9 227 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Felsökning Electrolux Diskmaskin som ej torkar (ej standardfelet)
Hej kamrater.
Vi har en Electrolux ESL64022 (911935236/03) diskmaskin som sista tiden har börjat bråka.
Precis som standardfelet så torkar den inte disken och slår av uppvärmningen på vattnet.
Det jag har gjort är att jag har kollat det vanliga felet på kretskortet och även bytt relät för säkerhetsskull men allt ser schysst ut där.
Sen har jag använt mig av servicemenyn där jag får fram 13st pip vilket innebär felkod id0 (Problems with the washing motor: no signal from the tachymetric generator)
Pumpen går och jag har mätt upp varvtalsgivaren som jag vill översätta det till. Ska ligga på 210ohm +-8% och min ligger på 225ohm så det verkar ok. Snurrar jag på motorn med fingret samtidigt som jag mäter så reagerar givaren.
Så nu undrar jag hur jag ska ta mig vidare?
Kan ju vara så att signalen från givaren blir felaktig under drift eller att något på kretskortet tolkar signalen felaktigt. Någon duktig som kan tänka vidare åt mig nu när jag kört fast?
Mvh Thörnis
Vi har en Electrolux ESL64022 (911935236/03) diskmaskin som sista tiden har börjat bråka.
Precis som standardfelet så torkar den inte disken och slår av uppvärmningen på vattnet.
Det jag har gjort är att jag har kollat det vanliga felet på kretskortet och även bytt relät för säkerhetsskull men allt ser schysst ut där.
Sen har jag använt mig av servicemenyn där jag får fram 13st pip vilket innebär felkod id0 (Problems with the washing motor: no signal from the tachymetric generator)
Pumpen går och jag har mätt upp varvtalsgivaren som jag vill översätta det till. Ska ligga på 210ohm +-8% och min ligger på 225ohm så det verkar ok. Snurrar jag på motorn med fingret samtidigt som jag mäter så reagerar givaren.
Så nu undrar jag hur jag ska ta mig vidare?
Kan ju vara så att signalen från givaren blir felaktig under drift eller att något på kretskortet tolkar signalen felaktigt. Någon duktig som kan tänka vidare åt mig nu när jag kört fast?
Mvh Thörnis
Nu kan jag nog svara på problemet själv. Det verkar vara glapp i ena gula sladden precis där den går in i sitt gjutna hölje där givaren sitter på baksidan av pumpmotorn.
Med andra ord så var det kontakt vid just det tilfället som jag testmätte. Men när jag senare mätte under drift så försvann helt plötsligt mätvärdet. Då blev jag misstänksam och mätte samtidigt som jag rörde på allt kablage.
Återstår att se om jag kan åtgärda glappet då det är ett gjutet kontaktstycke som inte går att demontera från pumpen.
Mvh Thörnis
Med andra ord så var det kontakt vid just det tilfället som jag testmätte. Men när jag senare mätte under drift så försvann helt plötsligt mätvärdet. Då blev jag misstänksam och mätte samtidigt som jag rörde på allt kablage.
Återstår att se om jag kan åtgärda glappet då det är ett gjutet kontaktstycke som inte går att demontera från pumpen.
Mvh Thörnis
Är du säker? Hittar den inte som reservdel till min maskin samt att den sitter slagen i bakstycket på min pump.
Men nu sitter det 2st buntband runt kontakten och det verkar funka bra.
Men det är knappast någon evighetslösning så det kan ju vara bra att veta om det går att få tag på den.
Mvh Thörnis
Men nu sitter det 2st buntband runt kontakten och det verkar funka bra.
Men det är knappast någon evighetslösning så det kan ju vara bra att veta om det går att få tag på den.
Mvh Thörnis
Hmm... Vart skaffar du delarna ifrån? Pumpen till min maskin låg på drygt 1600inkl på dom ställen där jag hittade den. Gick förvisso inte på originalnr då utan på maskinnr.
Annars hade jag bytt hela rasket som du säger.
Vad jag kunde se så satt den i plåtbaksidan på pumpen. Nu öppnade jag inte motorhuset och kollade om jag kunde få ur den det hållet iofs.
Mvh Thörnis
Annars hade jag bytt hela rasket som du säger.
Vad jag kunde se så satt den i plåtbaksidan på pumpen. Nu öppnade jag inte motorhuset och kollade om jag kunde få ur den det hållet iofs.
Mvh Thörnis
Ja det var en ganska bra beskrivning av utseendet på pumpen faktiskt.
Jaha där ser man. Alltid lär man sig något.
Har eventuellt en beggad AEG disk på gång. får se om det är samma komponenter eller ej i denna.
Efter mitt fix med buntband så diskar den iallafall varmt. Men felkoden kommer tillbaka i slutet på programmet och torkningen uteblir iallafall.
Mvh Thörnis
Jaha där ser man. Alltid lär man sig något.
Har eventuellt en beggad AEG disk på gång. får se om det är samma komponenter eller ej i denna.
Efter mitt fix med buntband så diskar den iallafall varmt. Men felkoden kommer tillbaka i slutet på programmet och torkningen uteblir iallafall.
Mvh Thörnis
Klicka här för att svara