Jag skulle behöva lite hjälp med felsökning av vår ugn Electrolux CF 7014 som värmer ojämnt.

Sedan en tid har den gett för mycket undervärme i relation till övervärmen med resultatet att saker riskerar att bränna i botten utan att vara klara i övrigt.

Om jag förstår det rätt är det samma termostat som styr både över- och underelementen och den verkar fungera och vi upplever inte heller något problem med att ugnen inte skulle bli varm. Jag kan också se att övervärmen inte är helt slut utan om jag sätter på ugnen och känner efter med handen så blir överelementet snabbt varmt.

Min fråga är därför hur jag kan gå vidare med felsökningen? Är det rimligt att gissa att det är överelementet som blivit slitet och inte ger tillräcklig effekt längre, och hur testar jag i så fall enklast det? Eller finns det andra fel man kan tänka?
 
Har du kollat så att ugnslisten är hel ?
 
P
M Mikael 81 skrev:
Jag skulle behöva lite hjälp med felsökning av vår ugn Electrolux CF 7014 som värmer ojämnt.

Sedan en tid har den gett för mycket undervärme i relation till övervärmen med resultatet att saker riskerar att bränna i botten utan att vara klara i övrigt.

Om jag förstår det rätt är det samma termostat som styr både över- och underelementen och den verkar fungera och vi upplever inte heller något problem med att ugnen inte skulle bli varm. Jag kan också se att övervärmen inte är helt slut utan om jag sätter på ugnen och känner efter med handen så blir överelementet snabbt varmt.

Min fråga är därför hur jag kan gå vidare med felsökningen? Är det rimligt att gissa att det är överelementet som blivit slitet och inte ger tillräcklig effekt längre, och hur testar jag i så fall enklast det? Eller finns det andra fel man kan tänka?
Element är lita av eller på. Antingen funkar dessa eller inte
 
Du får mäta om det kommer spänning till båda elementen.
Omkopplaren kan ju vara trasig så att inte övervärmen kopplas in.

/Höghus
 

Bästa svaret

P
M Mikael 81 skrev:
Jag skulle behöva lite hjälp med felsökning av vår ugn Electrolux CF 7014 som värmer ojämnt.

Sedan en tid har den gett för mycket undervärme i relation till övervärmen med resultatet att saker riskerar att bränna i botten utan att vara klara i övrigt.

Om jag förstår det rätt är det samma termostat som styr både över- och underelementen och den verkar fungera och vi upplever inte heller något problem med att ugnen inte skulle bli varm. Jag kan också se att övervärmen inte är helt slut utan om jag sätter på ugnen och känner efter med handen så blir överelementet snabbt varmt.

Min fråga är därför hur jag kan gå vidare med felsökningen? Är det rimligt att gissa att det är överelementet som blivit slitet och inte ger tillräcklig effekt längre, och hur testar jag i så fall enklast det? Eller finns det andra fel man kan tänka?
nu såg jag att detta var en gammal häck men väldigt väldigt bra
ditt fel är vanligt och det är att övervärmens slinga gått av, det ser du genom att följa den inre slingan uppe i taket där den är helt av eller sprucken eller bara en bula, ofta händer dessa ner i kanterna efter lång och trogen tjänst.
Denna spis använder båda slingorna i serie för att få jämnare övervärme och vredet kopplar om dessa beroende på om snabb uppvärmning eller inte

tyvärr går det övre inre elementet inta att få tag på längre
 
  • Gilla
krikur
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du kollat så att ugnslisten är hel ?
Den är inte uppenbart trasig eller av, och att den är tresidig och inte fyrsidig verkar vara meningen vad jag förstår.
 
Höghus Höghus skrev:
Du får mäta om det kommer spänning till båda elementen.
Omkopplaren kan ju vara trasig så att inte övervärmen kopplas in.

/Höghus
Att övervärmen kopplas in kan jag enkelt känna med handen, men om du har tips på något specifikt jag kan mäta så tar jag gärna emot förslag.
 
electroluxaren skrev:
nu såg jag att detta var en gammal häck men väldigt väldigt bra
ditt fel är vanligt och det är att övervärmens slinga gått av, det ser du genom att följa den inre slingan uppe i taket där den är helt av eller sprucken eller bara en bula, ofta händer dessa ner i kanterna efter lång och trogen tjänst.
Denna spis använder båda slingorna i serie för att få jämnare övervärme och vredet kopplar om dessa beroende på om snabb uppvärmning eller inte

tyvärr går det övre inre elementet inta att få tag på längre

Exploded view-teckning av en ugn med numrerade komponenter, inklusive värmelementen 6 och 7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag följer den slinga som är markerad 7 i bilden ovan ser jag inte något avbrott eller någon spricka eller bula. Jag kan också känna med handen att de blir varm, så den är inte helt ur funktion. Även den andra slingan (nr 6) blir varm.

Kan det vara något som gör att inte undervärmen slår av när den ska? Eller finns det fler saker på övervärmen jag kan undersöka närmare?
 
P
M Mikael 81 skrev:
[bild]
När jag följer den slinga som är markerad 7 i bilden ovan ser jag inte något avbrott eller någon spricka eller bula. Jag kan också känna med handen att de blir varm, så den är inte helt ur funktion. Även den andra slingan (nr 6) blir varm.

Kan det vara något som gör att inte undervärmen slår av när den ska? Eller finns det fler saker på övervärmen jag kan undersöka närmare?
Har du mätt tempen i ugnen då att den stämmer med inställt värde?
Mäta strömmarna i resp element kan ju ge en hint om dålig kontektmotsv
 
electroluxaren skrev:
Har du mätt tempen i ugnen då att den stämmer med inställt värde?
Mäta strömmarna i resp element kan ju ge en hint om dålig kontektmotsv
Om jag ställer in 150 grader har den efter en kvart värmt upp och jag kan mäta upp 150 grader med ugnstermometern. (Och med en IR-termometer klart högre temperaturer på själva ytorna inne i ugnen.)

Jag har inte ännu öppnat upp för att mäta strömmar utan får spara det till efter lunch. Är det uppenbart var jag ska mäta när jag väl tagit av bakstycket?
 
Har öppnat upp och mätt slingorna nu, och mäter upp oändlig resistans på övre inre slingan med multimeter. I avsaknad av reservdelar får det väl bli en ny spis nu då. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
M Mikael 81 skrev:
Har öppnat upp och mätt slingorna nu, och mäter upp oändlig resistans på övre inre slingan med multimeter. I avsaknad av reservdelar får det väl bli en ny spis nu då. Tack för hjälpen!
tråkigt på den spisen men så är det
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.