18 994 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
Festool CTL MIDI, räcker den?
Den lilla storleken på SR100-masken är enligt Sundströms själva framtagen för kvinnor med mindre ansikte. Killen jag pratade med sa att det definitivt inte var något en normalstor man kunde använda. En liten notis eller parantes om du så vill 
Tack för tipset, en sån ska jag nog införskaffa. Jag har sådana där vanliga vita tygmasker men de är ingen höjdare att ha på sig, så de blir ofta oanvända, men jag antar att detta är något helt annat.Daniel_N skrev:Angående bra alternativ så tänker jag mig att man kolla på andra proffsmaskiner, tex pullman eller fein.
Angående damm så är mitt förslag att du köper en riktigt bra mask, tex en sundström SR 100 i silikon, kompletterad med rätt filter - den har potential att bli det bästa verktygsinköp du gör. Ha den på - kom ihåg att det är tufft med maskEn SR 100 med ett extrafilter 10 filterskydd får du för under 500kr om du tittar omkring lite, en utmärkt investering. Observera att de finns i 2 storlekar.
[länk]
Vet du någon som säljer Feindammsugare? Jag hittar då inte på någon, men det kan ju vara jag som är dålig på att leta
Ska åka och titta på Festool-maskinerna imorgon så jag får en egen uppfattning om hur stor skillnad det är mellan dom, storleksmässigt.
Föresten, vet ni om dessa maskiner finns i paket med något rengöringsset eller måste dessa köpas separat?
Vem som har Fein hemma i dina trakter har jag tyvärr ingen aning om. Feins dammsugare är överlag inte så vanliga i Sverige, men de brukar få bra kritik på nätet.
Angående set med dammsugare och rengöringsset så har jag inte sett något sådant, men det kan garanterat din återförsäljare hjälpa dig att plocka ihop. Och även om det brukar vara lite svårt att få rabatt påfestoolprylar så borde han kunna ge dig lite. Dock måste jag säga att jag tycker att rengöringsetten är otroligt dyra i förhållande till vad man får. De är inte dåliga, men de är sjukt överprisade. Jag använder ett rejält stålrör+golmunstycke från en gammal kvalitetsdammsugare, jag vågar påstå att det funkar lika bra, till inga pengar. Jag hade hellre lagt de pengarna på något annat kul från festool. Dammsuga golv är ändå inte så himla spännande
Angående set med dammsugare och rengöringsset så har jag inte sett något sådant, men det kan garanterat din återförsäljare hjälpa dig att plocka ihop. Och även om det brukar vara lite svårt att få rabatt påfestoolprylar så borde han kunna ge dig lite. Dock måste jag säga att jag tycker att rengöringsetten är otroligt dyra i förhållande till vad man får. De är inte dåliga, men de är sjukt överprisade. Jag använder ett rejält stålrör+golmunstycke från en gammal kvalitetsdammsugare, jag vågar påstå att det funkar lika bra, till inga pengar. Jag hade hellre lagt de pengarna på något annat kul från festool. Dammsuga golv är ändå inte så himla spännande
Fein Dustex II brukar få mycket goda omdömen. Den lär dessutom vara tystare än CTL22. Om jag inte minns fel så ingår städset till Feinmaskinen. Det som är sämre än Festools dammsugare är att Feinen har sämre hjul och att den är fulare. De testade shop vacs i Fine homebuilding för inte så länge sedan.
Var till storstan idag för kolla in några damsugare, men de som säljer Festool hade ingen hemma och killen som har hand om priser på dom hade gått för dagen och en annan firma som har bla. Pullman hade stängt så det blir till att ta nya tag till veckan
Hittade på testet här http://www.finehomebuilding.com/how...shop-vacs.aspx?nterms=65656,65648&ac=ts&ra=fp men det ser ju inte ut att vara samma maskin som den som Småmaskins-Service säljer http://www.smsservice.se/product.html/dustex-40-fein-dammsugare?category_id=131mattiasp skrev:Fein Dustex II brukar få mycket goda omdömen. Den lär dessutom vara tystare än CTL22. Om jag inte minns fel så ingår städset till Feinmaskinen. Det som är sämre än Festools dammsugare är att Feinen har sämre hjul och att den är fulare. De testade shop vacs i Fine homebuilding för inte så länge sedan.
Är Dustex 40 en nyare variant eller?
Ska beställa en Fein Multimaster från england och de säljer även denna Fein Dustex 40 till bra pris så det kanske får bli en sådan.
Så vitt jag kan förstå så säljer Fein sina dammsugare under namnet Fein Turbo I, II och III i USA och under namnet Fein Dustex 25 och 40 (tror jag har sett Dustex I och Dustex II också) i Europa. Hur dom olika modellerna hänger ihop har jag ingen aning om.
Har inte fått något svar och på deras hemsida hittar jag överhuvudtaget inte på någon damsugare. Jag är väl dålig på att leta helt enkelt.
Men jag hittade på denna http://warehousenews.co.uk/?p=5009
Det får bli en sådan och Dustex 25 borde väl räcka? Den verkar väl skapligt likvärdig med Festool CTL26.
Men jag hittade på denna http://warehousenews.co.uk/?p=5009
Det får bli en sådan och Dustex 25 borde väl räcka? Den verkar väl skapligt likvärdig med Festool CTL26.
Nej det blev ingen Festool trots att alla verkar överens om att det är en kanonmaskin, jag gick på en Dustex 25 från Axminster för då blev det pengar över till lite andra maskiner istället.
Jag får tacka för all hjälp.
/Tomas
Jag får tacka för all hjälp.
/Tomas