Fick en påringning från svärmor idag, ingen signal på viasat. Signalstyrka och signalkvalitet noll. Företaget ville ha 900 kr för att fixa via utskickad tekniker, vi tyckte det lät litet väl mycket. Läge att prova själva.
Kanske kan felavhjälpningsproceduren vara till nytta för någon vem vet.
Eftersom jag själv installerat det hela för ett antal år sedan så var jag rätt säker på att kablaget borde vara ok, kabelskarvar och kontaktering förseglat efter alla konstens regler. Detta var delvis redan kollat av svärmor dvs att kontakter sitter som de ska från parabol till box.
Aldrig varit med om själv att LNB-huvuden kan krångla men jag googlade litet på det... och visst det förekommer. Så jag plockade upp ett modernt lågbrusigt single universal LNB på vägen ut till svärmor i obygden att ha i bakfickan.
Med påslagen box visade voltmetern drygt 17 V mellan centrumledare och skärm ute vid parabolen. Bra. Det kan vara runt 13 eller 17 Volt och ger en indikation att kabeln kan vara ok eftersom detta är de två styrspänningarna som läggs ut av boxen.
Turligt nog hade jag alltså med mig ett sprillans nytt LNB-huvud. Att byta tog ca fem minuter, det gamla LNB-huvudet visade sig läcka in nederbörd pga en helt söndervittrad plasthatt i fronten på hornet.
Sällan man är med om att problem kan avhjälpas så snabbt och effektivt!
En obduktion av det felande LNB-huvudet visade att det läckt in fukt i utrymmet där kretskortet finns så det var inte så konstigt att det inte funkade längre (alltid nyfiken ju...). Dessutom var det en del vatten som samlats nere i antenndelen av hornet som bara det kan försämra signalen en hel del, känsligt med mikrovågor och dessa centimeterstora dipoler som sitter monterade ortogonalt där nere i håligheten.