Byggahus.se

Festool - Nya verktyg!

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 245 inlägg

tacho

Medlem
    Reklamfilm med TSC55. Dock ganska intetsägande. Den kan tydligen såga 30 meter hyfsat tjock spånskiva utan batteribyte.

Edit: För övrigt så pekar den på en intressant egenskap hos TS55, att den verkar vara utformad för vänsterhänta. Jag är högerhänt och har ännu inte riktigt kommit överrens med greppet. Högerhandens grepp kring "avtryckarhandtaget" blir konstigt och handleden ansträngs.

Redigerat 18 mar 2014 19:38
  2. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 202 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Tror du inte de höll den med vänsterhanden för att de gick på samma sida av skivmaterialet som sågen var på?
    :)

3. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Påsarna kan väl inte ha blivit fulla så fort . Tyckte dom bytta en väldans massa gånger?
    Om det är så verkar det totalt värdelöst eller.

Pär

4. P
    Medlem · skåne · 908 inlägg

pyro

Medlem
    Jag reagerade också på det. Och trots det tyckte jag det såg ut att damma en del när han sågade.

5. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Det blir mycket damm av 30mm spån. Om de inte var fulla så tror jag iaf att de var så fyllda att det påverkade uppsamling för mycket.

6. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Fein Supercut är mkt roligare än MM. Orkar mer. Inget fel på bladfästet vad jag märkt.

• Laddar…
  7. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Vist är det så phl. Men dom byter var 5 M och i min värd är det värdelöst.
    Dom kanske ville visa "att titta vad mycket damm den här sågen suger upp utan dammsugare att vi måste byta påse så ofta" men för mig blir det iallafall fel. 5 M det är ju bara en längre bänkskiva. Nä festool gör om gör rätt.

Pär

8. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 590 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Varför göra om? Den vettiga lösningen med nätspänning och dammsugare har funnits länge;)

Vad som däremot skulle vara ett framsteg är en kombinerad koppling för dammsugning och elkraft

9. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Räknar man på spånmängden så kan man konstatera att spånet i skivform har en volym på dryga tre deciliter för sträckan på fem meter. Fluffar man upp det, vilket man ju gör när man sågar skivan, lär det nog kunna ta nästan dubbla volymen. Mycket mer än så tror jag faktiskt inte du får ner i den där uppsamlingspåsen om man vill ha någon form av filterverkan kvar i den. Den enda lösningen på det problemet hade ju varit en större påse, eventuellt i kombination med en separat fläkt i sågen för att evakuera spånet.

10. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Kan det möjligen vara så att batterisänksågen ffa kommer användas av hantverkare som inte använder utsuget? Just bänkskivor kanske sågas mycket i relativt färdiga installationer, men 30m bänkskiva blir mycket OSV och golvspån. Tycker inte jag ser så mycket dammsugare på byggen som skulle förväntat sig.

11. A
    Medlem · Bohuslän · 228 inlägg

AxxChild

Medlem
    Är det bara jag som skulle vilja ha en batteridriven batteriladdare? ;)

• Laddar…
  12. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 670 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
  13. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 484 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Det där stödet fram var ju förjäkla smart.!

Dyr som knark men såg fin ut.
    Blir nog att göra systainerhögen lite högre, i September...

14. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 670 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    [video=youtube;OqenEvgNdwE]http://www.youtube.com/watch?v=OqenEvgNdwE[/video]

Liten Vecturo demonstrations film,, tillbehörena ser mycket trevliga ut (y)

[video=youtube;xCUQBnc2B60]http://www.youtube.com/watch?v=xCUQBnc2B60[/video]

batteri TS55 sänksågen och övriga 18volts maskiner

15. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 962 inlägg

ceson

Medlem
    Lite synd att Vecturo som verkar vara så genomtänkt har en lös centrumplupp i snabbfästet. Men det kanske finns någon fördel med det som jag inte ser:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.