20 677 läst ·
192 svar
21k läst
192 svar
Festool - stenhårda riktpriser?
JA tydligen men det tänkte jag få hjälp med här, men har inte ännu hitta något som visarNimajneb skrev:Tomlan, uppenbarligen har du ganska lite koll på hur o var man ska fiska efter verktyg på nätet.
Detta baserar jag på att du tror att man handlar kvittolöst från privatpersoner på ebay samt att du inte verkar veta att handla från US så tillkommer även moms o tull.
Läs gärna UK resp tysklandstråden så får du massor med tips.
Tror inte att det just i detta ögonblick går att hitta en kapex 30% billigare men om man bestämmer sig för att göra det så sätter man den på span och förr eller senare dyker den upp. Själv väntade jag 18månader på att hitta en gts10 för 3500kr.
Men har man jättebrottom och måste ha exakt en viss modell så är det inte säkert att man gör jätteklipp. (vissa kategorier undantagna, tex borrhammare och dom flesta batterimaskinerna)
Festool gör man oftast inga stora klipp på då dom jobbar med en halvt olaglig prissättningsfilosofi men även här kan man fynda både genom reor och att växelkursen haltar i något land.
på att man tjänar 30-50 % på att handla utifrån om man räknar in kringkostnader som frakt (usa tull,moms,fel laddare) saknas 1 batteri etc etc, men är nu på jakt efter kapex
120 samt nån skruvdragare typ T12 eller T15 men inget intressant ännu iallafall
Har full koll på kostnader från usa och oftast inte ens därifrån är det lönt att importera
då moms,tull,fel nätspänning mm tillkommer, men priset ser ju från början billigt ut med priser som är ungefär halva mot sverige men inräknad ny laddare,i vissa fall 1 batteri,moms tull frakt mm lönar det sig inte
Sen om man räknar att jaga 1-2 år på prylar ,ja visst men det funkar inte i min värld iallafall
När det gäller ebay så tycker jag att man ute o cyklar om man jämför privatsäljare på ebay med butiker i sverige oavsett om kvitto medföljer eller ej,
isåfall kan man ju lika gärna jämföra blocket/tradera från privathandlare med butiker också
o då är ju de också billigare än butiker och båda finns oftast i sverige men privatsäljarna
betalar roligen ingen skatt mm, lika kan jag tänka mig på ebay
Så när man jämför mellan sverige/näthandlare utomlands haltar det om man ínte jämför
samma typ av aktörer och samma produkt
Ok tillkommer alltså frakt sen har du väl inte rätt kontakt heller....fast den går ju att bytaMats Bengtsson skrev:Eftersom det varit en massa uppe som inte är Festool, låt mig ge ett exempel från igår. Köpte en Fein multimaster Select plus plus ett e-cut japanese tooth. Bauhaus, 3700 SEK. Hade jag ine haft bråttom hade jag köpt den på Axminster, standardsortiment, 2600 SEK. Skillnad före frakt 1100 SEK.
--- Mats ---
men vad händer då med garanti?....
finns det ingen tysk motsvarighet till axminster?
Jo, det finns ett par nämnda i tysklands tråden. Har handlat från ett par av dem ett par gånger, men generellt är det större chans att det blir billigare via england (jag brukar inte spendera tid på att hitta bästa pris, bara handla där jag vet jag brukar få ett bra pris, eller lätt hittar alla saker jag vill ha).tomlan skrev:
Som du säger, kontakten går att byta. Det är enkelt och inget som får mig att hellre välja Tyskland.
--- Mats ---
Och har man inte lust att byta kontakt pga oro för garanti etc, så kan man köpa en reseadapter för några tjugor på ClaesOhlsonMats Bengtsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Det finns många seriösa aktörer på ebay också. Jag köpte både port och släp via kontakter jag hittat på ebay i Tyskland. Inga problem med kvitton och moms! Skulle inte dra mig en sekund för att köpa Festool på ebay om jag hittade det jag ville ha och de är reggade för VAT.tomlan skrev:JA tydligen men det tänkte jag få hjälp med här, men har inte ännu hitta något som visar
på att man tjänar 30-50 % på att handla utifrån om man räknar in kringkostnader som frakt (usa tull,moms,fel laddare) saknas 1 batteri etc etc, men är nu på jakt efter kapex
120 samt nån skruvdragare typ T12 eller T15 men inget intressant ännu iallafall
Har full koll på kostnader från usa och oftast inte ens därifrån är det lönt att importera
då moms,tull,fel nätspänning mm tillkommer, men priset ser ju från början billigt ut med priser som är ungefär halva mot sverige men inräknad ny laddare,i vissa fall 1 batteri,moms tull frakt mm lönar det sig inte
Sen om man räknar att jaga 1-2 år på prylar ,ja visst men det funkar inte i min värld iallafall
När det gäller ebay så tycker jag att man ute o cyklar om man jämför privatsäljare på ebay med butiker i sverige oavsett om kvitto medföljer eller ej,
isåfall kan man ju lika gärna jämföra blocket/tradera från privathandlare med butiker också
o då är ju de också billigare än butiker och båda finns oftast i sverige men privatsäljarna
Så när man jämför mellan sverige/näthandlare utomlands haltar det om man ínte jämför
Frakten verkar ligga på max 140 kr... Så runt 960sek billigare, då är Max vikten 10kg. Finns plats för mer billiga maskiner alltsåtomlan skrev:
Jag vill bara ge ytterligare ett exempel för att visa att det är fullt möjligt att hitta en del av det som behövs utan att behöva vänta några år på rätt tillfälle eller känna att du behöver handla från en oseriös säljare.tomlan skrev:JA tydligen men det tänkte jag få hjälp med här, men har inte ännu hitta något som visar
på att man tjänar 30-50 % på att handla utifrån om man räknar in kringkostnader som frakt (usa tull,moms,fel laddare) saknas 1 batteri etc etc,
Jag påstår inte alls att det alltid är möjligt att göra så stora kap som du vill, men när det går är det väl bara att slå till !!??
OM du nu får den möjligheten genom att bara surfa ut på ebay och göra en snabb sökning så känns det väl ändå rätt dumt att låta bli bara för att dom inte har samma sortiment som t.ex Axminster.
Mitt senaste inköp sparade mig ca 30-40% jämfört med motsvarande pris i Sverige.
Behövde en ny fintandad sågklinga till en Festool CS70, klingan kostar 1118kr enligt Festools listpris i Sverige. Istället beställde jag en likadan (helt ny) klinga från ebay.de-säljaren Gerschwitz Rottenburg för 80 inkl frakt, dvs ca 700 SEK, vilket ger en besparing på över 400kr.
Den säljaren har bevisligen även en fysisk butik som heter duga. Se: www.gerschwitz-rottenburg.de
Visserligen "bara" 400kr, men ändå en procentuellt sett stor besparing.
Köpte även min Makita GN900SE från Toolstop innan den ens släpts i Sverige, för ca: 3500-4000kr inkl frakt, på toolab nu för 6799kr inkl frakt.
Så jag tror nog du kan göra en hel del kap, men kanske inte om du, som Mats Bengtsson också gav exempel på, behöver verktyget på stört.
-andreas
Jo det är klart jag slår till om man tjänar t.ex 400kr på en klinga som normalt kostar 1100kr -ingen tvekan, och har märkt när det gäller tillbehör är vinsten större än på maskinerna
Jag har ju främst letat efter festool då jag fastnat för deras produkter o har sticksåg, slipar mm från dem redan, men det verkar vara lättare att göra kap på t.ex makita,bosch mfl
Har nu kollat nätsajter,ebay(företagsannonser) efter Kapex 120EB som jag behöver nu,och fått som lägsta pris 11520kr så när det gäller just festool verkar det inte vara så stora marginaler/eller hårt styrt på maskiner kan som jag tidigare sagt köpa kapexen hos handlare här i sverige för samma peng 11500kr så jag slår till på den
Jag har ju främst letat efter festool då jag fastnat för deras produkter o har sticksåg, slipar mm från dem redan, men det verkar vara lättare att göra kap på t.ex makita,bosch mfl
Har nu kollat nätsajter,ebay(företagsannonser) efter Kapex 120EB som jag behöver nu,och fått som lägsta pris 11520kr så när det gäller just festool verkar det inte vara så stora marginaler/eller hårt styrt på maskiner kan som jag tidigare sagt köpa kapexen hos handlare här i sverige för samma peng 11500kr så jag slår till på den
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
NU vet jag inte vad Kapexen väger, men vissa saker är så tunga att det inte ens finns vanlig frakt för dem. Ex så exporterar inte Toolstop DeWalt XPS718 pga att den är tyngre än vad deras speditörer hanterar. Isf så är det nog bara för dig att välja: Ta bilen och åka och hämta den i Tyskland eller slanta upp vad lokale handlaren begär.
Kollade vad Gerschwitz vill ha för Kapexen och de tar 1052Eur ex moms plus frakt på 14Eur. 9807,20kr plus moms skulle den landa i Sverige för. Visserligen bara 1700kr billigare men det är 1700 och du slipper jobbet/kostnaden med att åka till handlaren kånka hem den.
Kollade vad Gerschwitz vill ha för Kapexen och de tar 1052Eur ex moms plus frakt på 14Eur. 9807,20kr plus moms skulle den landa i Sverige för. Visserligen bara 1700kr billigare men det är 1700 och du slipper jobbet/kostnaden med att åka till handlaren kånka hem den.
Ink moms så blir det väl ingen vinst då?Robert-san01 skrev:NU vet jag inte vad Kapexen väger, men vissa saker är så tunga att det inte ens finns vanlig frakt för dem. Ex så exporterar inte Toolstop DeWalt XPS718 pga att den är tyngre än vad deras speditörer hanterar. Isf så är det nog bara för dig att välja: Ta bilen och åka och hämta den i Tyskland eller slanta upp vad lokale handlaren begär.
Eller ja, ~200:- om momsen är 15% eller va den nu är i Tyskland.
Redigerat:
Robert-san01 skrev:NU vet jag inte vad Kapexen väger, men vissa saker är så tunga att det inte ens finns vanlig frakt för dem. Ex så exporterar inte Toolstop DeWalt XPS718 pga att den är tyngre än vad deras speditörer hanterar. Isf så är det nog bara för dig att välja: Ta bilen och åka och hämta den i Tyskland eller slanta upp vad lokale handlaren begär.
Nu vet jag inte hur du räknar??
Jag får den för 11500kr inkl moms här hemma ! går alltså back 760Kr att handla från Gerschwitz