96 726 läst ·
812 svar
97k läst
812 svar
Fiber - problem med tidigare ägares faktura
Jag håller helt med dig. Absolut. Väldigt oprofessionellt. Men jag menar att det är precis detta som man rimligen kan förvänta sig. Allt annat vore oväntat bra. De är inte proffs. Visste vore det trevligt om det funkade bättre. Säger inte emot!IsabelleH skrev:
Men så länge fibern fungerar har du väl inga problem? Strunta i allt och har du inte hört av dem inom typ sex månader kan du kanske påminna lite diskret, eller fortsätta att strunta i dem ett tag till...IsabelleH skrev:
Dessa föreningar anses som att investera i riskkapitalbolag... man får inte tillbaka sin insats om verksamheten så kräver för att kunna betala för sig..Anna_H skrev:
Dock skall man vara lite uppmärksam... För om man har fått sin andel utbetald, och föreningen går i kk.. Så skall man betala tillbaka pengarna.. annars kan det bli en massa mer tok..
Jajemän ni ser ju för 2021 summan.IsabelleH skrev:
Ja vi måste ju ändå betala årsavgifterna för både 2021 och 2022 då vi faktiskt använt fibern under 2021 och tanken är ju att vi ska behålla. Så egentligen känns det mest rätt att sätta in det! Men funderar att skicka ett mejl och skriva att jag vill ha exakt summa på vad årskostnaderna var 2021. Ändå bra tanke så som du skriver! Går att titta på årsmöten protokoll där jag får fram vad vi ska ha betalat i årsavgifter 2021.
Ta den gånger 2, lägg till ca 20% så är det nog iallafall inte för lite..Och då kan de inte jaga er för detta.
Nu kollar jag igen på detta.
Som jag ser det så ska varje medlem betala en insats till föreningen som ligger mellan 100kr och 38000kr (enl stadgarna §6 ). Detta är för den andel medlemmen får i föreningen
Då en fastighet säljs övergår inte andelen automatiskt till nya fastighetsägaren. Detta måste avtalas separat iom att medlemskapet är personligt.
Anses andelen gått över till nya fastighetsägaren via avtal så återbetalas inte insatsen för andelen till föregående fastighetsägare.
Anses andelen inte gått över, så ska insatsen för andelen återbetalas till föregående medlem.
(stadgarna §6 & lagen om ekonomiska föreningar samt
https://www4.skatteverket.se/rattsl...Beskattning-av-behallna-insatser-i-foreningen )
Då kommer vi till första frågan:
Anses TS ha köpt/övertagit andelen iom fastighetsköpet??
Om nej, så ska föreningen återbetala insatsen till föregående fastighetsägare och TS får ansöka om medlemskap och betala in ny insats.
Om ja, så ska TS inte betala ny insats ( om den är betald från början )
Då kommer vi till andra frågan
Om andelen anses övergått men inte är betald, vems är ansvaret för att betala denna ??
Eftersom medlemskapet är personligt och mig veterligen kan privatpersoner inte överta skulder i juridisk mening utan borgenärens godkännande.
( https://lagen.nu/begrepp/Fordran )
Detta har inte skett då det måste finnas påskrivna avtal från alla inblandade och det finns inte i detta fall.
Så det ger få att andelen övergått till TS , men skulden ligger kvar på föregående fastighetsägare.
Samt att en skuld som privatperson har mot företag preskriberas efter 3 år ... så sitter i så fall föreningen med svartepetter för alla skulder som är över 3 år samt att de skulder som är yngre än 3 år måste drivas mot föregående medlem , inte TS
Då jag inte är jurist, (men behöver titt som tätt försöka tolka lagar i mitt arbete) så tror jag att jag har tolkat allt rätt. Tycker ni inte att jag tolkat lagarna korrekt, visa på var jag gjort fel , det uppskattas
Som jag ser det så ska varje medlem betala en insats till föreningen som ligger mellan 100kr och 38000kr (enl stadgarna §6 ). Detta är för den andel medlemmen får i föreningen
Då en fastighet säljs övergår inte andelen automatiskt till nya fastighetsägaren. Detta måste avtalas separat iom att medlemskapet är personligt.
Anses andelen gått över till nya fastighetsägaren via avtal så återbetalas inte insatsen för andelen till föregående fastighetsägare.
Anses andelen inte gått över, så ska insatsen för andelen återbetalas till föregående medlem.
https://www4.skatteverket.se/rattsl...Beskattning-av-behallna-insatser-i-foreningen )
Om nej, så ska föreningen återbetala insatsen till föregående fastighetsägare och TS får ansöka om medlemskap och betala in ny insats.
Om andelen anses övergått men inte är betald, vems är ansvaret för att betala denna ??
Eftersom medlemskapet är personligt och mig veterligen kan privatpersoner inte överta skulder i juridisk mening utan borgenärens godkännande.
( https://lagen.nu/begrepp/Fordran )
Detta har inte skett då det måste finnas påskrivna avtal från alla inblandade och det finns inte i detta fall.
Så det ger få att andelen övergått till TS , men skulden ligger kvar på föregående fastighetsägare.
Samt att en skuld som privatperson har mot företag preskriberas efter 3 år ... så sitter i så fall föreningen med svartepetter för alla skulder som är över 3 år samt att de skulder som är yngre än 3 år måste drivas mot föregående medlem , inte TS
Då jag inte är jurist, (men behöver titt som tätt försöka tolka lagar i mitt arbete) så tror jag att jag har tolkat allt rätt. Tycker ni inte att jag tolkat lagarna korrekt, visa på var jag gjort fel , det uppskattas
helt korrekt.IsabelleH skrev:
Jag tycker att man någonstans bör få en återkoppling när vi har mejlat, smsat och ringt. Vi skickat i smset och bad henne ringa upp oss gällande fibern. Finns det inga möjligheter så går det åtminstone att skicka ett sms: Hej! Jag har inga möjligheter att ringa upp er förens till helgen eller då & då.
Men att ignorera allt tycker jag är på en riktig låg och oprofessionell nivå!
Den som sitter som kassör, ordförande, styrelseledamot ska verka professionellt.
dvs papper och avtal skall helgas.
sedan skall man vara nåbar iallafall på sms nivå eller mail i ett modernt samhälle.
allt annat är att räkna som slarv och missförhållanden emot föreningen.
Man tar inte åt sig en position utan att utföra kraven som följer.
huvudet på spiken Watson..M MrDizzy skrev:Nu kollar jag igen på detta.
[länk] )
( [länk] )
Då jag inte är jurist, (men behöver titt som tätt försöka tolka lagar i mitt arbete) så tror jag att jag har tolkat allt rätt. Tycker ni inte att jag tolkat lagarna korrekt, visa på var jag gjort fel , det uppskattas![]()
bättre att mala på emot dem så de börjar inse att driva en förening gör man inte genom att lägga ner när fibern är på plats..det är då själva verksamheten börjar..Alfredo skrev:
Men här har de gett upp..
Den där föreningen ska vara glad att inte jag var medlem.... Jag hade efter ett sådant här ärende börjat utreda om styrelsen gjort olagligheter och kanske till och med förskingrat pengar ur kassan.. Sedan hade jag satt dit dem rejält och visat att skit som inte respekterar deltagande i föreningen som något vettigt ska inte få vara med heller.A ArneTW skrev:Jag tycker synd om föreningen...
De hade tidigare en medlem som inte betalade för sig och ljög och förhalade.
Man kan nog misstänka att styrelsen hört diverse ursäkter för utebliven betalning.
Nu kommer TS med ytterligare hot/undanflykter och allmänn betalningsovilja.
TS bör jaga säljaren men göra rätt för sig mot föreningen.
/ATW
Eller så struntar man bara i att föreningen ens existerar så länge som man får sin fungerande fiberanslutning till en rimlig kostnad.Maskintok skrev:
Ja det gör man... om inte annat respekten som dessa personer glömt bort att visa en medmänniska...Alfredo skrev:
Sedan om du har gjort det som förväntas av dig då kan de inte bita på dig... skälla men inte bita... en skön känsla att ha...
Tack för gott svar! Det ser verkligen rimligt ut.M MrDizzy skrev:Nu kollar jag igen på detta.
[länk] )
( [länk] )
Då jag inte är jurist, (men behöver titt som tätt försöka tolka lagar i mitt arbete) så tror jag att jag har tolkat allt rätt. Tycker ni inte att jag tolkat lagarna korrekt, visa på var jag gjort fel , det uppskattas![]()
Tittar vi då på vårt köpekontrakt står det: ”… om sådant ersättningsskyldighet inträtt”
Så det hänger väl lite på det också, vad styrelsen har gjort mot tidigare ägare! Har de krävt in dessa 21.500kr från tidigare ägare så bör det vara säljaren som ska betala dessa 21.500kr till oss vi isåfall kan betala detta till föreningen. Men om inte föreningen har krävt något på tidigare säljare blir det lite problematiskt med den delen…
nädå.IsabelleH skrev:
Tack för gott svar! Det ser verkligen rimligt ut.
Tittar vi då på vårt köpekontrakt står det: ”… om sådant ersättningsskyldighet inträtt”
Så det hänger väl lite på det också, vad styrelsen har gjort mot tidigare ägare! Har de krävt in dessa 21.500kr från tidigare ägare så bör det vara säljaren som ska betala dessa 21.500kr till oss vi isåfall kan betala detta till föreningen. Men om inte föreningen har krävt något på tidigare säljare blir det lite problematiskt med den delen…
Då bestrider man enligt att inget avtal finns.
Och att man visst betalat med uppvisad summa för 2021-2022.
sedan så hänvisar man till att skulden som ligger kvar får de ta med fd ägare av fastigheten då avtalet är personligt och ej fastighetstyngande. sedan finns det en massa mer man kan gå på, men det är inget som jag orkar lista just nu..
Respekt? Visa en medmänniska? Nu tycker jag du överdriver rätt rejält! Visst kan man ha åsikter om hur föreningen verkar fungera, men ska man vara uppriktigt brutal så verkar dessa personer faktiskt ha gjort mer för att "området" ska få fiber än vad TS är beredd att göra. Ett annat sätt att se på situationen är att vara glad för det som de gjort och acceptera att allt inte är perfekt.Maskintok skrev:
Nu menar jag inte att kritisera TS men känner man att :
Så får man kanske ta föreningen för vad den är.IsabelleH skrev:
Jag har lite svårt att tycka synd om "föreningsmänniskor" som klagar över vad föreningen ger dem men inte själva vill bidra till föreningens verksamhet. Detta är återigen en rent allmän synpunkt och inte riktad som kritik mot TS.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Hjälper inte ursprungliga frågeställningen iofs men det jag reagerar på i den här tråden är separationen "de" (ordföranden, föreningen) och "vi" (medlemmen).
Är man medlem i en förening så är det bara "vi". Det är liksom det som förening betyder. Vi i förening = vi tillsammans. Styrelsen driver bara föreningen på uppdrag av medlemmarna.
Besök ordföranden istället för att skicka SMS eller mejla. Sätt er ner och diskutera och beskriv att "vi" i föreningen har ett problem måste måste lösas.
Är man medlem i en förening så är det bara "vi". Det är liksom det som förening betyder. Vi i förening = vi tillsammans. Styrelsen driver bara föreningen på uppdrag av medlemmarna.
Besök ordföranden istället för att skicka SMS eller mejla. Sätt er ner och diskutera och beskriv att "vi" i föreningen har ett problem måste måste lösas.