17 643 läst ·
13 svar
18k läst
13 svar
Felsökning Kylskåp
Problem
Kylskåp blir inte kallare än +9. (Electrolux ERE3500, PNC 927771940, 6 år gammalt)
Symtom
Blir inte kallare än +9. Allt ser ut att funka. Kompressorn går, låter normalt och blir varm. Fläkten går. Alla indikeringar normala. Skåpet helt o rent. Rörslingan på baksidan av skåpet (kondensorn) blir inte varm, bara lite ljummen högst upp.
Orsak?
Jag resonerar så här: Antingen är det
Om det är ett reglerproblem (2) så borde kompressorn omväxlande vara på och av medan systemet felaktigt reglerar till +9.
Min slutsats är att det är nå tjall på kompressor eller kylkrets. Fler förslag?
Kylskåp blir inte kallare än +9. (Electrolux ERE3500, PNC 927771940, 6 år gammalt)
Symtom
Blir inte kallare än +9. Allt ser ut att funka. Kompressorn går, låter normalt och blir varm. Fläkten går. Alla indikeringar normala. Skåpet helt o rent. Rörslingan på baksidan av skåpet (kondensorn) blir inte varm, bara lite ljummen högst upp.
Orsak?
Jag resonerar så här: Antingen är det
- ett kapacitetsproblem, dvs kylsystemet orkar inte driva ner tempen till den temp jag ställt in.
Det låter dyrt. Kompressorbyte eller service på kylkretsen. - ett reglerproblem, dvs reglersystemet tycker det är bra som det är, trots att jag beställt en lägre temp.
Det låter lite billigare, byte termostat eller kretskort. - nå knas med avfrostningslogiken så avfrostningsvärmen är på hela tiden.
Om det är ett reglerproblem (2) så borde kompressorn omväxlande vara på och av medan systemet felaktigt reglerar till +9.
Min slutsats är att det är nå tjall på kompressor eller kylkrets. Fler förslag?
Tack för diagnosen! Stängde av skåpet i 12 tim, satte på igen. Samma problem. Efter 7 tim har skåpet kommit ner från 20 till 17 grader och har nu tjock rimfrost längst ner.
Har kollat med Electrolux Service: Byte av evaporatorn brukar kosta runt 2500:-. Klart bättre än att köpa två nya skåp för 15000:-. Nu kör jag på det och hoppas diagnosen håller.
Har kollat med Electrolux Service: Byte av evaporatorn brukar kosta runt 2500:-. Klart bättre än att köpa två nya skåp för 15000:-. Nu kör jag på det och hoppas diagnosen håller.
Hej jag lånar denna tråden lite.
Om kylen går typ ett dygn med kyla och sen dagen efter är det inte kyla . Stänger av och startar om . Så börjar den kyla igen .
Kan det vara termostaten då ?
Vad kostar det att byta ? Är det något man kan göra själv ?
Om kylen går typ ett dygn med kyla och sen dagen efter är det inte kyla . Stänger av och startar om . Så börjar den kyla igen .
Kan det vara termostaten då ?
Vad kostar det att byta ? Är det något man kan göra själv ?
Klicka här för att svara