Feston alla dagar i veckan......har en Rotex 125 som definitivt är värd varenda krona.

Velar fram o tillbaka mellan dessa 2. Prismässigt kan jag innan jul få dom runt 3k. Men hur funkar dom utan dammsugare tex utomhus, geggar slip pappret igen direkt?

Festoolen *skall* köras med dammsugare då den inte har någon eget utblås... Boschen har eget blås.

mao så faller Rotexen bort pga denna felkonstruktion.....

Nimajneb skrev:
mao så faller Rotexen bort pga denna felkonstruktion.....
Är det inte smidigare att bara ta med dig dammsugaren? Rotexen är verkligen en riktigt bra maskin. speciellt för 3K.

Men orkar man släpa upp grovisen från källaren för ett 2min jobb på någon plankusling???????????????????

Men du orkar städa i 10 minuter för att få det lika dammfritt efteråt? ;)

geschwint skrev:
Festoolen *skall* köras med dammsugare då den inte har någon eget utblås... Boschen har eget blås.
Jag har för mig att Rotexen har en egen fläkt för motorkylningen, men att det inte finns någon blåsfunktion för att hålla undan dammet. Att köra maskinen utan dammsugare kommer alltså inte att förstöra maskinen.

Ja fläkt för motorkylning är där men jag hade inte velat slipa utan utsug. Pappret lär sättas igen riktigt fort och hela omgivningen lär vara full med äckligt slipdamm.

Daniel_N skrev:
Är det inte smidigare att bara ta med dig dammsugaren? Rotexen är verkligen en riktigt bra maskin. speciellt för 3K.

Jamen då måste man ju först köpa en dammsugare....
Det är väl nästan 3K också..(?)

Om maskinen från början är konstruerad för att köra utan sugare, och att man sedan har möjlighet att koppla till en sugare om man vill, är väl bättre.

Det beror ju liksom lite på vad man är ute efter. Vill du ha dammfri slipning är det inte möjligt utan sugare oavsett vilken maskin du har...

phl skrev:
Det beror ju liksom lite på vad man är ute efter. Vill du ha dammfri slipning är det inte möjligt utan sugare oavsett vilken maskin du har...
Jo, jag fattar det.
Men att en maskin är konstruerad så att man också "måste" köpa en dammsugare låter dumt tycker jag.

bax skrev:
Jo, jag fattar det.
Men att en maskin är konstruerad så att man också "måste" köpa en dammsugare låter dumt tycker jag.
Jag tycker det låter festool...

phl skrev:
Ja fläkt för motorkylning är där men jag hade inte velat slipa utan utsug. Pappret lär sättas igen riktigt fort och hela omgivningen lär vara full med äckligt slipdamm.
Inte jag heller, men jag ville bara kommentera påståendet att det skulle vara fråga om en felkonstruktion. Jag har bland annat använt Rotexen för att polera ytor med flytande polermedel, och då har jag inte använt utsug. Rotexen har inte brunnit upp. Att köra en slipmaskin som är konstruerad för utsugning med dammsugare utan densamma, verkar enligt min mening ogenomtänkt.

Nja, nu är ju Festool = Systemtänk, dvs det ena förutsätter liksom underförstått det andra... Ta TS55, den kan man köpa utan skena men hur kul är den då. Även om liknelsen är svag (skena starkt billigare än sugare)

Kör du den som polermaskin vilket den också är designad för, då vill du inte ha något sug på och då är bara rotex helt rätt...

Näe, jag går i försvarslinje för Rotex att den är bra designad för dess användningsområden och att man måste ha systemtänket med sig då man köper Festool, dvs att verktygen ibland kräver mer för att bli kompletta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.