Jag ser vad du skrivit men inte videon (den står som privat) som jag antar förklarar fullträffen!
Återkommer med input när videon är offentlig ☺️

P Plåtsax skrev:
Jag ser vad du skrivit men inte videon (den står som privat) som jag antar förklarar fullträffen!
Återkommer med input när videon är offentlig ☺️
Ajdå! Nu har jag uppdaterat status på videon 😅

C chokonanana skrev:
Ajdå! Nu har jag uppdaterat status på videon 😅
Ja det bekräftar teorin att det rinner längs med hakens insida på plåt nr 1!

Men hur tar det sig in? Dom enda alternativen som finns med tanke på hur du har spolat vatten är ; knytning vid övergång 1-2, stående fals mellan 1-2 eller längs med haken på både 1 och 2 (vilket känns nästan omöjligt?)

Det sitter klammer längs med haken (dom synliga plåtbitarna på cc ca 60cm, dom går med och runt haken och är sen skruvade i väggen bakom.. dom känns också långsökta som potentiella ”bovar” men kan kanske vara bra att veta för fortsatt utredning.

Kanske kan du på något sätt tejpa tätt runt hela stående fals och knytning för att sen spola vatten på samma område som tidigare och se om det är specifikt där det kommer in?

P Plåtsax skrev:
Ja det bekräftar teorin att det rinner längs med hakens insida på plåt nr 1!

Kanske kan du på något sätt tejpa tätt runt hela stående fals och knytning för att sen spola vatten på samma område som tidigare och se om det är specifikt där det kommer in?
Jättetack för svar!
Det känns helt klart som att det rinner bakom haken på plåt nr 1.

För att utesluta att det verkligen inte tar sin in längs med haken (samt att dubbelkolla att mina tidigare tester faktiskt stämmer) så testade jag att tejpa över en plast över plåt nr 2 längs med den stående falsen ner mot den undre plåten och spolade (som vanligt var 10:e sek under 15 min) men både papper och plåten framtill var torra. Så jag utesluter plåt nr 1 helt.

Jag ska testa vidare under morgondagen så som du skriver. Återkommer när jag har lite mer resultat 😀

• Tak med tejpade plåtsektioner och markerad sektion. Plast och tejp syns över en fog för att testa vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jasen2 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering! Jag vill vara säker att mina tester är korrekta och vattnet hinner torka så det blir inte fler än 2 tester per dag. (sedan behöver jag dessutom en familjemedlem som kan hålla i stegen)

Det är garanterat den stående falsen vid plåt 1 och 2 som är boven! Bifogar några bilder! (jag repeterade t.o.m. den sista testen i tidigare inlägg i hela 30 min för att verkligen kunna utesluta plåt 1)

Jag förstår inte hur det är möjligt. Jag ska försöka klättra upp imorgon och ta några bilder (hade ingen spegel med mig idag). Det som gör mig extra fundersam är att jag sprutat in en hel del butyl bakom falsen 😱

• Stående fals på takplåt med etikett "Boven!" som markerar plats för vattenläcka.
    Skapa konto
  • Plåt täckt med plast för att testa läckage vid stående fals, beskriven i byggprojektinlägg.
    Skapa konto
  • Tak med plast fäst längs en stående fals, solnedgång i bakgrunden. Textruta förklarar läckagetest.
    Skapa konto
  • Tak med stående fals och tejpad plåt, text förklarar vattenläckagetest.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett tak med plåt och en lufttät försegling som täcker plåtens skarv. Det finns också en skyddsplast och en instruktionstext på bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
Plåtsax
  • Laddar…
Men då har du hittat det! Snyggt!
Vill man inte göra om plåtarbetet vilket är kostsamt men ändå kanske försvarbart i längden så är det att börja täta med massa efter bästa förmåga!

Mest troligt behöver du kanske kladda på utsidan av plåten så du säkert bryter det som leder in vattnet i haken men jag tror inte att det blir mer än en ”kludd” precis i trevägs mötet mellan bitarna.

Hittar du fogmassa i transparent eller samma kulör som plåten behöver det inte bli en allt för stor estetisk nagel i ögat 😊

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Jättetack för all hjälp @Plåtsax ! 🙇‍♂️🙇‍♂️

Jag byggde en modell av A4 papper för att förstå hur det ser ut bakom trevägs-mötet och "kände mig relativt smart" innan jag gick på taket igen.

Men så står jag där på taket med spegel och kikar in mellan plåtarna och blir ändå fundersam på hur vattnet tar sig in i haken. Det är mycket Butyl där, plåten är ordentligt ihoptryckt. Är det vattenflödet som på något sätt "trycker" upp vattnet baktill? Det krävs väl ändå en hel del kraft för att vattnet ska ta sig så pass långt upp?

Jag gjorde en film och vore jättetacksam om du kunde kika på den. Jätteledsen att jag är seg.

• Hand håller en modell av papper med vikta sektioner, placerad mot en trätexturerad bakgrund.
    Skapa konto
C chokonanana skrev:
Jättetack för all hjälp @Plåtsax ! 🙇‍♂️🙇‍♂️

Jag byggde en modell av A4 papper för att förstå hur det ser ut bakom trevägs-mötet och "kände mig relativt smart" innan jag gick på taket igen.

Men så står jag där på taket med spegel och kikar in mellan plåtarna och blir ändå fundersam på hur vattnet tar sig in i haken. Det är mycket Butyl där, plåten är ordentligt ihoptryckt. Är det vattenflödet som på något sätt "trycker" upp vattnet baktill? Det krävs väl ändå en hel del kraft för att vattnet ska ta sig så pass långt upp?

Jag gjorde en film och vore jättetacksam om du kunde kika på den. Jätteledsen att jag är seg.

[media]
Ja du har förstått mig korrekt!

Men med videon och mer syn på hur det faktiskt ser ut så blir jag än en gång fundersam hur det ens skulle vara möjligt, jag hade nästan hoppats på att plåten var klippt med överlappande hake för det hade enkelt förklarat hur vattnet kunde ledas med, nu är haken klippt i ca 45grader ifrån varandra om jag ser rätt samt att du har lyckats få dit ganska mycket butyl i ”problemområdet”

Du har ju med dina tester ändå isolerat det till det 3vägs mötet då du vid ett test lämnat väldigt lite blottat av plåt 2 och även om det tog närmare 20minuter så kom det till slut vatten på fel sida och vid testerna med mer blottat av 2 så kom det vatten på fel sida på kortare tid.

Blir det inte tätt när hela 3vägsmötet är täppt alltså att inga råkanter av plåten syns då vette tusan alltså 😅 klammern kanske? Allt känns otroligt långsökt bortom just det mötet.

Din pappersillustrstion är perfekt! Så ser det ut under 👍 eller iaf bör det göra

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Och hur det ska möjligen kunna ta sig in så är min tanke kapillärt genom det inringande området.

Men som sagt, hade ”hoppats” det såg annorlunda ut för en mer självklar förklaring..

Såg nu också att den stående falsen ser ut att kunna vara enkelfalsad?
Bör räcka vid en så kallad väggtäckning men med falsen mot fallriktning och vatten rinnandes så kanske även den behöver tätas för att inte riskera att det kommer in kapillärt där..

Skulle jag lista riskerna för läckage i området du spolat så;

1: Trevägsmötet
2: Stående enkelfals
3: Klammer
4: Längsgående hake

1, är en definitivt möjlig risk men blev mindre sannolik när jag såg utförandet men fortfarande möjligt när man tänker kapillärt
2, Möjligt, aldrig varit med om att det läckt längs en stående enkelfals vid väggtäckning själv dock.
3, väldigt osannolikt men att det kapillärt går runt med klammern är väll fortfarande inte helt omöjligt.
4, att det ska ta sig runt haken på ca 20-25mm i två omgångar längs med känns rent av helt omöjligt speciellt nu när du öppnat den lite för att bryta eventuell kapillär verkan.

• Närbild av en inringad komponent i ett byggprojekt, hålls mot en reflekterande yta, relaterad till diskussion om läckagerisker och kapillärt flöde.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Jättetack för bra all bra feedback @Plåtsax ! 🙏

Den stående falsen är enkelfalsad, det stämmer. När jag tittade idag så kändes den inte riktigt fullt ihoptryckt upptill. Jag tror inte det är orsaken men jag ska se om jag kan trycka ihop den lite extra just för säkerhetens skull. Samtidigt spolar jag inte så mycket i det området.

Jag tror också på trevägs-mötet precis som du skriver. Alla tester pekar mot just det. Jag funderar om det inte är vattenflödet som på något sätt "trycker upp" vattnet baktill.

Idag gjorde jag en liten test som gav ett positivt resultat 😆 Jag tryckte in 2 st spikar (1.6x30mm) in i Butylen vid trevägs-mötet i hopp om att vattnet skulle välja att åka neråt och jag tror faktiskt att det lyckades! Jag spolade hela 25 minuter på plåt 2 (hela plåten!) utan att se något läckage framtill! (se bild). Tidigare har jag sett läckage efter bara 5 minuter!

Sedan fick jag "feeling" (så klart) och började spruta oftare och mer koncentrerat både på plåt 2 och halva plåt 1. Då tog det bara ett par minuter tills att jag såg läckage framtill. Jag kill-gissar att spikarna klarade att hantera den vanliga mängden men när jag nu tog i lite extra så åkte en del av vattnet förbi. (jag hoppas verkligen inte att vattnet jag spolade på plåt 1 påverkade något)

Nu när jag troligtvis har lokaliserat platsen så ska jag försöka se om jag kan hitta något sätt (vad som helst) att förhindra att vattnet hamnar på fel sida av plåten. Nästa test blir nog att sätta en större klick tillfällig Butyl just i trevägs-mötet 🤓

• Närbild av två spikar insatta i Butyl på ett trevägs-möte av metallplåt, reflekterade i en liten spegel.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Plåtsax
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
Och hur det ska möjligen kunna ta sig in så är min tanke kapillärt genom det inringande området.

Men som sagt, hade ”hoppats” det såg annorlunda ut för en mer självklar förklaring..
Det var inte alls så dumt tänkt med spiken!
Med en kniv kommer du säkert emellan stående falserna på plåt 1 och 2 och kan öppna upp det lite för att fylla på ordentligt med smet upp i falsen.

Med rätt verktyg, falstång och falsöppnare hade du enkelt kunna öppna den helt och fyllt på med falstätningsmedel ( vilket de bara måste ha glömt om det är där det läcker )
Den är just till för att bryta fuktvandring mellan plåtarna 😊

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Jätte tack @Plåtsax !

Jag har lite beslutsångest 😇 Jag vet inte om jag känner mig tillräckligt bekväm att öppna upp falsen. Funderade på om jag skulle ta hit en plåtslagare så det blir korrekt gjort.

Sedan skulle jag också kunna åka ner till Biltema och köpa en Butyl tub för 45 kr och tömma hela tuben bakom falsen men det känns ju så där ... eller om jag bara fokuserar på att få Butyl längs med haken på plåt 1 direkt efter falsen. Det är väl där vattnet måste ta sig in.

Sedan fick jag en tanke om jag skulle ta loss en spiral från ett mindre anteckningsblock (eller liknande "hinder") och trycka in mellan plåtarna vågrätt bakom plåten nertill i befintlig Butyl. Det borde väl skapa ett hinder för vattnet att vandra vidare. Men nu är vi inne på special-lösningar och det känns inte heller så bra 🤔

Här kommer en uppdatering:

Senast när jag uppdaterade tråden var jag 99% säker på att jag hittat felområdet, men något osäker på hur jag skulle åtgärda det så jag inväntade en snilleblixt-lösning (som oftast dyker upp oväntat i duschen eller matlagningen).

Men så kom ett oväder in och jag tänkte att jag kunde utvärdera min "spik-lösning" en gång till.. så jag tryckte tillbaka spikarna i Butylen. Dagen efter visade det sig att test-pappret var HELBLÖTT vilket jag tyckte var märkligt - jag hade ändå spolat vatten i 40 minuter (2 tester) och bekräftat att pappret var torrt tidigare. (uppenbar skillnad i mina tester och riktigt regn-oväder)

Då kom ännu en snilleblixt .. jag hade en bottenlist liggande.En skumgummi-liknande packning som formar sig efter utrymmet. Jag tryckte in en den längst med hela plåt 1 och 2. Den borde täta tillräckligt bra för att inget vatten ska kunna ta sig upp i haken. På plåt 2 tryckte jag dessutom upp slutet på bottenlisten högst upp i haken så att inget vatten skulle kunna rinna bakom. Jag väntade sedan in nästa oväder och pappret var HELBLÖTT igen!

Nu tog mitt tålamod slut! Jag tog en pack-tejp och tejpade längs med hela vågräta haken. Alltså jag täckte den så att inget vatten skulle kunna ta sig in huvutaget. Från plåt 1 till plåt 4 och inväntade nästa regn-oväder. Men pappret var BLÖTT på morgonen igen..

Nu undrar jag om inte den stående falsen kan vara orsaken. En bra test hade nog varit att täcka över allt (både haken och stående falsar) i området och invänta nästa oväder men nu ska det inte regna på ett tag... väldigt svårt att felsöka detta eftersom jag behöver riktigt regn!

Jag har tagit kontakt med ett plåtslageri som hade en kille men som var sjuk idag. Om det blir så att de kommer ut eller inte kvarstår att se. Tills vidare ska jag kika lite extra på den stående falsen.

• Gilla
Plåtsax
  • Laddar…
@Plåtsax Nu har jag hittat platsen! Innan plåtslagagen hörde av sig också 😆 Det hade varit pinsamt om han kom hit och pekade ut platsen direkt 🤪 Det tog bara 2 minuter att se vatten-läckaget framtill efter nedan test. Se video nedan:

• Plastduk täcker en konstruktion utomhus under klar himmel, fokuserar på en veckad sektion där vattenläckage testas.
    Skapa konto
  • Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Ja den falsen kändes inte direkt given men den ligger trots allt i fel riktning mot hur vattnet rinner, bättre hade det varit om högfalsen varit på vänster sida och lågfalsen på höger, då hade öppningen som du tänkte klämma till nu blivit åt andra hållet!

Den falsen är väldigt enkelt att täta med rätt verktyg och rätt falstätningsmedel typ runotex eller m82. Stor risk att man inte använt någon medel alls i den falsen då man säker ansett den som väldigt låg risk.

Se till att plåtisen som kommer har med sig sedvanliga verktyg som falsöppnare, falstång samt en tub falstätningsmedel så är det där fixat på 10minuter 👌

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.