T
Det är växelventilen

Ok, ja å den byter ut delar av vattnet fram och tillbaka vid inaktiveribg/aktivering? Känns så på rören iaf.

Ok, elkasset, radiator cirkpump och växelventil verkar ok

T
Det är den som växlar när vpn kör värme eller varmvatten.

När du körde elpatronen, hur länge lät du den vara aktiv?

Hur menar du? Den är konstant igång nu

• En texturik sida från en bruksanvisning om driftsättning av värmepump med instruktioner för manuell provkörning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provade kompressorn vara igång nu, tog 10 sek så gick jordfelsbrytaren haha

Hej,

När vi får JFB brytaren att utlösa så är det i princip alltid nått utanför huset typ pumpbrunnar, belysning , uttag som är taskigt gjorda /installerade som utsätts för fukt nu på vintern

T
Har du den aktiv i handkörningsläget ?
Tänkte bara på att det tar en stund innan alla stegen är aktiverade :D

Eller menar du att du har ställt över vpn i eldrift :thinking:

M mxjolle skrev:
Hur menar du? Den är konstant igång nu

I handkörningsläget satte jag den manuellt. Sen drog igågäng cirkpump en till radiatorer a och sen vöxlingsvebtilen

Nu är den i enpart elkassettsdrift men hur ofta går vattnet vidare från växlingsventilen? Tycker det är bra varmt men det får inte vidare liksom.

Jag gör något tokigt, vattnet kommer inte förbi växlingsventilen på enbart tillskottsdrift

Normal drift med kompressor skickar vattnet vidare

T
Du har stängt av handkörningsläget och aktiverat "endast tillskott" ? :thinking:

M mxjolle skrev:
Provade kompressorn vara igång nu, tog 10 sek så gick jordfelsbrytaren haha

T tobbetk skrev:
Du har stängt av handkörningsläget och aktiverat "endast tillskott" ? :thinking:
Nej, för detta var det handkörningsläget. Först aktiverade jag cirk pump till radiatorer a.
Sen aktiverade jag växelventil en,
Sen drog jag igång kompressorn gick jordfelsbrytaren direkt.

Kanske inte så konstigt då det är fukt därnere.

Det jag vill göra nu är att köra värmepumpen med enbart tillskott. Men får inte riktigt kläm på hur vattnet går vidare. Känns som någon pumpen het inte matar växelventil en?

T
Nu börjar jag bli mer förvirrad än vanligt :sweat:

Om du bara vill köra med elpatronen så ska du aktivera endast tillsats.

Tror du hittar det alternativet i servicemenyn under "val av funktion endast tillskott"
Då ska det fungera av sig själv :thinking:

Förlåt, jag är förvirrad, försöker felsöka systematiskt, blandat med lite skräck och oro.

Jag vet inte, mest troligt verkar det nu vara spetselen som utlöser. Vet ej säkert men kommer spärra den.

Nu har vi mer och mer halkat in på värmepumpsavdelningen (har en tråd där med) men ur rent elperspektiv verkar det ha varit eltillskott et som triggat jfb.

Har nämligen kört hela natten med sänkt kurva, avaktiverad innesensor och blockerat tillskottselen. Kompressorn har tuggat på kontinuerligt.

Så antingen fel på eltilsskottet alternativt fel att allt ligger under samma jfb.

Edit, länk till vp tråden
https://www.byggahus.se/forum/threa...ivt-greenline-ht-c.405710/page-2#post-4074959

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.