sågen fungerar inte och testade att mäta tändkabeln. Verkar inte visa nån resistans på mulitimetern, den blippar dock snabbt till och går upp till ca 1800 sen visar den 1 igen. är det en indikation på att det är tändkabeln som är felet..?
När jag kopplar mulitmetern till motorsågen och drar i ampullen så går den upp till 8-9 på skalan 2000 mV. nån som vet om det är riktigt..?

mvh
Andreas ifrån Alingsås

Multimeter och tändkabel bredvid en gul motorsåg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter och tändkabel på arbetsbänk, mäter motstånd och visar avläsning från motorsåg; gnista/saw repair.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter visar ett värde på 1899 ohm, placerad på ett träbord, med anslutna svarta och röda testkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Multimeter kopplad till motorsåg visar 0.01, misstänkt fel i tändkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter visar noll på display, placerad på ett bord med synliga sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Multimeter visar "1" på träbord, med tändkabel och tändstift bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla på tändstiftet på tänd hatten och lägg de uppe på cylindern, och dra i snöret.
Då ser du om de är någon gnista på stiftet.
De kan vara så att du behöver byta stift,
De kan också vara skit i bränslefiltret i tanken.
 
Det har förstås redan gjorts och uteslutits..👍
 
M munspelarn skrev:
Det har förstås redan gjorts och uteslutits..👍
Vad? Den får alltså både gnista och bränsle?
 
den får ingen gnista det är det som är felet, ursäkta att jag verkar varit otydlig..
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Får du gnista när stiftet ligger löst på cylinern, färg på den,ska vara blå.Är den åt det rödaktiga hållet, så ibland orkar inte gnistan över i komprimerat utrymme meden blå blixt.
Som som sägs, lägg inkopplat stift på topp och spruta in startgas i filtret, ryck i snöret,då ska det puffa till.
Blir stiftet blött när det sitter i, kan vara dålig komp med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.