Jag kan inget om ventilation så jag ska försöka förklara det här så gott jag kan. Jag bor i en lägenhet i ett nybyggt flerfamiljshus där första inflytt var 2019. Min bostad består i princip av ett rum och ett badrum. Värmen ska på något sätt tas tillvara genom frånluften och cirkulera och värma upp ny inluft, tillbaka till lägenheterna vad jag förstår. Det finns ingen annan värmekälla i lägenheten. Inga element, ingen golvvärme.

Sedan ett år tillbaka har jag felanmält att det ofta (vi pratar flera gånger om dagen, speciellt under vinterhalvåret) kommer en otroligt äcklig lukt av fett/gammalt matos från inluftsventilationen. Lukten stannar kvar allt mellan en halvtimme till en timme. Min hyresvärd verkar inte ta detta på allvar utan har bett mig fylla i en störningslogg vilket jag gjort nu i ett år utan större engagemang från hyresvärden. Jag har fått till mig att detta hus ska vara klimatsmart och ha så oerhört ren luft in i lägenheterna och att vi inte behöver vädra osv men det här känns verkligen äckligt varje gång lukten kommer och tar över hela lägenheten.

Hur fungerar det här systemet? Fler i mitt hus besväras av detta. Det luktar också i trapphuset samtidigt som det gör det i lägenheten. Ofta kring samma tidpunkter varje dag Jag har svårt att diskutera detta då fastighetsskötaren som varit här inte kan förklara och inte heller verkar veta var lukten kommer från. Senast ville han kolla så elskåpet var tätt fast jag varit extremt tydlig med att det kommer från ventilationen. Vid friskluftsintaget finns heller ingenting som kan ge upphov till lukten. Var fan felar det?

Du kan vända dig till kommunens miljöförvaltning, de har tillsyn över hyresvärdar.
Det låter ju för mig som att det är fel kopplat någonstans så att frånluften från kök går in i systemet åt fel håll.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Du kan vända dig till kommunens miljöförvaltning, de har tillsyn över hyresvärdar.
Det låter ju för mig som att det är fel kopplat någonstans så att frånluften från kök går in i systemet åt fel håll.
Ja, jag antar att det kanske är nästa steg? Jag vägrar tro att det i ett nybyggt hus med ett så "klimatsmart system" ska innebära att det kommer in äckliga lukter hos hyresgästerna och att det är något man får räkna med (vilket verkar vara hållningen hos värden).

Sitter det en roterande värmeväxlare finns det risk att det är den som läcker över matoslukten till lägenheterna.

Centano Centano skrev:
Sitter det en roterande värmeväxlare finns det risk att det är den som läcker över matoslukten till lägenheterna.
Fick googla och det låter ungefär som när fastighetsskötaren försökte förklara för mig:

"En roterande värmeväxlare består av ett roterande hjul med ett stort antal små kanaler av aluminium. Den varma frånluften värmer kanalerna och överför värme till den kallare tilluften. Temperaturverkningsgraden för balanserad tilluft och frånluft blir hög."

Hur kan man komma tillrätta med det? Går det att göra något åt?

Som jag förstår det så är den roterande värmeväxlaren bättre ur energisynpunkt än vad plattvärmeväxlare men då med den stora nackdelen att föroreningar kan ta sig över till tilluften på den roterande.

Möjligen att det går att minska ”överlukt” om systemet är rätt balanserat. Går även att montera kolfilter men antar att det krånglar till det i och med underhållet.

Ur ett innemiljöperspektiv är det kanske helt enkelt fel system som installerats och att valet av system har baserats på ett energiförbrukningsperspektiv.

Sitter det inga avluftningar ex.imkanal ovanför friskluftsintaget? eller i dess närhet?

Roterande värmeväxlare får man inte ha i flerbostadshus just pga risken för lukt överföring.
Lukten kan också bero på kortslutning mellan avluftutsläpp och uteluftintag. Ibland kan vissa väderförhållanden göra så att avluften med matos och annat vid vissa vindar blåser rakt mot friskluftintaget.

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Sitter det inga avluftningar ex.imkanal ovanför friskluftsintaget? eller i dess närhet?
Ingen aning, är det något som skulle kunna påverka?

Denna information tidigare gått ut till alla hyresgäster angående lukt.

• Skärmdump av ett meddelande till hyresgäster om ventilation och lukt, med information om luftkvalitet och energisystemets funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkar detta som att det är en roterande värmeväxlare i systemet och att reningen på frånluften ska ske i varje lägenhet. Att samtliga boende byter sina filter och underhåller sin del är relativt sällsynt.
Text som förklarar hur frånluft återvinns i ett energisystem, inklusive varning för eventuell överföring av dofter med värmeenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmmm. verkar vara som om de inte använder värmeväxlare utan en billig klassiker för kontor. dvs. direkt återkoppling av liten del frånluft via en kanal och spjäll till direkt tilluft. Men skillnaden är att man ej lagar mat i nån större omfattning på kontoret. Verkar korkat isåfall

Centano Centano skrev:
Tolkar detta som att det är en roterande värmeväxlare i systemet och att reningen på frånluften ska ske i varje lägenhet. Att samtliga boende byter sina filter och underhåller sin del är relativt sällsynt.
[bild]
Det kan säkert stämma ja. När de var här i veckan och skruvade ner hela garderoben för att kolla ev läckage vid elskåpet (???) sa han att alla måste sköta sina köksfläktar. Det är ett kolfilter som man måste be värden komma och byta ut, känns inte alls seriöst att lägga det på hyresgästerna att ta tag i om det får sådana här följder för övriga boende?

H Håbbe01 skrev:
Hmmm. verkar vara som om de inte använder värmeväxlare utan en billig klassiker för kontor. dvs. direkt återkoppling av liten del frånluft via en kanal och spjäll till direkt tilluft. Men skillnaden är att man ej lagar mat i nån större omfattning på kontoret. Verkar korkat isåfall
Han sa att utluften inte kommer i kontakt överhuvudtaget med den nya friska inluften, utan att det bara är värmen som återvinns.

Varför skriver de det isåfall att "utspädningen är enorm" vilket just man har i fallet men klassikern. Men man menar då friskluftmässogt men inte luktmässigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.