20 678 läst ·
192 svar
21k läst
192 svar
Festool - stenhårda riktpriser?
Gissar att du får många PM nutomlan skrev:
Håller i alla fall delvis med dig och delvis med andra.
Vill man ha något nu och inte kan vänta så kan det hända att man inte gör större vinst av att handla utanför Sverige.
Och sen beror det förstås på VAD man är ute efter. Vissa märken och modeller är det brutalt billigare utomlands medan de andra skiljer sig inte så mycket att det är lönt att jaga på nätet. Men för att "lära sig" att handla rätt saker på rätt ställen kräver förstås att man spenderar tid och letar runt så hela den här diskussionen handlar väl snarare om hur mycket man värderar sin tid.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Får du den för 11500 ink moms förstår jag inte vad du väntar på. Bara att slå till!
Du lär vara en bra kund hos en stor handlare av Festool om du fått till nästan -15% på en Kapex i kartong. Jag fick 8% på damsugaren men det var för att de hade generell kampanj, annars prutade de inte en krona.
Du lär vara en bra kund hos en stor handlare av Festool om du fått till nästan -15% på en Kapex i kartong. Jag fick 8% på damsugaren men det var för att de hade generell kampanj, annars prutade de inte en krona.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Jag la en beställning på tillbehören till CTL-26E från Tyskland och det blev ungefär halva priset mot att köpa det i Sverige.
Vad menar du?...mattiasp skrev:
Varför skulle jag betala mer för en kapex utomlands än vad jag kan få den lokalt?
jag värderar en lokal handlare där man kan klämma o känna på produkterna
så det ska var minst 10% billigare om jag ska välja en nätleverantör
Troll ? Nej bara för att jag verkar ganska ensam om mitt sett o se det eller inte hittat alla
bra inköpställen på nätet då eller?
Handlat en hel del på nätet både ebay.de/usa men det beror ju på att det varit stor förtjänst i det/inte hittat någon annanstans
Då jag letat maskiner har det varit nästan uteslutande festool då jag gillar deras prylar
o där verkar förtjänsten vara minimal mot att pressa butik här hemma
Men däremot verkar andra märken kunna vara mycket billigare på nätet
Det har jag också märkt, så tillbehören kommer jag också handla från tyskland/englandRobert-san01 skrev:
har en CTL36 som behöver ny påse, klinga till kapex:en mm kan man nog tjäna en hel del
påd^_^b
Kontentan är att det behövs båda sorters köpare såsom tomlan och övriga utlandsprisjägare här på forumet för att skapa en balanserad marknadsekonomi. Detta eftersom ni som bojkottar åf i Sverige markerar att det behövs prisjusteringar för att köparna ska handla hemma samtidigt som köparna likt tomlan håller dessa butiker kvar vid liv och saken blir inte sämre av att tomlan väljer att diskutera priset med handlarna. Det blir i slutändan både direkt och indirekt markering så jag personligen tycker inte att man ska hoppa på den som väljer att handla här hemma.
Vad gäller Festool så har jag oftast förhandlat mig till bra priser så att utlandet inte varit ett alternativ. Förutom tillbehören då det vanligtvis är mycket billigare utomlands.
Själv väntar jag på att få tag på en Kapex till rätt pris, har satt ett maxtak på 31 kr
Vad gäller Festool så har jag oftast förhandlat mig till bra priser så att utlandet inte varit ett alternativ. Förutom tillbehören då det vanligtvis är mycket billigare utomlands.
Själv väntar jag på att få tag på en Kapex till rätt pris, har satt ett maxtak på 31 kr
Lite löjeväckande detta. Hela idén med att handla utomlands är ju för att få ett bra pris och man slipper hålla på att tjafsa om rabatter etc. Om jag skulle gå in och köpa ett par Festoolmaskiner kan jag med att pruta, men ska jag ex ha en sågklinga så handlar jag heldre från tyskland till halva priset.
Jag handlade föv en Bosch bilningsmaskin till mindre än halva priset mot billigaste stället i sverige.
Jag handlade föv en Bosch bilningsmaskin till mindre än halva priset mot billigaste stället i sverige.
Mycket bra sammanfattat.End skrev:Kontentan är att det behövs båda sorters köpare såsom tomlan och övriga utlandsprisjägare här på forumet för att skapa en balanserad marknadsekonomi. Detta eftersom ni som bojkottar åf i Sverige markerar att det behövs prisjusteringar för att köparna ska handla hemma samtidigt som köparna likt tomlan håller dessa butiker kvar vid liv och saken blir inte sämre av att tomlan väljer att diskutera priset med handlarna. Det blir i slutändan både direkt och indirekt markering så jag personligen tycker inte att man ska hoppa på den som väljer att handla här hemma.
Själv väntar jag på att få tag på en Kapex till rätt pris, har satt ett maxtak på 31 kr![]()
Vi ska lägga till att det faktiskt tar tid att jaga verktyg, är man företagare, bör man ta hänsyn till det också. Därför är det värt några kronor att handla hemma, några fler för företagare lite mindre för oss som inte har någon rörelse att kvitta kostnaderna mot.
Vad gäller prisskillnad mellan att köpa i Sverige och utomlands kan man nog sammanfatta det väldigt enkelt: såvida du inte får en rejäl rabatt här hemma i Sverige tjänar du på att köpa grejerna utomlands.
Att som Tomlan få 13% rabatt på en Kapex är inte direkt vanligt, åtminstone inte i min erfarenhet. Är man van vid sådana rabatter förstår jag att man är tveksam till att köpa utomlands, men som sagt detta är nog inget de flesta köpare kan få.
Och till er som tror att ni får bra rabatt hos er svenska Festoolåterförsäljare när ni köper flera maskiner samtidigt: tror ni inte samma sak funkar även hos tyska återförsäljare? Jag kan lova att det gör det! Har själv i år köpt en rejäl uppsättning Festoolmaskiner, bla Kapex 120 UG-Set, Rotex 90, CTL 26 mm. Hade allt nedskrivet på en lista som jag gick med till olika lokala handlare, det var inga direkt lysande rabatter som erbjöds och oftast tog det en halv evighet innan dom räknat igenom allt på listan ("vi återkommer om några dagar" bla bla). När man sedan mailade till olika tyska firmor var det helt andra puckar: svar samma dag, oerhört trevlig och professionel kontakt, här var det inte tal om listpris eller några futtiga procent rabatt utan gavs generöst med rabatt.
När jag sedan påtalade detta för en av de svenska återförsäljarna så han något i stil med "nej, Festool har ändrat sin prissättning så att det inte skall skilja mellan olika länder, så det spelar inte någon roll vilket land man köper grejerna ifrån". Jo tjenare! På det hela taget (med växelkurs) fick jag närmare 35% rabatt mot svenska listpriser. Frakten var klart överkomlig, och dessutom snabb leverans direkt hem till dörren, specat kvitto osv. Att handla ifrån Tyskland var helt klart över förväntan. Ett stort tack til Nimajneb för tipset!
Nej, såvida jag inte behöver ha grejerna på en gång kommer jag aldrig mer köpa ifrån ockrarna här i Sverige utan fortsätta köpa ifrån Tyskland. Enda tråkiga är att man tvingas använda sina Toolpoints och värdecheckar här i Sverige då dessa inte funkar i Tyskland. Riktigt skamligt när man skall köpa tillbehör som sågklingor mm som kostar dubbelt mot vad det gör i Tyskland q(;^
p
Som avslutning kan jag nämna att slutpriserna på diverse Traderaauktioner (nya Festoolprodukter) i regel ligger över vad man betalar i Tyskland. Känns lite märkligt att folk lägger tid och energi och håller på att budar på Tradera när man kan köpa samma grej billigare direkt på Gerschwitz. Men det är klart, känner man inte till det så tycker man att priserna på Tradera är riktiga fyndpriser.
Att som Tomlan få 13% rabatt på en Kapex är inte direkt vanligt, åtminstone inte i min erfarenhet. Är man van vid sådana rabatter förstår jag att man är tveksam till att köpa utomlands, men som sagt detta är nog inget de flesta köpare kan få.
Och till er som tror att ni får bra rabatt hos er svenska Festoolåterförsäljare när ni köper flera maskiner samtidigt: tror ni inte samma sak funkar även hos tyska återförsäljare? Jag kan lova att det gör det! Har själv i år köpt en rejäl uppsättning Festoolmaskiner, bla Kapex 120 UG-Set, Rotex 90, CTL 26 mm. Hade allt nedskrivet på en lista som jag gick med till olika lokala handlare, det var inga direkt lysande rabatter som erbjöds och oftast tog det en halv evighet innan dom räknat igenom allt på listan ("vi återkommer om några dagar" bla bla). När man sedan mailade till olika tyska firmor var det helt andra puckar: svar samma dag, oerhört trevlig och professionel kontakt, här var det inte tal om listpris eller några futtiga procent rabatt utan gavs generöst med rabatt.
När jag sedan påtalade detta för en av de svenska återförsäljarna så han något i stil med "nej, Festool har ändrat sin prissättning så att det inte skall skilja mellan olika länder, så det spelar inte någon roll vilket land man köper grejerna ifrån". Jo tjenare! På det hela taget (med växelkurs) fick jag närmare 35% rabatt mot svenska listpriser. Frakten var klart överkomlig, och dessutom snabb leverans direkt hem till dörren, specat kvitto osv. Att handla ifrån Tyskland var helt klart över förväntan. Ett stort tack til Nimajneb för tipset!
Nej, såvida jag inte behöver ha grejerna på en gång kommer jag aldrig mer köpa ifrån ockrarna här i Sverige utan fortsätta köpa ifrån Tyskland. Enda tråkiga är att man tvingas använda sina Toolpoints och värdecheckar här i Sverige då dessa inte funkar i Tyskland. Riktigt skamligt när man skall köpa tillbehör som sågklingor mm som kostar dubbelt mot vad det gör i Tyskland q(;^
Som avslutning kan jag nämna att slutpriserna på diverse Traderaauktioner (nya Festoolprodukter) i regel ligger över vad man betalar i Tyskland. Känns lite märkligt att folk lägger tid och energi och håller på att budar på Tradera när man kan köpa samma grej billigare direkt på Gerschwitz. Men det är klart, känner man inte till det så tycker man att priserna på Tradera är riktiga fyndpriser.
Mina Festool har jag alltid köpt lokalt i Sverige, inte så många men iaf har jag alltid fått minst 15% och nån gång 20% rabatt så import har inte varit aktuellt. Däremot köper jag i stort sett allt annat från Tyskland, England eller USA.
Jag har kollat pris på TS55 och CTL26 lokalt, och visst det var ett tag sen nu, men som jag som jag minns det så var de inte lönt att importera dessa.
Men jag ska kolla hur priserna står sig nästa gång jag är hos handlarn.
Men jag ska kolla hur priserna står sig nästa gång jag är hos handlarn.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
vilken märklig tråd, här ängnas tio sidor upp och ner på att hacka på någon som vill handla sina grejor i sverige! mycket besynerligt.
Själv handlar jag mina festool från en lokal liten butik här hemma, fler skäl till detta
1. Jag kan klämma och känna och jämföra olika modeller
2. Jag får kompetent och adekvat tips och råd från en kunnig handlare
3. Jag handlar mycket hos dom och får en OK rabatt
4. Enkelt att slinka in och kolla om något verkar fel eller är trassigt
Dessutom är det ju bra att stödja de lokala företagandet, något som jag hoppas även mina kunder känner
Själv handlar jag mina festool från en lokal liten butik här hemma, fler skäl till detta
1. Jag kan klämma och känna och jämföra olika modeller
2. Jag får kompetent och adekvat tips och råd från en kunnig handlare
3. Jag handlar mycket hos dom och får en OK rabatt
4. Enkelt att slinka in och kolla om något verkar fel eller är trassigt
Dessutom är det ju bra att stödja de lokala företagandet, något som jag hoppas även mina kunder känner
Festool är precis som Apple !! Jag pratade med en lokal handlare som sålde Festool men var tvungen att sluta, då han var helt bakbunden av Festool vad det gällde riktpriser. Han fick bokstavligen skriva på ett kontrakt att inte rabattera ut några av festools grejor. Gjorde han det så blev han stämd utav helvete.. Festool får ha HUR BRA saker som helst, men skulle aldrig få för mig att köpa nått av deras sortiment. Jag köper inte saker som mig veterligen är gjorda av barn, o detta är precis samma maffia metoder.