Fett .slut
Kulskydd när det inte används

• Gilla
Ejo
  • Laddar…
Gubbarna på bilprovningen gör tummen upp om kulan är välsmord..

AndersS skrev:
Bilprovning påpekade att det var torrt och att jag borde smörja handsken på vår kärra.
Jag fick samma besked från Bilprovningen i Kristianstad.
Vet inte hur jag ska ställa mig, eftersom släpen har klarat sig utan fett i drygt 30 år. :S

Hmm , jag skulle vilja ha en länk som förklarar hur den lilla kulan skulle kunna förhindra självsvängningar om man inte smörjer den..

Edit : Hittade lite, däremot ingen länk som visar en stabilisatorkoppling.

Redigerat:
Ähh lägg av. Har man en vanlig handske och kula är det bra att smörja. Har man en sk säkerhetskoppling med friktionsbelägg ska man inte smörja. Inget att konstra till.

Att en vanlig kulkoppling utan fett på något vis skulle minska risken för självsvängning tror jag inte ett smack på. Friktionskraften i kulkoppling är minimal så det är helt omöjligt. Dessutom, lastar man släpet rätt självsvänger det inte.

• Gilla
Ragnarjörgen
  • Laddar…
Och så tänker jag med... ville bara läsa på innan jag skrek stopp :)

Verkar lite logisk kullerbytta det där att en vanlig kulkoppling måste smörjas, medan en friktionskoppling inte kräver det samma. Har svårt att se att det skulle vara större slitage på kulan i en vanlig koppling.

BE-boken säger mycket riktigt att kulan skall smörjas, men så länge man bara kör ris till tippen tror jag inte det spelar någon som helst roll. Det är en annan sak om man släpar omkring på sex ton hela dagarna.

En smörjd kula/handske slits mindre av logiska skäl. En smörjd kula/handske rostar inte. Kunde man smörja en friktionskoppling utan risk att kleta ner beläggen skulle man göra det....

Att det är skitsamma för den som kör ett lass löv till tippen två gånger om året stämmer säkert det också.

Mäster skrev:
Hmm , jag skulle vilja ha en länk som förklarar hur den lilla kulan skulle kunna förhindra självsvängningar om man inte smörjer den..

Edit : Hittade lite, däremot ingen länk som visar en stabilisatorkoppling.
http://www.al-ko.se/322.htm
Säkerhetskoppling.

Även om jag bestämde mig tidigt i tråden kunde jag inte låta bli att ställa frågan till Thule som äger Fogelsta. Svaret blev att det helst inte ska vara metallrent utan lite lagom infettning kan vara på sin plats för vanliga kulkopplingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.