Herre jösses! Varför?!

Är det, det ända som räknas? Att det ska vara så billigt som möjligt?!
Det spelar ingen roll hur det fungerar, om det fungerar! Det ska bara vara så billigt som möjligt.

• Gilla
superplinten
  • Laddar…
kan vara bra att jämföra med andra filter, prismässigt. Om inköpet är 7500:- men filtermediet som behöver bytas ut kostar en hel del efter några år, då är frågan om det blev billigare eller dyrare. Kolfiltret verkar ju bytas varje år för 1500;-.. På 10 år lär kostnaden hamna på kring 7500:- för inköpet, 15 000:- för kolfiltrena (10 st) och 9000:- för filtermediet (3 byten)

Det är en del pengar det med.

Suck! Kol? Vad i hela friden har kol med kalk att göra?!
Ursäkta! Tuff vecka, men jag blir så less på alla hitta på’are.
Gå ut i skogen och hitta en flat sten, sen stirra på den tills ni är övertygad om att den löser alla problem. Sen är allt bra!
Sov så gott!

• Gilla
Ruckelmeister och 1 till
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Suck! Kol? Vad i hela friden har kol med kalk att göra?!
Ursäkta! Tuff vecka, men jag blir så less på alla hitta på’are.
Gå ut i skogen och hitta en flat sten, sen stirra på den tills ni är övertygad om att den löser alla problem. Sen är allt bra!
Sov så gott!
Blev nog en del missuppfattning här. Min kommentar var kopplad till Superplintens tips om Big Green. Den produkten har flera funktioner, det vill säga är både avhärdare och har kolfilter och med bas av hur den produkten är uppbyggd verkar kolfilter krävas (vilket framgår av monteringsvideon). Tekniken för avhärdningen är imponerande men behöver man inte kolfilterfunktionen är det en dyr produkt.

Lite osäker på hur jag ska tolka din kommentar om stenen i skogen.

Beklagar din vecka oavsett. Den verkar ha varit rejält vissen. Vi kan väl hjälpas åt att göra nästa vecka lite bättre?

• Gilla
vadintor
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
kan vara bra att jämföra med andra filter, prismässigt. Om inköpet är 7500:- men filtermediet som behöver bytas ut kostar en hel del efter några år, då är frågan om det blev billigare eller dyrare. Kolfiltret verkar ju bytas varje år för 1500;-.. På 10 år lär kostnaden hamna på kring 7500:- för inköpet, 15 000:- för kolfiltrena (10 st) och 9000:- för filtermediet (3 byten)

Det är en del pengar det med.
Jag tittar också runt på olika avhärdningslösningar och filter. Jag ser den snaraste som en riktigt dyr lösning med byte var tredje år a 3k. Men annars, om den fungerar verkar den bra, 40l/min, tar inte så mkt plats, ingen el etc, enkel konstruktion.
.en frågan är vad filter bytet innebär, är det vattenmängden det handlar om? Kan man ha den i fem år om man använder lite vatten? (Bara har avhärdning till köket o handfat tex)
Och funkar det?

G guggen skrev:
Jag tittar också runt på olika avhärdningslösningar och filter. Jag ser den snaraste som en riktigt dyr lösning med byte var tredje år a 3k. Men annars, om den fungerar verkar den bra, 40l/min, tar inte så mkt plats, ingen el etc, enkel konstruktion.
.en frågan är vad filter bytet innebär, är det vattenmängden det handlar om? Kan man ha den i fem år om man använder lite vatten? (Bara har avhärdning till köket o handfat tex)
Och funkar det?

Det är en del frågeställningar kopplat till den där produkten i relation med vattnet som den skulle användas till:

* Vad blir utgående hårdhet? (kan inte se att det är ställbart). Blir det nära noll får du ev. andra problem med vattnet
* Hur kommer ditt vatten i övrigt vara när du ändrat den kemiska strukturen efter filtrering? (exempel, det varnas en del om vad som händer om kopparrör sitter innan enheten).

Vatten fungerar ju tyvärr så att om du ändrar kemin på någon eller mellan några av de ingående ämnena, får du ibland en del oönskade effekter för ämnen som inte filtrerats men som tvingas ändra sin sammansättning för att något annat i ekvationen förändrats.

Det bästa man kan göra är att ha kontakt med ett företag som kan räkna på vad resultat högst sannolikt blir om man använder deras filter. De tittar då på ett komplett vattenprov och räknar ut hur de olika värdena kommer se ut efter filtrering (så långt det är möjligt).

Ett kompetent kalkfilter får du för cirka 10 000:- idag. Finns alla olika priser och nivåer men jag själv vill hävda att de kompetenta modellerna fungerar relativt lika. De flesta fungerar med flödesreglering och även i kombination med tid (det som infaller först). Det skiljer en del kring backspolningsmängder.

Jag gjorde en rätt rejäl research för några år sen för eget syfte. Det är stor skillnad på de olika leverantörerna och deras kunskap. Jag hittade ett företag som kunde svara på mina frågor. Övriga jag kontaktade hade mindre kunskap än vad jag själv hade vilket blev tokigt eftersom min egen kunskap är rätt begränsad. Jag hittade prisskillnader på det dubbla för samma filterteknik.

Mina krav gällde också att jag som kund skulle ha möjlighet att byta filtermassa själv, samt i övrigt kunna byta delar vid behov, med hjälp av en bra leverantör som kunde ge tips och råd längs vägen.

Big Green skulle jag själv kunna tänka mig använda på landet men inte i ett vanligt hushåll. Jag misstänker också att filtrets livslängd är starkt kopplad till kvalitén på vattnet in.

Det finns en rad andra metoder för att "lösa upp kalk" ur vattnet och se till att det förblir upplöst och inte fastnar i maskiner i efterföljande flöde, men de metoderna har haft svårt att hävda sig genom åren, främst för att de helt enkelt är svåra att bevisa. Big Greens teknik verkar fungera vad jag kan läsa mig till. Men sen är det ju så att ett filter/vattenmodul i ett komplett vattensystem inte själv står för allt ansvar. Det kan vara en del annat som påverkar.

Hur länge filtret kommer fungera bra är garanterat kopplat till mängden vatten som används. Men det gäller ju även en traditionell avhärdningslösning med salt.

Därtill kanske man kan slippa förfilter till Big Green men det är möjligt att kolfilterdelen i så fall håller kortare. Förfilter bör finnas oavsett i min mening. Utan förfilter sätter ventiler och annat igen.

Om man själv vill räkna på hur länge man tror Big Green skulle fungera är tipset att jämföra med andra leverantörer som använder samma teknik och undersöka hur mycket filtermedia de har i sin lösning och hur länge de anser att den skulle räcka. Big Green hävdar 2 års garanti på filtermediet, men rekommenderar byte vart tredje år. Med det sagt lär det nog fungera minst två år.

• Gilla
superplinten och 1 till
  • Laddar…
Vill börja med att be om ursäkt, tydligen en dålig kombo att dela med sig av sina tankar när man knappt sovit på en vecka. Min ena dotter fick diagnosen diabetes typ 1, så det har varit en tuff tid.
Så än en gång ber jag om ursäkt.

Avhärdning kan enklast förklaras som en magnet. Filtermassan har plus och minus, två olika laddningar en drar till sig kalk och salter stöter bort kalk så kalk och salt kan spolas ut i avloppet.

Denna produkt har man helt enkelt fyllt med en laddad filtermassa, när den är urladdad kasserar men filtret. Det blir lite som att köpa en ny bil när bensinen är slut. En avhärdare med salt så ”tankar” man med salt och man behöver då inte köpa ett nytt filter.
Det finns olika anledningar där dessa filter dock kan vara bra, ex. Diskmaskiner där man bara vill avhärda en maskin, den tar mindre plats och är smidigare att bygga in i maskinen. Det ger också företaget en möjlighet att få en inkomst på underhåll. Här pratar man dock om väldigt låga kalktal (Kommunalt vatten överstiger sällan 4-5dH).

Sen finns det också många ”humbug” filter, allt från suspekta sinkbläck, mystiska blinkande dosor med kablar.....

Det finns dock bara ett effektivt sätt att ta bort kalk, Avhärdning genom jonbyte.

Det finns väldigt många olika modeller och märken.
Största utvecklingen sker utomlands då svenska marknaden är relativt liten jämfört med övriga Europa.
Man kan spara en hel del pengar genom att köpa/importera dom själva.
Det man får räkna med då är avsaknad av trygghet.
Manual på främmande språk, service, reservdelar, garantier, teknisk support kan vara sånt man får klara sig utan. Vill man ha tryggheten då köper man via ett svenskt företag. Man får då räkna med att man måste betala för denna trygghet. Moms, frakter, garantier, support, personal, lagerkostnader är sånt som i slutänden konsumenten får stå för.

Hoppas ni alla får en superdag och än en gång ber jag om ursäkt för mitt dåliga humör igår.
//Morgan

• Gilla
YKron och 5 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Och funkar det?
Det är exakt så, livslängden är knuten till mängden kalk och vattenförbrukning. Du kan köra slut på den på en vecka, eller tio år. Allt hänger på hur vattnet ser ut och din förbrukning. Två års garanti är inte bunden till rening, det är troligen en produkt garanti.

Jag funderar just på en lösning till landet. Har.mkt hög kalkhalt (dock inte uppmätt). Gick också precis igenom den tekniska beskrivningen.
Det är verkligen en smidig lösning, liten och enkel, med åtminstone en del bra referenser genom bla Marriott och McDonalds. Men ju mer jag tittar på den så är det en mkt dyr lösning. Om de skall ha 7500 för behållare + media, så betalar man i princip 4500 för ett filterhus! Och sen återstår hur länge en filyerpatron i verkligheten håller. Men kan vara en kandidat kopplad tex endast till kök och tvättmaskin.
Men skulle vilja ha referenser från ngn som faktiskt installerat och kört den ett tag.

När det gäller Mariott och mc donalds så är det lätt att tro att man renar hela hotellet. Sån har patroner är väldigt vanliga inom storkök och dyl. Man kan koppla en patron innan ex. En ångugn med väldigt lågt flöde, alt. Diskmaskiner. Tillverkarna monterar ofta sådana från början (alla konsument diskmaskiner lev. Också med avhärdare idag), sen inser ägarna att det blir väldigt dyrt i längden och investerar i en avhärdare.
Men dom flesta restauranger sätter en avhärdare på hela köket och fördelarna överallt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har bestämt mig för Expondos större avhärdare, med 15 L saltbehållare, ca 6500:- i inköp.
Fick manualen/ installationsbeskrivningen skickad till mig innan jag beställde, som jag visade för rörmokaren som sa att det var inga större problem med installationen då det är 1" rör för både in och utlopp, samt enkel anslutning för backspolningen till avloppet.

Har även tittat på Trebemas produkt Aqua 2000 - som är en "jonisator" som slår sönder kalken = vatten passerar i röret mellan två punkter där Aqua 2000 skickar ut elektroniska signaler som gör att kalken finfördelas. Det som händer är att kalken blir kvar, men följer med vattnet - så att det inte blir kvar som kalkavlagringar och skadar rör. Men - i och med att ett filter sitter efter, så fångas kalken upp där.

Jag tror det blir bästa lösning. Enda förbrukningen är då att köpa salt, som kostar ca 100 kr för 25 kg.
Kommer väl gå ca 2 kg per månad.

Finns mängder av olika avhärdare och därmed också mängder av olika priser.

Tycker man får ställa sig frågan:
1. Vilket behov har jag?
2. Vad har jag för budget?
3. Vad accepterar jag för underhåll och skötsel?

Sen om man går ut och stirrar på en sten och hoppas att allt ska lösa upp sig, det får stå för dem.. (skämt).

Tanken här är väl ändå att vi kan dela erfarenheter, tips, råd - utan att bli hånade, skrattade åt, förlöjliganden. Ska det vara pajkastning så skiter jag fullt i att ens va här. Det hör inte hemma anser jag. Så har nån inget vettig att säga, så va tyst - håll dina fördömande åsikterna för dig själv - respektera andra som vill ha ett svar, inte ett påhopp.

• Gilla
vadintor och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
MiWass och 1 till
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Kör på, livet är för kort för ångra sig!

Vi låter stenarna ligga kvar i naturen:seenoevil:, vår styrka är tillsammans. Kloka råd och stöttningar, gliringar och hårda ord hör inte hemma här.

Kom på att villaägarna gjorde ett test för inte så längesedan på olika kalkborttagningsprodukter.

[länk]

Well de tillämpar öppet köp under 1 månad, så tills dess hinner jag ta två vattenprov till.
Är det inte bättre så vet jag ju - och kommer skriva här hur det blev. Med båda dessa produkter inkopplade.

Ja, stenarna är där för att de finns :) En del andra ska man lyfta på och ta sig en funderare..hehe

Ja, läste om det testet. Men sen om det är en sponsrad test, som så många andra tester är - då de bara tog med de stora avhärdningsfiltren, priser från 15 och uppåt.
Kanske är det så att tekniken är så pass dyr som gör dessa priser, men jag tycker ändå att då det är ett så pass stort behov - måste ju tillverkarna kunna göra något som fungerar för en billigare peng.

på 90 talet slog hemdatorn igenom - 25000 eller mer för en Pentium 75, dåtidens raket.
Vad kostar en normal "hemdator" idag?
Åter igen består punkterna som man ska ta sig en funderare på:
1. Behov.
2. Budget
3. Underhåll (för även en dator kräver en viss skötsel och underhåll

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Det är en del frågeställningar kopplat till den där produkten i relation med vattnet som den skulle användas till:

* Vad blir utgående hårdhet? (kan inte se att det är ställbart). Blir det nära noll får du ev. andra problem med vattnet
* Hur kommer ditt vatten i övrigt vara när du ändrat den kemiska strukturen efter filtrering? (exempel, det varnas en del om vad som händer om kopparrör sitter innan enheten).

Vatten fungerar ju tyvärr så att om du ändrar kemin på någon eller mellan några av de ingående ämnena, får du ibland en del oönskade effekter för ämnen som inte filtrerats men som tvingas ändra sin sammansättning för att något annat i ekvationen förändrats.

Det bästa man kan göra är att ha kontakt med ett företag som kan räkna på vad resultat högst sannolikt blir om man använder deras filter. De tittar då på ett komplett vattenprov och räknar ut hur de olika värdena kommer se ut efter filtrering (så långt det är möjligt).

Ett kompetent kalkfilter får du för cirka 10 000:- idag. Finns alla olika priser och nivåer men jag själv vill hävda att de kompetenta modellerna fungerar relativt lika. De flesta fungerar med flödesreglering och även i kombination med tid (det som infaller först). Det skiljer en del kring backspolningsmängder.

Jag gjorde en rätt rejäl research för några år sen för eget syfte. Det är stor skillnad på de olika leverantörerna och deras kunskap. Jag hittade ett företag som kunde svara på mina frågor. Övriga jag kontaktade hade mindre kunskap än vad jag själv hade vilket blev tokigt eftersom min egen kunskap är rätt begränsad. Jag hittade prisskillnader på det dubbla för samma filterteknik.

Mina krav gällde också att jag som kund skulle ha möjlighet att byta filtermassa själv, samt i övrigt kunna byta delar vid behov, med hjälp av en bra leverantör som kunde ge tips och råd längs vägen.

Big Green skulle jag själv kunna tänka mig använda på landet men inte i ett vanligt hushåll. Jag misstänker också att filtrets livslängd är starkt kopplad till kvalitén på vattnet in.

Det finns en rad andra metoder för att "lösa upp kalk" ur vattnet och se till att det förblir upplöst och inte fastnar i maskiner i efterföljande flöde, men de metoderna har haft svårt att hävda sig genom åren, främst för att de helt enkelt är svåra att bevisa. Big Greens teknik verkar fungera vad jag kan läsa mig till. Men sen är det ju så att ett filter/vattenmodul i ett komplett vattensystem inte själv står för allt ansvar. Det kan vara en del annat som påverkar.

Hur länge filtret kommer fungera bra är garanterat kopplat till mängden vatten som används. Men det gäller ju även en traditionell avhärdningslösning med salt.

Därtill kanske man kan slippa förfilter till Big Green men det är möjligt att kolfilterdelen i så fall håller kortare. Förfilter bör finnas oavsett i min mening. Utan förfilter sätter ventiler och annat igen.

Om man själv vill räkna på hur länge man tror Big Green skulle fungera är tipset att jämföra med andra leverantörer som använder samma teknik och undersöka hur mycket filtermedia de har i sin lösning och hur länge de anser att den skulle räcka. Big Green hävdar 2 års garanti på filtermediet, men rekommenderar byte vart tredje år. Med det sagt lär det nog fungera minst två år.
S superplinten skrev:
Hej, nu fick jag tips en annan avhärdare Big Green | Bättre vattenkvalitet, enkel installation - Scalestop Nextfiltration som inte behöver salt utan endast byte av filter. Någon som har erfarenhet av denna?
M mogge_73 skrev:
Herre jösses! Varför?!

Är det, det ända som räknas? Att det ska vara så billigt som möjligt?!
Det spelar ingen roll hur det fungerar, om det fungerar! Det ska bara vara så billigt som möjligt.
M mogge_73 skrev:
Vill börja med att be om ursäkt, tydligen en dålig kombo att dela med sig av sina tankar när man knappt sovit på en vecka. Min ena dotter fick diagnosen diabetes typ 1, så det har varit en tuff tid.
Så än en gång ber jag om ursäkt.

Avhärdning kan enklast förklaras som en magnet. Filtermassan har plus och minus, två olika laddningar en drar till sig kalk och salter stöter bort kalk så kalk och salt kan spolas ut i avloppet.

Denna produkt har man helt enkelt fyllt med en laddad filtermassa, när den är urladdad kasserar men filtret. Det blir lite som att köpa en ny bil när bensinen är slut. En avhärdare med salt så ”tankar” man med salt och man behöver då inte köpa ett nytt filter.
Det finns olika anledningar där dessa filter dock kan vara bra, ex. Diskmaskiner där man bara vill avhärda en maskin, den tar mindre plats och är smidigare att bygga in i maskinen. Det ger också företaget en möjlighet att få en inkomst på underhåll. Här pratar man dock om väldigt låga kalktal (Kommunalt vatten överstiger sällan 4-5dH).

Sen finns det också många ”humbug” filter, allt från suspekta sinkbläck, mystiska blinkande dosor med kablar.....

Det finns dock bara ett effektivt sätt att ta bort kalk, Avhärdning genom jonbyte.

Det finns väldigt många olika modeller och märken.
Största utvecklingen sker utomlands då svenska marknaden är relativt liten jämfört med övriga Europa.
Man kan spara en hel del pengar genom att köpa/importera dom själva.
Det man får räkna med då är avsaknad av trygghet.
Manual på främmande språk, service, reservdelar, garantier, teknisk support kan vara sånt man får klara sig utan. Vill man ha tryggheten då köper man via ett svenskt företag. Man får då räkna med att man måste betala för denna trygghet. Moms, frakter, garantier, support, personal, lagerkostnader är sånt som i slutänden konsumenten får stå för.

Hoppas ni alla får en superdag och än en gång ber jag om ursäkt för mitt dåliga humör igår.
//Morgan
Hej,

Hmm, det är mer än man tror att tänka på när man ska välja avhärdare. Efter att ha lästovanstående så landar jag tillbaka på Ecobulles alternativ, för ca 12 000 kr. Väljer jag det behöver jag inte tillsätta en massa natrium utan endast kolsyra för kanske 2 000 kr per år.

Tack för himla bra synpunkter och ser fram emot att läsa fler kunniga råd och tips!

Mvh
Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.