20 677 läst ·
192 svar
21k läst
192 svar
Festool - stenhårda riktpriser?
Kan kanske stämma för ett visst verktyg under vissa omständigheter men det hör inte till vanligheterna skulle jag säga - dessutom...Mr Handyman skrev:
... med risk för att låta lite grinig - att använda ordet "folk" i argumentation har väldigt lite bäring. Folk är oftast det samma som kompisens kompis, någon jag inte känner, min låtsaskompis Molgan el. dyl.
Om du säger att min kompis NN köpte en sänksåg för 75% av listpris tror jag dig. Om du bara hört att att "någon" fick ett bra pris så har det lite bäring då folk tenderar att överdriva sina rabatter för att visa hur "tjenis" de är med handlaren eller hur bra man är på att göra affärer. Jag menar - vem berättar att man försökte pruta och fick 6%?
Min källa bakom mina siffror är en handlare som klagande berättade om hur lite marginal Festool hade. Fö berör handlarens pris för en Festoolvara vilken rabattgrupp man tillhör - dvs ju bättre exponering du som handlare ger Festool i butiken ju bättre pris från din ÅF. (En Festool-monter i butik ger ett pris, en vägg en annan och ett eget rum ett tredje - det finaste man kan ha är ett helt Festool-tempel i guld på baksidan/under butiken där man dyrkar varumärket tillsammans med inbjudna VIP:are
Insåg efter mitt eget inlägg att det bästa stället att jaga rabatter borde ju vara en handlare med maximal exponering av Festool då detta torde ge åtminstånde handlaren bästa möjliga marginal vilket kanske kanske gör honom mer förhandlingsvillig...
Man kanske borde åka till en festool handlare med maximal exponering och förhandla lite då.
Om jag får ca 1000 kronor för varje maskin jag tar emot så skulle det vara acceptabelt.
Som ett allmänt tips bara så har en stor woodie bygghandel nära stömstad en rejäl festool monter med massor av prylar.
Jag handlade tillbehör för några tusenlappar där förra året.
Om jag får ca 1000 kronor för varje maskin jag tar emot så skulle det vara acceptabelt.
Som ett allmänt tips bara så har en stor woodie bygghandel nära stömstad en rejäl festool monter med massor av prylar.
Jag handlade tillbehör för några tusenlappar där förra året.
Det bästa sättet att förhandla på är att vara en trogen kund som spenderar pengar. Sen kan man spä på det med att vara trevlig (men inte slemmig), komma ihåg namn på de i butiken osv. Det har iaf fungerat hyffsat för mig. Den lokala järnaffären ger mig 30% off på mer eller mindre allt utom Festool där jag får 10%. Den handlare jag besöker oftast som inte är lokal ger mig däremot 40-60% på hela Festools sortiment och de har en förhållandevis liten monter.
Jag skulle åka land och rike runt för sådana rabatter - Jag får 10% på maskiner och 15% på tillbehör om jag inte har helt fel.. Handlat Festool där för ett par månadslöner.. :x1337 skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ok, det var kanske lite klumpigt uttryckt, men det beror inte på att jag inte vet exakt vilka personer det gäller och hos vilka handlare utan har att göra med att det här i forumet funnits en tanke på att inte outa vilka Festoolhandlare som ger vilka rabatter pga att Festool påstås jaga handlare som är för generösa med rabatterna. Förresten vet jag också vilka handlare Festool påstås jaga av nämnda anledning. Min formulering blev lite väl svepande.Micke184 skrev:Kan kanske stämma för ett visst verktyg under vissa omständigheter men det hör inte till vanligheterna skulle jag säga - dessutom...
... med risk för att låta lite grinig - att använda ordet "folk" i argumentation har väldigt lite bäring. Folk är oftast det samma som kompisens kompis, någon jag inte känner, min låtsaskompis Molgan el. dyl.
Mitt intryck av handlare i största allmänhet i verktygsbranschen är att det är helt accepterat att båga om vad man betalar i inpris för olika saker. Märkena har ju egna kataloger som har en verklighetsfaktor visavi de facto handlade priserna som säkerligen närmar sig 0,5. Alltså ungefär som Ahlsellkatalogen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
När vi ändå är inne på import och så och dyra priser så måste jag berätta om ett stort byggvaruhus där prislapparna på Festool inte var så långt ifrån dubbla priset hos Axminster eller Miles.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Shoppade lite bleck på Ekesjöö i Bromma och sneglade då på en Festol CTL26E. De hade skyltat den på kampanj för ca 5300. Är det "kampanj" eller lur? (Den såg otroligt fin ut och genomtänkt med stor påse som inte är knölad in i behållaren.)
Listpris på Festools sida 5675Sek så nej, det är inte ett bra pris...
http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=583490&name=Dammsugare-CLEANTEX-CTL-26-E
Tyvärr...
http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=583490&name=Dammsugare-CLEANTEX-CTL-26-E
Tyvärr...
Funderar på att skaffa en festool KS120EB kapex såg kostar enl festool prislista sverige 13527kr
Kollade axminster och de vill 1074 pund (vilket är enligt festool prislista i UK) + frakt 78 pund totalt 1152 pund = idag 1152*10,29=11855kr
kollade med en handlare i sverige och jag får köpa den för samma peng där....d^_^b
Dessutom 240v och fel kontakt, 240v kanske inte gör så mycket men det är ju inte 230v...
så summa kardemumma, jag får den billigare här hemma och svensk modell dessutom
sen lite festool poäng (men det man kanske får även från uk maskiner)
Fattar fortfarande inte vitsen att handla utanför sverige om man inte tjänar på det :x
Kollade axminster och de vill 1074 pund (vilket är enligt festool prislista i UK) + frakt 78 pund totalt 1152 pund = idag 1152*10,29=11855kr
kollade med en handlare i sverige och jag får köpa den för samma peng där....d^_^b
Dessutom 240v och fel kontakt, 240v kanske inte gör så mycket men det är ju inte 230v...
så summa kardemumma, jag får den billigare här hemma och svensk modell dessutom
sen lite festool poäng (men det man kanske får även från uk maskiner)
Fattar fortfarande inte vitsen att handla utanför sverige om man inte tjänar på det :x
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Kollade lite på nätet och 5300 ink moms står sig rätt bra mot Tyskland och England tycker jag. 516Eur på Axminster blir nästan det samma ex moms som i Sverige ex moms.
Någon som kan tipsa om ett bra ställe att shoppa en CTL26 på?
Någon som kan tipsa om ett bra ställe att shoppa en CTL26 på?