Denna fråga hör kanske inte hemma i detta forum - ber om ursäkt för det. Men tänker att det finns många här som vet svaret.
Jag har en Casall Crosstrainer X200 som gnisslar när jag använder den. Jag har lokaliserat ljudet till delen som syns på bilden. Jag har öppnat delen och lagt på universalfett (köpt på Jula) på plats A (se bild). Det blev bättre av detta, men delen gnisslar lite fortfarande. Därför undrar jag, använder jag fel fett? Kan muttrarna/mutterbricka orsaka gnissel - jag har inte gjort något där - man kanske kan smörja på plats B (se bild) - eller kan det skada?
Tack för hjälpen. Och ber än en gång om ursäkt att detta kanske inte är helt passande fråga i detta forum.
Jag har en Casall Crosstrainer X200 som gnisslar när jag använder den. Jag har lokaliserat ljudet till delen som syns på bilden. Jag har öppnat delen och lagt på universalfett (köpt på Jula) på plats A (se bild). Det blev bättre av detta, men delen gnisslar lite fortfarande. Därför undrar jag, använder jag fel fett? Kan muttrarna/mutterbricka orsaka gnissel - jag har inte gjort något där - man kanske kan smörja på plats B (se bild) - eller kan det skada?
Tack för hjälpen. Och ber än en gång om ursäkt att detta kanske inte är helt passande fråga i detta forum.
Ja, de svarta brickorna är av plast. Då tar jag silikonfett mellan metall och plastbrickor - tack för hjälpen.
Skall jag använda silikonfett mellan mutter och metallbrickan också?
Var det okej att använda universalfett inuti den plats jag markerat med A ovan?
Skall jag använda silikonfett mellan mutter och metallbrickan också?
Var det okej att använda universalfett inuti den plats jag markerat med A ovan?
Vanligt fett funkar bra stål mot stål. Men när plast går mot metall, är silikonfett bäst.
Smörja är aldrig fel, ingen har dött av lite fett
men folk har svurigt sig till döds av saker som sitter fast eller kärvar/gnisslar.
Smörja är aldrig fel, ingen har dött av lite fett
Tack för att du frågade det här.
Precis samma problem, på samma plats, med precis samma modell av maskin har jag blivit drabbad av i dagarna, gnisslar så att det gör ont nästan i öronen.
Tyvärr hade jag inget universalfett hemma, utan jag har sprayat på med en krypolja istället häromdagen.
Det funkade i ungefär 15 minuter innan gnisslet kom tillbaks.
Så man måste nog ha fett ändå.
Precis samma problem, på samma plats, med precis samma modell av maskin har jag blivit drabbad av i dagarna, gnisslar så att det gör ont nästan i öronen.
Tyvärr hade jag inget universalfett hemma, utan jag har sprayat på med en krypolja istället häromdagen.
Det funkade i ungefär 15 minuter innan gnisslet kom tillbaks.
Så man måste nog ha fett ändå.
Klicka här för att svara