Jag ska koppla på en fernco koppling på ett gjutjärnsrör mot ett 75 rör. Det som oroar mig lite är att där blir en kant som vattnet kan stoppa mot vid gjutjärnsröret.
Är det några problem eller hur löser man detta smidigast så skarven inte ställer till problem?

Välj RÄTT fernco koppling, kapa gjutjärnsröret riktigt jämnt med en rondel & gör även utsidan slät, ren & fin, använd förstärkningshylsa i 75mm röret ( om det är plast).
Montera gjutjärnssidan först, tryck in fernco´n så den bottnar, dra åt.
För sedan in 75mm röret till strax innan det blir bredare i ferncokopplingen och dra åt.

MvH Jawen

• Fe-1006-400x535x72.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
saken är den att det rör som kommer från stammen är ett normalrör som är 65-70 mm och till det skall jag koppla ett plaströr som är 75 som ska gå till bad,handfat, tvättmaskin och dusch. Vattnet kommer alltså att rinna mot det mindre järnröret och där blir då en kant. i vattnets riktning. Förstår du hur jag menar?

Det är typ en sådan här fernco koppling vi kommer använda.
Då gjutjärnsröret är något mindre i dimension och dessutom tjockare gods kommer det bli en kant vattnet rinner mot.

• 018578000131.jpg
Då är det inte så bra, Rinner avloppet mot en kant byggs det upp ett stopp i sinom tid.

Vad gör man då?

hanss0n skrev:
Vad gör man då?
Rensar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.