Har ett ställe med en led samt ett annat med plastdrev som knarrar. Finns det något fett som är lämpligt till detta? Skyddat inkapslat ställe.

Något som finns i butik helst, Biltema, Jula osv.

Det beror på vad det är för sorts plast. Både poyamid(PA) och acetal (POM) fungerar med vanligt maskinfett. Om det är någon typ av olefinplast (HDPE, LDPE, PP) bör man utreda lite mer vad som kan vara lämpligt.

Inte den blekaste. Det är inget som rör sig massor så då kanske det bara är att köra med vanligt fett. Vore ju trevligt med något segt som inte rinner ut av sig självt i lite kontakt med vatten.

Smörjer mycket plast i mitt jobb, vilken typ det är vet jag inte, men silikonfett är det enda som funkar, jag tror det finns på Biltema.

• Gilla
Silvershadow
  • Laddar…
hsd
lithiumfett kryper inte lika mycket som silconfett

En hel del smörjfetter bryter ned plasten så den blir spröd. Antar att silikonfett är OK.

Silikonfett måste man hålla väldigt långt ifrån elektriska saker, det är en lysande isolator, och har en tendens att kunna krypa hur lång som helst. Kommer det in på en kontaktyta så är det bara att skrota apparaten.

hsd skrev:
lithiumfett kryper inte lika mycket som silconfett
Inga nackdelar annars? Då låter det som bästa valet. Behöver inte ha något som kan krya ur allt för lätt.

Vitt vaselin (som är paraffinolja) har läst rekommenderas för RC-bilars kuggar. Dessa brukar dock vara av polyacetat eller polyamid.

Titta på Classic motors hemsida under fråga experten.Där är samma fråga och svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.