1 594 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Fettlukt från ventilationen
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Skulle tro det är en roterande växlare vilket inte är helt ovanligt om det sitter kolfilterfläktar i köken.H Håbbe01 skrev:
Det går ju att göra ett tappert försök att ha ett spjäll mellan samlingslådan och aggregatet och strypa det så att frånluftsfläkten måste öka i hastighet. På så sätt skapas ett högre undertryck övervden roterande växlaren och en något lägre lukt/partikelöverföring.
Sen kan det ju vara så att det i fastigheten finns en fettavskiljare där avluftningen sitter sopigt i förhållande till uteluftsintaget. Den kan ju sakna ozonrening. Men det är ren spekulation.
Nu har jag fått svar på vad det är för system:
"Fastigheten är nybyggd med ett FTX ventilationssystem (mekanisk till och frånluft) med roterande växlare. Fastigheten har totalt 18 lägenheter som alla får sin tilluft från detta gemensamma ventilationsaggregat. Återvinningssystemet med roterande växlare återför frånluftens värme till den friska tilluften. I ett led av ytterligare värmeåtervinning går frånluften efter återvinningen av värme i ventilationsaggregatet till garage där restvärmen i frånluften används av luftvärmepumpar för att producera varmvatten och värme.
Ventilationsanläggningen är nybyggd och injusterad samt OVK 2019. Därefter har regelbunden service utförts. Vidare underhåll med kanalrensning av samtliga ventilationskanaler 2024. Senaste OVK utfördes 2023-03-01 utan anmärkning och nästa OVK är planerad till 2026-03-01.
Samtliga kanaler i fastigheten har rensats, din lägenhet 2024-08-14
Filter i ventilationsaggregatet har bytts ut enligt plan
Täthetskontroll (rökgas) av din lägenhet mot omgivande lägenheter har utförts
Vi har gått igenom ventilationssystemet med dig och förklarat hur det fungerar med värmeåtervinningen.
Vi har genomfört en 5-års besiktning / garantibesiktning av ventilationssystemet 2024-03-04 av ackrediterad besiktningsman för ventilations besiktningar."
Vad kan man göra i nästa steg? Jag håller på att bli tokig här och upplever att värden gaslightar mig i frågan.
"Fastigheten är nybyggd med ett FTX ventilationssystem (mekanisk till och frånluft) med roterande växlare. Fastigheten har totalt 18 lägenheter som alla får sin tilluft från detta gemensamma ventilationsaggregat. Återvinningssystemet med roterande växlare återför frånluftens värme till den friska tilluften. I ett led av ytterligare värmeåtervinning går frånluften efter återvinningen av värme i ventilationsaggregatet till garage där restvärmen i frånluften används av luftvärmepumpar för att producera varmvatten och värme.
Ventilationsanläggningen är nybyggd och injusterad samt OVK 2019. Därefter har regelbunden service utförts. Vidare underhåll med kanalrensning av samtliga ventilationskanaler 2024. Senaste OVK utfördes 2023-03-01 utan anmärkning och nästa OVK är planerad till 2026-03-01.
Vi har gått igenom ventilationssystemet med dig och förklarat hur det fungerar med värmeåtervinningen.
Vi har genomfört en 5-års besiktning / garantibesiktning av ventilationssystemet 2024-03-04 av ackrediterad besiktningsman för ventilations besiktningar."
Vad kan man göra i nästa steg? Jag håller på att bli tokig här och upplever att värden gaslightar mig i frågan.
Deras information stämmer dåligt med den info jag själv kan få fram. Har du en ett eget vent aggregat sittandes nånstans i lägenheten? Hur värms din lägenhet upp idag? Enbart via ventilation kanske eller är det golvvärme också? Vore kul o veta innan jag drar några fler slutsatserB Barrväxt skrev:Nu har jag fått svar på vad det är för system:
Inget aggregat och ingen golvvärme (tyvärr, för det är svinkallt stengolv genomgående i lägenheten), jag har fått till mig att det är genom inluften som lägenheterna värms upp. Däremot sitter det element i bottenplan trapphus och i källaren om det har någon betydelse.H Håbbe01 skrev:
Läste om detta förut och då var Märta Stenevi (mp) kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden pådrivande. Man tar frånluft från lägenheter och blåser ner dom i källaren, för där stod en värmepump och tog hand om restvärmen, givetvis så var värmepumpen driven med vindkraft enligt deras utsago och gissningsvis så använder man enbart ventilation för att värma lägenheten och med återvunnen värme. Därav kalla fötter.
Så någon roterande värmeväxlaren finns nog inte. Isåfall får inte värmepumpen nått att återvinna. Så vad jag tror är att man förlitar sig på fett och kolfilter i lägenheten för att få bort oset och att friskluft blandas ut med lite av frånluft i källare och sedan värms upp via värmepump innan de når lägenheten. Bortsett från värmepumpen så är det en vanlig och billig metod för att ventilera kontor men något udda för lägenheter då man har lukter från kök som då återförs men man hade nog hoppats på kolfiltret.
Det finns ej heller roterande växlare som kan ta denna stora luftvolym dvs samtliga lägenheter vad jag känner till. Antar att det finns kontor o annat i fastigheten. Låter som ett villospår för att de mörkar missen..... Men klar spekulation från mig.
Så någon roterande värmeväxlaren finns nog inte. Isåfall får inte värmepumpen nått att återvinna. Så vad jag tror är att man förlitar sig på fett och kolfilter i lägenheten för att få bort oset och att friskluft blandas ut med lite av frånluft i källare och sedan värms upp via värmepump innan de når lägenheten. Bortsett från värmepumpen så är det en vanlig och billig metod för att ventilera kontor men något udda för lägenheter då man har lukter från kök som då återförs men man hade nog hoppats på kolfiltret.
Det finns ej heller roterande växlare som kan ta denna stora luftvolym dvs samtliga lägenheter vad jag känner till. Antar att det finns kontor o annat i fastigheten. Låter som ett villospår för att de mörkar missen..... Men klar spekulation från mig.
Intressant. Förstår inte riktigt, jag vet ingenting om den här typen av system men du säger att det inte går ihop? Detta hus är byggt efter Klyvaren.
Finns inte kontor, det är 18 lägenheter och en mindre lokal där det idag är en kiosk.
Finns inte kontor, det är 18 lägenheter och en mindre lokal där det idag är en kiosk.
Det konstiga i informationen är just att man använder återvinning av värme från lägenhetens frånluft i tvåsteg, ftx aggregat och sedan till värmepump. Borde inte finnas något att återvinna efter ftx aggregatet av värde för värmepump. Ftx är ca 90% effektiv normalt så värmepumpen tar den lilla resten på 10% av värmen.
Hävdar de att det är just roterande ftx så blir det ännu märkligare då det är en teknik som används till 1 bostad men ni är 18. Sitter det då 18st ftx aggregat nånstans? Finns, annan typ av ftx för stora system som detta men de är ej roterande och kan absolut ej överföra lukt.
Låter bara skumt.
Hävdar de att det är just roterande ftx så blir det ännu märkligare då det är en teknik som används till 1 bostad men ni är 18. Sitter det då 18st ftx aggregat nånstans? Finns, annan typ av ftx för stora system som detta men de är ej roterande och kan absolut ej överföra lukt.
Låter bara skumt.
Jättetack för infon!! Låter rätt märkligt ja.H Håbbe01 skrev:Det konstiga i informationen är just att man använder återvinning av värme från lägenhetens frånluft i tvåsteg, ftx aggregat och sedan till värmepump. Borde inte finnas något att återvinna efter ftx aggregatet av värde för värmepump. Ftx är ca 90% effektiv normalt så värmepumpen tar den lilla resten på 10% av värmen.
Låter bara skumt.
Det kan faktiskt kanske sitta 18 st sådana, om de inte är för stora...? Noterat "lådor" i taket på ett rum i källaren som det står olika lägenhetsnummer på.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Du kan ha återvinning på avluften till en värmepump för att exempelvis förvärma kallvattnet.H Håbbe01 skrev:Det konstiga i informationen är just att man använder återvinning av värme från lägenhetens frånluft i tvåsteg, ftx aggregat och sedan till värmepump. Borde inte finnas något att återvinna efter ftx aggregatet av värde för värmepump. Ftx är ca 90% effektiv normalt så värmepumpen tar den lilla resten på 10% av värmen.
Låter bara skumt.
Roterande växlare finns lätt till 18 lägenheter det är inte mer än runt 650 l/s med gemensamhetsytorna.
Ta bild om du kan, vore intressant hur lösningen kan tänkas vara utförd. Har du köksfläkt kopplad till ventilation er är det en frikopplad enkel kolfilter fläkt som blåser ut luften i köket via filter? Vart sitter isåfall frånluftsdonet i köket, nära spis?B Barrväxt skrev: