Hej!
Har en KMP "lilla frö" från 2022, som jag har kört ca. 100 säck pellets igenom. Har 2 fel på den:
1) Temperaturavläsning på styrdosan säger ungefär 4-6 grader över vad som faktisk är i rummet. Vi uppmärksammade detta första gång i slutet av September, när vi började dra igång den igen efter den stått stilla hela sommaren. Förra eldingssäsong fungerade den bra. Som workaround har vi ställt upp måltemperatur till 30 grader, då fungerade den bra igen.
2) I dag får jag "Draft error" när jag prover starta. Ser att glödaren börja glöda, och hör att drag lådan börjar snurra. Men intern fläkt går inte igång, och pelletsskruven snurrar inte. Skruvade av sidorna för att titta till det hela; Fläktbladen snurrar fritt, men om jag kollar med spänningsmätare är det inget liv i transformatorn bredvid fläkten.
Någon som har tips innan jag ringer efter servicetekniker?
Har en KMP "lilla frö" från 2022, som jag har kört ca. 100 säck pellets igenom. Har 2 fel på den:
1) Temperaturavläsning på styrdosan säger ungefär 4-6 grader över vad som faktisk är i rummet. Vi uppmärksammade detta första gång i slutet av September, när vi började dra igång den igen efter den stått stilla hela sommaren. Förra eldingssäsong fungerade den bra. Som workaround har vi ställt upp måltemperatur till 30 grader, då fungerade den bra igen.
2) I dag får jag "Draft error" när jag prover starta. Ser att glödaren börja glöda, och hör att drag lådan börjar snurra. Men intern fläkt går inte igång, och pelletsskruven snurrar inte. Skruvade av sidorna för att titta till det hela; Fläktbladen snurrar fritt, men om jag kollar med spänningsmätare är det inget liv i transformatorn bredvid fläkten.
Någon som har tips innan jag ringer efter servicetekniker?
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
nvm. Hittade felet - det va draglådans fläkt som kärvade lite. Den snurrade, men allt för långsamt till att dra tillräckligt med undertryck i systemet, då starter resten inte upp. Iite "motivation" med en skruvmejsel löste det - får nog smörja upp den imorgon. 
Bästa svaret
1: temp offsetJesperKn skrev:
Hej!
Någon som har tips innan jag ringer efter servicetekniker?![]()
Har du tittat på temp offset i service menu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2: exhaust fan (high)
Har du kört test på xhst fan?
Vilket undertryck kommer det upp till?
Logga in
Skapa konto
Brukar ligga högre, när den är igång på riktigt, då rökgaserna är varma.
Logga in
Skapa konto
Jag gissar på drag lådan. Har du rengjord drag fläkten och sotat rökröret?
Annars kanske dörren, eller glaset är lite otät.
Gick om varandra. Dit kom under tiden jag skrev.JesperKn skrev:
Bra, att det löste sig.
👍
Tack. Ska titta på temp offset och se om det går att fixa temperaturavläsningen. Och din diagnos va helt precis - draglådans fläkt.H he-peter skrev:1: temp offset
Har du tittat på temp offset i service menu?
[bild]
2: exhaust fan (high)
Har du kört test på xhst fan?
Vilket undertryck kommer det upp till?
[bild]
Brukar ligga högre, när den är igång på riktigt, då rökgaserna är varma.
[bild]
Jag gissar på drag lådan. Har du rengjord drag fläkten och sotat rökröret?
Annars kanske dörren, eller glaset är lite otät.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vilka inställningar kör du med?JesperKn skrev:
Sen finns det en "hemlig" inställning. Tror det var att flamemax måste ställas på något max värde, annars kan flera inställningar ändra sig av sig själv. Någon bugg i styrningen.
Redigerat:
Mode: Low on / high off / manual off (använder som komplement till VP och mysvärme)H he-peter skrev:
Feed rate High: 58%
xhst fan ignition: 70%
xhst fan high: 50%
xhst fan cooldown: 100%
cool time: 15m (höjde från 10m då den fortfarande kunde pyra)
flamemax: 410c
temp offset: -2 (har precis ändrat från 0)
kan hända att flamemax är på default värde, och det kan ha påverkat temp offset isf. Nu vet jag och kan hålla koll. Tack
Tyvärr är det kina kvalitet men i ditt fall är det nog en mosfet komponent som har brunnitJesperKn skrev:
Hej!
Någon som har tips innan jag ringer efter servicetekniker?![]()
Bra tråd. Ska försöka bidra. Temp-mätningen i brännkammaren la av, så jag fick stänga av min Lilla Frö. Öppnade sidoplåtarna och märkte att ledingarna från temp-givaren vid styrkortet var spända som fiol-strängar. Klippte upp den bruna skydds.strumpan en styv dm och drog om ledningarna sä de låg i mjuka bukter. Sedan dess har kaminen gått bra och temp-mätningen robust.
Nu en fråga: Undertrycket i brännkammaren har gått ner från 90P till 60P. Glaset har inte blivit svart, bara flygaska.Sotade rökröret och putsade fläktvingarna i drag-lådan. Undertrycket ökade till 70P. Behöver jag bry mej? Luftläcka? Nya packningar? Bränd mos-fet?
Nu en fråga: Undertrycket i brännkammaren har gått ner från 90P till 60P. Glaset har inte blivit svart, bara flygaska.Sotade rökröret och putsade fläktvingarna i drag-lådan. Undertrycket ökade till 70P. Behöver jag bry mej? Luftläcka? Nya packningar? Bränd mos-fet?
Nu har jag hittat rekommenderat undertryck i brännkammaren för hög-effekt i ett gammalt dokumenent: https://se.search.yahoo.com/search?fr=mcafee&type=E210SE1357G0&p=Drag+fläktstyrd+rökgaskanal.
Rekommendationen var 65->70P.
Så då är nog allt som det ska vara. Vidare har jag lärt mej hur lågorna ska se ut och tittar bara på dom då och då.
Har en VP också i andra änden av huset (ca 500 kubikmeter). Kör den på läg effekt där COP är högt för att balansera värmen i huset och låter Lilla Frö reglera temperaturen i huset. Då står kaminen för den huvudsakliga uppvärmningen. Har då minskat värmekostnaden till 70% och har fått varma golv och jämn temperatur. (El-omräde 4). Dessutom passar detta min ideologi att inte göda monopolisterna ( rövarbaronerna).
Rekommendationen var 65->70P.
Så då är nog allt som det ska vara. Vidare har jag lärt mej hur lågorna ska se ut och tittar bara på dom då och då.
Har en VP också i andra änden av huset (ca 500 kubikmeter). Kör den på läg effekt där COP är högt för att balansera värmen i huset och låter Lilla Frö reglera temperaturen i huset. Då står kaminen för den huvudsakliga uppvärmningen. Har då minskat värmekostnaden till 70% och har fått varma golv och jämn temperatur. (El-omräde 4). Dessutom passar detta min ideologi att inte göda monopolisterna ( rövarbaronerna).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden