peppe73 skrev:
Festool är precis som Apple !! Jag pratade med en lokal handlare som sålde Festool men var tvungen att sluta, då han var helt bakbunden av Festool vad det gällde riktpriser. Han fick bokstavligen skriva på ett kontrakt att inte rabattera ut några av festools grejor. Gjorde han det så blev han stämd utav helvete.. Festool får ha HUR BRA saker som helst, men skulle aldrig få för mig att köpa nått av deras sortiment. Jag köper inte saker som mig veterligen är gjorda av barn, o detta är precis samma maffia metoder.
Precis detta som jag förstått och som jag var ute efter, det är alltså så. Det är trådens frågetecken "- stenhårda riktpriser?"

Ska jag vara ärlig så är Festool en form av "religion" och jag kör själv Bosch blå i största möjliga utsträckning, det rör sig om ca halva priset på det mesta av grejorna. Däremot har ju Festool väldigt mycket tillbehör och ofta blir det så att en användare fortsätter att köpa det märke som man är van vid. Det är endast Rotex 90 som jag inte hittar någon motsvarighet till hos andra märken, för övrigt så finns det ju massor av andra bra proffsmärken att välja mellan och där är prisflexibiliteten mycket större vilket gör det intressantare att gå utomlands och shoppas. Vad gäller Festool skulle jag nog också handla lokalt.
Däremot får de lokala handlarna öka servicenivån i samma takt som priserna, annars går de samma öde till mötes som bokhandlarna i Sverige har gjort när internetbokhandeln drog igång. Väntar man 7 dagar på en beställningsvara till ett högre pris hos sin lokala handlare eller beställer man på nätet och får varan på 5 dagar till ett lägre pris?

peppe73 skrev:
Festool är precis som Apple !! Jag pratade med en lokal handlare som sålde Festool men var tvungen att sluta, då han var helt bakbunden av Festool vad det gällde riktpriser. Han fick bokstavligen skriva på ett kontrakt att inte rabattera ut några av festools grejor. Gjorde han det så blev han stämd utav helvete.. Festool får ha HUR BRA saker som helst, men skulle aldrig få för mig att köpa nått av deras sortiment. Jag köper inte saker som mig veterligen är gjorda av barn, o detta är precis samma maffia metoder.
Det finns naturligtvis inga kontrakt som hindrar en festoolhandlare att sänka priserna då det vore tokolagligt, men det vore intressant att veta hur dom eg bär sig åt för att få handlarna till att hålla samma priser.

Jag känner denna handlare sen 10 år tillbaka o litar till 100 på han. Specifikt så kom en säljare från festool till han, o hade även synpunkter på hur han skulle marknadsföra o hur festool maskinerna skulle stå i butiken, utöver det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det som Apple håller på med just nu, vill jag påstå inte är på nått sätt lagligt. Men med dom rätta advokaterna så kommer man jävligt långt även i den olagliga branschen.

Det finns massor av sätt att styra upp prisbilder mm som skulle många skulle kalla "olagliga" och "kartell" men som det inte går att komma åt. Ex så kan en handlare som man får vetskap ger rabatter helt plötsligt få långa leveranstider och när det släpps nya modeller så är det slut när han skall han skall ha. Vad gäller marknadsföring och exponering så är det fritt att skriva in i avtalen hur det skall visas osv. Ofta brukar exponeringen hänga ihop med markandspengar och årsbonus. Den som tror att det inte styrs upp av tillverkare och distributörer lever i en drömvärld.

Jo men slutsatsen är dock att festool inte kan bestämma priset som handlaren tar. Däremot så kan dom kanske styra marknadsföring, men alla vet ju att priset är förhandlingsbart.
Att dom bestämmer hur saker skall skyltas är ju inte heller unikt, det förekommer i alla branscher.

Nimajneb du var mig en tjurig en!! (se det som positivt) :) i detta fallet så VAR det så att Festool satte både hans inköps och UTPRIS!!. Det var ju därför han tvingades att sluta med Festool. Vi bor i en Väldigt liten komun o hans chans var att köra driver, på vissa produkter för att få en spinnoff effekt. Det spelade ingen roll om han satte ner priset på det som var billigt, ingen köpte ju Festool ändå!! som var det som folket ville se rabatt på. Kan ju vara så att han var en liten säljare, som dom inte brydde sig om, men det är ju nästan ännu värre.

Om Festool gör bra saker eller ej?? verktyget gör ingen hantverkaren !

Skulle det finnas det minsta belägg för att festool försöker på något sett tvinga en ÅF att hålla vissa priser är det bara att polisanmäla då det är olagligt.

Det är därför jag är nyfiken på hur dom kan tvinga ÅF till prissättningen. Att inte festool vill ha priskrig och därmed säger att alla skall hålla samma priser är troligtvis ok, men det går inte att tvinga någon.

Nimajneb skrev:
Skulle det finnas det minsta belägg för att festool försöker på något sett tvinga en ÅF att hålla vissa priser är det bara att polisanmäla då det är olagligt.

Det är därför jag är nyfiken på hur dom kan tvinga ÅF till prissättningen. Att inte festool vill ha priskrig och därmed säger att alla skall hålla samma priser är troligtvis ok, men det går inte att tvinga någon.
Dom behöver ju inte tvinga någon, räcker med att de slutar med framtida leveranser. Även min lev hävdar att de inte kan ge rabatter. Dock gör även de bästa fel ibland:cool:

peppe73 skrev:
Det kanske är dags för Festool store!

Vem skall de konkurrera med, sig själva? Har man en tillräckligt attraktiv produkt kan man bete sig så här, är det få skillnader som konsumenten uppfattar blir priset mer avgörande och då blir det krig.

Nimajneb skrev:

Grejen är att man ser till att det inte finns några belägg för priskartell då det är olagligt.

Festool vill inte att handlarna skall fightas med priset utan med service.
Festool vill inte att produkterna skall hamna i fällan att folk inte köper utan väntar på rean.
Lite samma stuk som tex Louis Vuitton.

Logiken förstår jag men eftersom det är olagligt för en distributör att sätta annat än c:à priser eller sk rek försäljningspriser så återkommer vi åter till frågan, hur gör dom för att hamna under radarn?
Att hota med uteblivna leveranser håller inte heller.... Skulle vara mycket intressant att se ett avtal...
Det har naturligtvis inget med kartellbildningar att göra då det inte är handlarna själva som gaddar ihop sig.

Och hur vet Festool vad handlare X eg sålde TS55an för?

Om jag hade sålt verktyg och då speciellt om jag hade haft ett avtal med festool så måste man ju vara genuint intresserad av just verktyg..... Varför finns det ingen här på forumet med den bakgrunden o hänger?

Intressant diskussion det här! Ben har helt rätt i att festool inte "avtalat" om utpriserna. Det vore ju riktigt korkat. Den svenska lagstiftningen går mycket långt i denna frågan och förbjuder all form av försök till att påverka åf:s utpris. Men problemet är endå mycket stort i flera brancher. Apple som redan nämnts, flera stora jeansmärken gör samma sak. Just uteblivna leveranser har varit ett framgångsrikt sätt att straffa åf som inte upprätthåller prisbilden. Det rör sig alltid om poppulära och starka varumärken som inte vill bli förknippade med "lågpris", "rea" och "prispress". När t ex Mediamarkt vid några tillfällen sålt Macbook till 20% rabatt har de dragit på sig Apples vrede. Men kanske tack vare deras storlek och marknadsposition väljer Apple att nöja sig med en tillrättavisning. En mindre åf kapas direkt. Naturligtvis handlar det om att bevara varumärkets image som prestigemärke, men till priset av lagbrott. Det svåra i alla dessa situationer är alltid bevisningen. Rent juridiskt finns inga skrivna avtal och därför är det nästan omöjligt att vinna en rättsprocess. Och åker man inte dit så är det väl bara att köra på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.