Byggahus.se

Festool, Rotex vs LEX2

1. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Argh! Behöver en slipmaskin snart, helst idag, och jag kan inte bestämma mig! :(

Jag har en LEX2 150/7 med tillhörande dammsugare liggande, men ingen tryckluft... Så nu funderar jag på om jag ska införskaffa en stor kompressor eller den nya Rotexen. Apparaten ska vara till för ffa husrenovering och finsnickeri. På sikt blir det en dedikerad verkstad, men just nu vill jag ha den så nära som möjligt och hoppar då runt i olika rum.

LEX2 kräver slang till dammsugaren vilket gör den mindre mobil. Har ok dammupptag, men där verkar rotex vara klart bättre. Rotexen är ju klart mer mångsidig och alla verkar vara nöjda med den men hur mycket använder man egentligen de olika lägena? En kompressor kanske är trevligt iofs, men hur mkt använder man den i en snickeriverkstad? Det enda jag kan komma på nu är att det vore skönt med en mutterdragare när man byter däck på bilen...

Vilken skulle ni välja? Någon som provat?

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Har aldrig provat LEX2, men är väldigt nöjd med min rotex 150, och jag använder flitigt båda lägena. Dock brukar man oftast se tryckluftsdrivna slipmaskiner på ställen där det blir mycket slipning, exempelvis firmor som lackerar möbler, skåpluckor, dörrar osv.

Samtidigt är kanske en nätdriven maskin lättare att ta med sig till andra ställen, har svårt att tro att en kompressor som kan driva din lsipmaskin går att flytta runt något vidare.

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Kompressorslang är ju inte superdyrt heller så det är bara att handla en 20 metare!

4. F
    Medlem Nivå 3
    Rotex 150 är en kanonmaskin(ingen nyhet kanske),men jag tror aldrig att jag har använt "finläget" på den!?Det som jag upplever som negativt är vikten,där borde ju en tryckluftsmakin ta poäng!?
    Dammupptaget är otroligt bra,men då tillkommer en dammsugare som i Festools värld sällan är lätt eller smidig....

5. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Tack för hjälpen, det blev en Rotex. Som vanligt så kom man hemtravandes med en massa annat också... En Systeiner med en massa slipapper, en skumgummigrej och en poleringsgrej. :D