att skicka fakturan tills att han fått en ”go” från styrelsen, för uppenbarligen tycker han nog själv att det är konstigt att det ligger obetald faktura på 21.500kr.
Och det är nu detta svar vi inväntar - en faktura! Och utifrån den fakturan så kontaktar vi antingen mäklaren/säljaren eller föreningen där de tydligare får specificera. Med detta inlägg ville jag ha hjälp att förstå mina rättigheter samt skyldigheter i det hela, för det är väldigt väldigt rörigt.
Dessvärre vill vi i förstahand inte kontakta säljaren då det är en ”bekant” till mig och han bemötte oss med väldigt dålig attityd när vi hittade fel på huset när vi flyttade in. Bland annat mögel i en badrumskommod och blev då arg på oss för vi hittade detta och frågade ifall de hade uppmärksammat detta strax innan de flyttade ut. Sedan fick de en faktura pga av annan felaktighet i huset! Så de är nog inte särskilt nöjda på oss och därav vill inte kontakta säljaren i första hand hahaM merbanan skrev:Här kan man som köpare hävda lite fritt. Men om inte det håller kan man ju alltid kontakta säljaren och upprätta ett överlåtelseavtal. Man kan alltid fixa denna del om säljare och köpare fortsatt har en god relation.
Köpeavtalet reglerar fiberavgifter för saker som är kopplat till fastigheten, t ex då via en samfällighet. I detta fall ligger det separat via en ekonomisk förening, tänk om boende gick ihop och byggde en mast med trådlös uppkoppling, då blir det ännu svårare att hävda att det skulle omfattas av köpekontraktet. Som jag skrev tidigare så kanske en domstol/rätt skulle tolka avgifter till fiberförening/samfällighet som ekvivalent. Varvid ansvar för insatskostnaderna skulle falla på säljaren.
Det skulle underlätta men jag vill hävda att det inte går med formen som ekonomisk förening, utan man behöver nog tag det som en samfällighet istället.
IsabelleH skrev:
Vi har inte skrivit på några avtal eller liknande. När man ansöker om medlemskap så ska de skicka en offert och därefter ska två avtal signeras OM vi godkänner offerten/kostnadsförslaget. Som han skrev i mejlet:
”Trots att du (naturligtvis, men det ska göras om till något bättre…) kryssade ”JA” vid anmälan till att få en offert så tror jag att det inte är aktuellt. I vilket fall som helst så är det ju en faktura kopplad till fastigheten och medlemskapet också tyvärr. Just det att jag tror gör att jag väntar med att skicka den tills jag har fått info och ”Go!” från styrelsen.”
Känns som att du kan sitta helt lugnt i båten.
Det som kan vara lurigt är om ni klickar i en ruta ja, eller inte tänker er för och läser det finstilta vid kontakt med förra ägaren, fiberföreningen mm och därmed på nåt sätt klickar ja till att ta över betalningsansvaret.
- Betalningsansvaret vilar på beställaren, även om arbete och material är gjort på fastigheten. Om man köper en ny värmepanna som man inte betalar så övergår ju inte ansvaret till nästa köpare av fastigheten
- Säljaren har klickat i att alla avgifter vad gäller fiber är betalda.
Det han menade med det första är att när man ansöker kan man inget annat än kryssa i JA på att få en offert när man ansöker om att bli medlem. Han väntar med att skicka fakturan tills att han fått en ”go” från styrelsen, för uppenbarligen tycker han nog själv att det är konstigt att det ligger obetald faktura på 21.500kr.
Och det är nu detta svar vi inväntar - en faktura! Och utifrån den fakturan så kontaktar vi antingen mäklaren/säljaren eller föreningen där de tydligare får specificera. Med detta inlägg ville jag ha hjälp att förstå mina rättigheter samt skyldigheter i det hela, för det är väldigt väldigt rörigt.