32 004 läst ·
35 svar
32k läst
35 svar
Felsökning varmvattenberedare - jfb löser.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Trikare då? Var det ingen duktig trikare med också? 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Har man ingen behörighet spelar det ingen roll hur mycket utbildning man har, man får inte koppla mer än någon annan för det. Begränsad behörighet är inte "lite elutbildning".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Många mindre beredare har stickpropp, bl.a. min förra Metro och min nuvarande Nibe.
Det krävs väl ingen behörighet för att sätta i en stickpropp?
Det krävs väl ingen behörighet för att sätta i en stickpropp?
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, det är klart. TS får upplysa oss om hans VVB var fast installerad eller inte.blackadder skrev:
Har fått för mig att alla beredare som är kopplade för enfasmatning har stickpropp.
Men en annan sak:
Får vem som helst rota i beredaren och t.ex. byta elpatron och koppla ihop delarna?
Det borde väl vara lika behörighetskrävande som att koppla in beredaren på nätet se'n.
Det får vem som helst göra, reglerna kring detta är verkligen inte konsistenta. Det mesta verkar härstamma från kring sekelskiftet 18->19-hundra när elektricitet var något "magiskt".KnockOnWood skrev:Jo, det är klart. TS får upplysa oss om hans VVB var fast installerad eller inte.
Har fått för mig att alla beredare som är kopplade för enfasmatning har stickpropp.
Men en annan sak:
Får vem som helst rota i beredaren och t.ex. byta elpatron och koppla ihop delarna?
Det borde väl vara lika behörighetskrävande som att koppla in beredaren på nätet se'n.
Hej allihop, nu kommer den spännande upplösningen. Spara behörighetskäbblet till någon av de 600 trådar som finns i ämnet
.
Vvb ansluten fast, två faser. Rörmokaren bytte som sagt endast patron i fredags. Säkringarna fick jag skruva ut själv enligt regelboken
Men den var fulansluten för länge sedan
Utan arbetsbrytare, skäms på mig, så jag skruvade även loss anslutningskabeln ur kopplingsdosan så även en rörmokare förstår att den är urkopplad. Varmvattnet kom som det skulle. Alla glada utom plånboken. Det här skulle jag gjort själv.
Slut kapitel ett.
Kapitel två
Måndag kväll, " -pappa, strömmen har gått" ropar min vid det här laget luttrade tonåring. In o kolla, mycket riktigt, jfb löst igen...
Vvb ansluten fast, två faser. Rörmokaren bytte som sagt endast patron i fredags. Säkringarna fick jag skruva ut själv enligt regelboken
Slut kapitel ett.
Kapitel två
Måndag kväll, " -pappa, strömmen har gått" ropar min vid det här laget luttrade tonåring. In o kolla, mycket riktigt, jfb löst igen...
Forts. Kapitel två, men först lite mer om fredagen.
Röris plockar ur elementet som på den här modellen sitter i en tub, vilken kan strula lite, dvs läcka och därigenom orsaka kortis. Nejdå, allt ser kruttorrt ut, jag är med när han lyser o tittar o vi resonerar om möjligen fel på den här modellen, och är överens om att byta tub inte är aktuellt, i så fall är det bättre att byta beredare. Gamla patronen ser ut som skit, så han är övertygad om att felet är avhjälpt.
Nån timme efter han åkt löser faktisk jfb igen tillsammans med samma säkring på en annan grupp som löst tidigare. Jag går igenom alla förbrukare på den gruppen, slänger en gammal grendosa som jag varit skum på länge och låter de flesta andra förbrukare vara frånkopplade. Allt fungerar under helgen, så jag skyller på grendosan o en gammal dator.
När jfb löste igen i måndags kväll lokaliserade jag åter felet till de två grupper som matar VVB.
Det är nu jag inser att jag varit smart i valet av rörmokare. Jag vände mig till en större firma som dels lagerhåller varor, dels har jour dygnet runt, men framförallt har de även en avdelning för elinstallationer
. Vet att de kostar typ 3000 kr i timmen så jag sover till tisdag morgon. Ringer serviceledare på elsidan o drar vad som hänt. 1030 ringer en elbilen och undrar när han ska komma, nu, säger jag, ok säger han, så vi möts hos mig efter 20 min. Det tar honom 30 sek att konstatera isolationsfel, dvs fet kortslutning, i beredaren.
Ner i källaren o riva ner. Han tar ut patronen, tittar på den och frågar om den byttes fredags. Jodå säger jag. Han lyser upp i tuben o konstaterar att det läcker o är blött lite överallt. Han tar kort med mobilen o mailar sin chef som ringer upp inom tre minuter. De resonerar en stund och vi är överens om att beredaren är slut, han säger att jag bara ska betala en felsökning. Lunchdags inträder, direkt efter blir jag uppringd av serviceledare VVS, vi pratar modeller och utrymme. Får pris på sms efter en stund och beställer jobbet. Får tyvärr betala listpriset på beredaren, men bara en felsökning. De har ingen beredare i stan idag, men i morgon, dvs idag.
0710 i morse börjar det fräsa i kranen när jag e på muggen, tittar ut, servicebilen på plats, röris i källaren och kopplar ur gamla beredaren.

Äldsta sonen ligger sjuk hemma o får agera dörr o kattvakt under dagen. 1030 kommer sms, " elektriker kommer efter lunch"
1345 kommer nästa sms " nu är det klart".
Jag kommer hem efter jobbet och hittar 65 grader vatten ur kranen! Gamla beredaren borta ur min åsyn. Har kvar den nya, döda patronen, skall ta ett kort på den o lägga upp.
Nu har jag inte sett slutfakturan än, men jag är glad att jag blivit gammal och klok, och insett att det är bättre att jag arbetar med mitt, så får hantverkarna jobba med sitt. Jag får betala en del extra kanske, men alla grejer fanns hemma snabbt, problemen löstes internt på en firma och jag hölls utanför eventuellt tjafs. Problemet löst för min del, hoppas jag.
Men vad blev det då för beredare kanske någon undrar? Jo, jag testar den här gången en Nibe compact e 200, dvs 185 liter. Nu ansluten över arbetsbrytare.
Röris plockar ur elementet som på den här modellen sitter i en tub, vilken kan strula lite, dvs läcka och därigenom orsaka kortis. Nejdå, allt ser kruttorrt ut, jag är med när han lyser o tittar o vi resonerar om möjligen fel på den här modellen, och är överens om att byta tub inte är aktuellt, i så fall är det bättre att byta beredare. Gamla patronen ser ut som skit, så han är övertygad om att felet är avhjälpt.
Nån timme efter han åkt löser faktisk jfb igen tillsammans med samma säkring på en annan grupp som löst tidigare. Jag går igenom alla förbrukare på den gruppen, slänger en gammal grendosa som jag varit skum på länge och låter de flesta andra förbrukare vara frånkopplade. Allt fungerar under helgen, så jag skyller på grendosan o en gammal dator.
När jfb löste igen i måndags kväll lokaliserade jag åter felet till de två grupper som matar VVB.
Det är nu jag inser att jag varit smart i valet av rörmokare. Jag vände mig till en större firma som dels lagerhåller varor, dels har jour dygnet runt, men framförallt har de även en avdelning för elinstallationer
Ner i källaren o riva ner. Han tar ut patronen, tittar på den och frågar om den byttes fredags. Jodå säger jag. Han lyser upp i tuben o konstaterar att det läcker o är blött lite överallt. Han tar kort med mobilen o mailar sin chef som ringer upp inom tre minuter. De resonerar en stund och vi är överens om att beredaren är slut, han säger att jag bara ska betala en felsökning. Lunchdags inträder, direkt efter blir jag uppringd av serviceledare VVS, vi pratar modeller och utrymme. Får pris på sms efter en stund och beställer jobbet. Får tyvärr betala listpriset på beredaren, men bara en felsökning. De har ingen beredare i stan idag, men i morgon, dvs idag.
0710 i morse börjar det fräsa i kranen när jag e på muggen, tittar ut, servicebilen på plats, röris i källaren och kopplar ur gamla beredaren.
Äldsta sonen ligger sjuk hemma o får agera dörr o kattvakt under dagen. 1030 kommer sms, " elektriker kommer efter lunch"
1345 kommer nästa sms " nu är det klart".
Jag kommer hem efter jobbet och hittar 65 grader vatten ur kranen! Gamla beredaren borta ur min åsyn. Har kvar den nya, döda patronen, skall ta ett kort på den o lägga upp.
Nu har jag inte sett slutfakturan än, men jag är glad att jag blivit gammal och klok, och insett att det är bättre att jag arbetar med mitt, så får hantverkarna jobba med sitt. Jag får betala en del extra kanske, men alla grejer fanns hemma snabbt, problemen löstes internt på en firma och jag hölls utanför eventuellt tjafs. Problemet löst för min del, hoppas jag.
Men vad blev det då för beredare kanske någon undrar? Jo, jag testar den här gången en Nibe compact e 200, dvs 185 liter. Nu ansluten över arbetsbrytare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra jobbat, och rafflande story 
En fråga i förbifarten:
Ingen chans att få ut något från försäkringsbolaget?
Som jag fick för min Metro, men den var ju bara 2 år gammal förstås.
Men nu har du manus till en riktig rysare, fast med happy ending.
Sälj historien till MGM så får Tarantino eller Spielberg något att bita i
Tänk dig Persbrandt som den första rörisen och Skarsgård som elgubben på slutet...
Och perfekt story för lite produktplacering
En fråga i förbifarten:
Ingen chans att få ut något från försäkringsbolaget?
Som jag fick för min Metro, men den var ju bara 2 år gammal förstås.
Men nu har du manus till en riktig rysare, fast med happy ending.
Sälj historien till MGM så får Tarantino eller Spielberg något att bita i
Tänk dig Persbrandt som den första rörisen och Skarsgård som elgubben på slutet...
Och perfekt story för lite produktplacering
