20 678 läst ·
192 svar
21k läst
192 svar
Festool - stenhårda riktpriser?
Som sagt UK är bra på den punkten:thomasx skrev:
Om man nu HAR ett giltigt VAT nummer så kostar den 376 pund i UK = ca 3936Sek.
Har man inget giltigt VAT nummer = ca 4721Sek.
Självklart tillkommer frakt.
Tex: http://www.axminster.co.uk/festool-festool-ts-55-ebq-plus-fs-circular-plunge-saw-and-1400mm-guide-rail-prod481364/
Priset landat här i Sverige blir billigare från Tyskland än från UK samt att man slipper köpa en ny plugit kabel.
Man spar ung 10% att handla från Tyskland jämfört med Sverige plus att man kan passa på och köpa några klingor samtidigt så blir det en riktigt trevlig affär.
Sedan ser jag ingen anledning varför inte tyskarna skulle kunna skicka momsfritt även dom, är väl bara och fråga.
Man spar ung 10% att handla från Tyskland jämfört med Sverige plus att man kan passa på och köpa några klingor samtidigt så blir det en riktigt trevlig affär.
Sedan ser jag ingen anledning varför inte tyskarna skulle kunna skicka momsfritt även dom, är väl bara och fråga.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
De skickar självklart momsfritt till företag.
Det räcker inte att "ha ett giltigt vat-nummer", man ska ha en "giltigt" rörelse också.slacker skrev:
För du uppmanar väl inte till brott?
För övigt gäller samma sak i sverige, har man rörelse kan man dra momsen här också, och då blir det nog billigare i sverige eftersom momsen här är högre och utgör en större del av totalen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Fast momsen/VAT i UK är ju 20% så den skillnaden är inte så stor att det lönar sig att handla i Sverige pga det.thomasx skrev:
10% mot listpriser då gissar jag?Nimajneb skrev:Priset landat här i Sverige blir billigare från Tyskland än från UK samt att man slipper köpa en ny plugit kabel.
Skulle själv aldrig köpa dyrare maskiner med bara 10-15% förtjänst jämfört med här hemma, krångligt vid fel på maskinen mm ,ska man skicka den till UK eller tyskland då eller....
Handlar då hellre lokalt med garanti istället brukar inte vara problem att pruta till sig 10%
eller något mer på t.ex festool,makita,bosch mfl, däremot förbrukningsmtrl som klingor sågblad borrar mm kan man ju köpa om man vet vad man handlar ,så man inte jämför äpplen o päron...
Handlar då hellre lokalt med garanti istället brukar inte vara problem att pruta till sig 10%
eller något mer på t.ex festool,makita,bosch mfl, däremot förbrukningsmtrl som klingor sågblad borrar mm kan man ju köpa om man vet vad man handlar ,så man inte jämför äpplen o päron...
Av de priser jag sett blir det inga 10% billigare. Jag jämför 5500:-. vilket är priset på plats här i göteborg, mot 525 (~5040 sek) exklusive frakt, med frakten inräknat blir det inte mycket till besparing, men blir det strul har jag full service på plats om jag köper här hemma.Nimajneb skrev:Priset landat här i Sverige blir billigare från Tyskland än från UK samt att man slipper köpa en ny plugit kabel.
Jag handlar ofta från både tyskland och england och även nordamerika, men när det gäller festool verkar det inte finnas några vettiga besparingar, inom eu i alla fall.