M mxjolle skrev:
försök hitta den gemensamma nämnaren
Än så länge ”löser” jag det med att återställa när det händer..... är bara några lampor, köksspisen och värmen som slår ifrån.....
Är lite kallare på morgonen bara

Har efter tidigare ägares om och tillbyggnationer tre elcentraler som förser olika delar av huset med ström..... så tyvärr skulle en elektriker behöva lägga mer än en dag på att få ordning på allt

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
En annan fundering är om fel belastning på faserna kan framhäva detta? Dvs om "gamla" huvudsäkringar inte gillar / tolererar olika mycket? Kan jag tjäna nånting på att byta alla tre huvudsäkringar?
Nej. Detta har inte med huvudsäkringarna att göra.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men inte har du VP på samma jfb som resten av huset?
Kolla gruppförteckningen så bör du se vilka misstänkta du har. Så kan du ta rundan med jfb avstängd och se vad som saknar spänning.
Jo, jag skyller allt på förra ägarna :crysmile:
Står klart och tydligt i manualen att vp ska ha egen jfb men det installerades ej 2004...

Så på todo listan finns att segmentera elen och koppla på fler jfb.

Suck, inte garaget... Blir nog att ringa elektriker...

T
Har du kolla om det är elpatronen i vpn?

Det tar dig inte många minuter att göra det;)

M mxjolle skrev:
Suck, inte garaget... Blir nog att ringa elektriker...

T tobbetk skrev:
Har du kolla om det är elpatronen i vpn?

Det tar dig inte många minuter att göra det;)
Jag får prova, kan ju vara som så att den triggar och inte hinna registrera eltillskott.

Hmm, enbart installatörer som bör göra detta och jag har inte riktigt koll på hur. Står iofs i manualen.

Jag får inte riktigt upp kompressor tempen. Under drift ska den vara mellan 70 och 135 enligt manual. Har sett den komma upp till max 36grader.

Dessvärre såg det inte så trevligt ut på insidan av värmepumpen och enligt min elektriker kan det mycket väl vara kompressorn, dess fukt och att det går in i linningarna så det börjar väl bli dags... Suck.

Får ringa värmepumpskillarna imorgon

E
M mxjolle skrev:
Dessvärre såg det inte så trevligt ut på insidan av värmepumpen och enligt min elektriker kan det mycket väl vara kompressorn, dess fukt och att det går in i linningarna så det börjar väl bli dags... Suck.

Får ringa värmepumpskillarna imorgon
Vad säger bruxet angående jordfelsbrytare?

Bruxet?

Well, hursom, kör på enbart el men nu hade jordfelsbrytaren gått igen. Vet inte vad jag ska göra. Får väl ringa elektrikern och se vad som går att göra.. Usch

T
Om vi antar att det är värmepumpen som bråkar, hinner den stega in elpatronen innan den löser jordfelsbrytaren ?

T tobbetk skrev:
Om vi antar att det är värmepumpen som bråkar, hinner den stega in elpatronen innan den löser jordfelsbrytaren ?
Ja det tolkar jag det som. Lampan för värmepump och varmvatten började lysa nu när jag drog på jordfelsbrytaren igen.

Har en äldre vinkyl som jag kan plocka ur och dra ut om den triggar lite.

Drog på enbart eldrift vid 14.00. Jfb hade utlöst nu igen vid 15.00

Å nu slog den ut sig själv igen, asså vad kan man göra, börjar bli tokig

Om det är elkassetten i värmepumpen, kan man koppla förbi jordfelsbrytaren eller vad gör man i dessa situationer?

T
Om du kan lista ut vilket effektsteg det är som bråkar så kan man koppla bort det fysiskt.

Lättats är att handköra elpatronen och se när den löser ut :thinking:

M mxjolle skrev:
Å nu slog den ut sig själv igen, asså vad kan man göra, börjar bli tokig

Om det är elkassetten i värmepumpen, kan man koppla förbi jordfelsbrytaren eller vad gör man i dessa situationer?

T tobbetk skrev:
Om du kan lista ut vilket effektsteg det är som bråkar så kan man koppla bort det fysiskt.

Lättats är att handköra elpatronen och se när den löser ut :thinking:
Ok, jag har funnit var jag gör detta.
Får inte fram vatten till cirkulationspumpen. Vad är det gråa på bilden? Växelventil? Shuntventil? Så att jag inte handköra fel sak Grå ventil med röd ratt och kablar, eventuell shunt eller växelventil monterad på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.