20 677 läst ·
192 svar
21k läst
192 svar
Festool - stenhårda riktpriser?
Samma som med andra varor om du har vat nr betalar du ingen moms i landet du handlar utan du redovisar den i sverigecem77 skrev:Fast på begagnade bilar är det inte moms normalt sett om bilen sålts till en privatperson en gång så är den sen "momsfri" i framtida transaktioner. Om den köpts ny av ett företag så har man kunnat lyfta momsen helt eller delvis men det beror på om det är en lätt lastbil eller leasad bil (50%). Så hur man åker till tyskland och köper bilar "utan moms" är lite svårt att förstå här.![]()
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Den blir inte momsfri för att en privatperson ägt den, det finns inte längre någon avlyftbar moms på den.cem77 skrev:Fast på begagnade bilar är det inte moms normalt sett om bilen sålts till en privatperson en gång så är den sen "momsfri" i framtida transaktioner. Om den köpts ny av ett företag så har man kunnat lyfta momsen helt eller delvis men det beror på om det är en lätt lastbil eller leasad bil (50%). Så hur man åker till tyskland och köper bilar "utan moms" är lite svårt att förstå här.![]()
Du kan dra moms på den om det bara är juridiska personer som ägt den sedan ny och du leasar den eller det är ett fordon för yrkestrafik. Företag som köper bilar på lån eller kontant och inte har den i yrkestrafik får inte lyfta moms även om den är sprillans ny. Vid leasing är halva momsen avdragsgill.
Jag tror vi får hålla isär hur bilhandlaren med företag SKA göra och hur det faktiskt går att göra.
Om bilhandlaren köper en bagagnad företagsbil i Tyskland så dras väl momsen direkt, precis som på en ny vara.
Sen säljer han den som begagnad i sverige med moms.
Om bilhandlaren köper in en beg bil i sverige av privatperson och säljer den sedan sker väl inga momstransaktioner alls? Det är väl det de utnyttjar antar jag.
Men svaret på ursprungsfrågan är alltså att skatteverket i sverige får listor på samtliga EU inköp som skett momsfritt och med vilket momsnummer. Lite obehagligt egentligen då oseriösa kan låna någons momsmnummer för inköp för att dra momsen direkt vid utlandsköp.
Ett svar på trådskaparens fråga, jag har handlat en del av http://www.gerschwitz-rottenburg.de. Det har fungerat bra med snabba leveranser etc. De har ett väldigt bra pris på stora Domino satsen ihop med tillbehörs systainern.
Om bilhandlaren köper en bagagnad företagsbil i Tyskland så dras väl momsen direkt, precis som på en ny vara.
Sen säljer han den som begagnad i sverige med moms.
Om bilhandlaren köper in en beg bil i sverige av privatperson och säljer den sedan sker väl inga momstransaktioner alls? Det är väl det de utnyttjar antar jag.
Men svaret på ursprungsfrågan är alltså att skatteverket i sverige får listor på samtliga EU inköp som skett momsfritt och med vilket momsnummer. Lite obehagligt egentligen då oseriösa kan låna någons momsmnummer för inköp för att dra momsen direkt vid utlandsköp.
Ett svar på trådskaparens fråga, jag har handlat en del av http://www.gerschwitz-rottenburg.de. Det har fungerat bra med snabba leveranser etc. De har ett väldigt bra pris på stora Domino satsen ihop med tillbehörs systainern.
Robert-san01 skrev:Den blir inte momsfri för att en privatperson ägt den, det finns inte längre någon avlyftbar moms på den.
Du kan dra moms på den om det bara är juridiska personer som ägt den sedan ny och du leasar den eller det är ett fordon för yrkestrafik. Företag som köper bilar på lån eller kontant och inte har den i yrkestrafik får inte lyfta moms även om den är sprillans ny. Vid leasing är halva momsen avdragsgill.
Precis !
Det är bilar som ägts av företag samma regler här i sverige, momsbilar är ju ofta lyxbilar av dyrare merca bmw audi modeller, sällan vanliga svensonbilar
tomlan: Det där förstår jag inte.
De beg bilar som en företagare kan dra moms på vid leasing är just leasiingbilar. Då torde Volvo V70, V50 vara det absolut vanligaste bilarna. Vad gäller helt momsfritt är det enbart arbetsfordon med flak etc som är helt momsfria.
Lyxbilar har ju sällan flak eller är tvåsitsiga.
De beg bilar som en företagare kan dra moms på vid leasing är just leasiingbilar. Då torde Volvo V70, V50 vara det absolut vanligaste bilarna. Vad gäller helt momsfritt är det enbart arbetsfordon med flak etc som är helt momsfria.
Njaaa... I momsrapporten rapporterar Bosse "Inköp av varor från annat EG-land" men denna kvittas direkt under "Utgående moms (25 %)". Eftersom det är en fiktiv moms då Bosse aldrig belastades med momsen i Tyskland spelar det ingen roll att momsen i Tyskland egentligen är lägre.
När Bosse sedan säljer bilen kommer 20 % av totalsumman som kunden betalar att utgöras av moms som Bosse rapporterar in under rätt momssats.
Eftersom Bosse aldrig ser av momsen har jag svårt att se hur han skulle kunna blåsa Skatteverket på några pengar annat än att han fifflar med bokföringen?
När Bosse sedan säljer bilen kommer 20 % av totalsumman som kunden betalar att utgöras av moms som Bosse rapporterar in under rätt momssats.
Eftersom Bosse aldrig ser av momsen har jag svårt att se hur han skulle kunna blåsa Skatteverket på några pengar annat än att han fifflar med bokföringen?
Jag menade momsbilar från EU t.ex tyskland som kanske är vanligaste importlandet för bilhandlare o privatperson med för den delen, och som ägts av större företag o där en bil i miljonklassen knappt märks i bokföringenKave skrev:tomlan: Det där förstår jag inte.
tror inte så många importbilhandlare importerar volvo mm då avansen blir för liten, däremot
i sverige är t.ex volvo säkert mest vanlig men då pratar vi ju inte import o fiffel med Vatnr
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Frågan var väl om Festol hade LIKa prissättning? 
I det fallet där jag kommenterade Kaves inlägg så avsågs avlyftbar moms för företagare i Sverige som köper arbetsfordon hos svensk bilhandlare.tomlan skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det här visar väl två saker:
Skattelagstiftning är komplicerat.
Att det lönar sig att rota runt på nätet för att hitta bästa priser, oavsett om man kan göra inköpet momsfritt eller ej.
Skattelagstiftning är komplicerat.
Att det lönar sig att rota runt på nätet för att hitta bästa priser, oavsett om man kan göra inköpet momsfritt eller ej.