Fläkten i avfuktaren har slutat fungera och jag skulle ge mig på att se om den går att laga. Tänkte först att det kunde vara slitna motorkol som kunde bytas, men det verkar vara en motor utan kol (se bilder). Så nu är jag tacksam för tips på vad som kan vara fel. Motorn får 220v in när jag sätter igång avfuktaren och rotorn går att snurra utan motstånd.
Närbild av en motor till en avfuktare utan motorkol, där man ser elektriska spolar och rotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad motor från en avfuktare med rotor och stator synlig på en fläckig verkstadsbänk.
Skapa konto
Närbild av en avfuktarmotor med synlig rotor och elektriska anslutningar, eventuellt kolborstfri.
Skapa konto
Närbild av en etikett på en motor till en avfuktare, text på etikett visar specifikationer.
Skapa konto

Blir inte motorn varm trots full spänning så är det säkerligen avbrott i själva lindningen eller i ett ev. överhettningsskydd.

Jo, mätte lindningen och det verkar vara avbrott i den (gissar att man ska kunna mäta upp nån resistans om den är hel). Då blir väl nästa fråga om man kan fixa en trasig lindning själv?

Det går men inte värt besväret , Du mäta koppartrådens diameter och köpa efter det , kostar mer än det smakar med så kort bit., Sen ska du linda av och räkna alla varv OBS tappa inte bort dig på varven, efter det ska det lindas på ny tråd och då får du säkert en stor bulle som inte får plats. Detta beror på att normalt så spolas tråden upp i en maskin som förflyttar sig från sida till sida för att få en jämn spole. Så lägg den på hyllan för arbete i framtiden och köp en ny

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ok, det var ju trist. Men nu när jag har några kunniga i tråden, vad kallas egentligen den här typen av elmotor? Hur fungerar den när den inte har motorkol? Varför sitter lindningen "vid sidan av"?

Just den typen du har är en skärmpolsmotor och de ingår i nästa led gruppen asynkronmotorer och ett steg vidare är det induktionsmotorer.

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Just nu funderar jag på varför jag frågade :thinking::)(y) Tack!

• Haha
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Läs av det som står på skyltlappen och skriv här eller ett foto skarp så allt kommer med.

YJF625-50-01
SN072F-B No. 09D-1
220-240V 50Hz 36W CL B T P

Försökte med Amazon men det var betydligt klenare motorer som dök upp där.

Hittar inget annat än i kina, vad står det på skylten på avfuktaren """ Made in China """ eller annat , var köpte du den.

Den följde med i köpet av en sommarstuga, det är en Coolix "manufactured for Jula" (model JDN-10DMN3). Den finns inte i Julas sortiment längre så det lär nog vara lönlöst att kolla med dem. Det framgår inte var den är tillverkad men Kina är väl inte otroligt.

Bara tänka som så , skrota eller köpa från Kina, köpte en tändspole den kom från KIna men har inte fått tull moms på den, priset var 240kr. Så det kan komma tull/moms om du köper från Kina , dom nya påfunden som dom hittat på.

Det får bli skroten då, hade ju hoppats att det var nåt som gick att fixa billigt typ ett skuret lager eller likn men icke denna gång...

Jag kan ju liksom inte ge mig, så jag lindade bort tejpen från spolen och där i början hittade jag en liten komponent (se bild). Det verkar vara kortis i komponenten och om jag mäter resistansen i lindan efter komponenten får jag 61,8ohm. Vad gör den här komponenten? Kan det vara den som är paj?
En elektronisk komponent hålls med pincett vid en kopparlindad spole, antydan till skada på komponenten.
Skapa konto
Närbild på en elektrisk komponent AUPO A8-F säkring med specifikation 150°C, 2A, 250V.
Skapa konto

Ser ut som ett övertempskydd. Det ska vara kortis om det är helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.