Halloj!
Har en värmepanna som blivit konverterad till pelletspanna någon gång i tiden. Den har funkat bra i alla år jag haft huset så jag vet knappt hur den fungerar. Nu bara går och går den utan att det bli varmare än 60 grader (drar ner svarta termostaten "panntemperatur olja" för att den ska stänga av. Tror att det är den jag ställer in vid vilken temperatur den ska sluta elda?).

När den slutar upplever jag att den svalnar mycket snabbare än vanligt.

Tankar:
1. I utrymmet där själva brännaren sitter har det tidigare funnits isolering längst in i den kammaren som har slitits bort mer och mer, och nu är det ingen kvar. Det låter väl som den rimligaste boven i dramat? Var i hela friden hittar jag ny isolering att ha i en värmepanna och får jag peta i den själv?

2.Jag har en enhet ovanpå pannan som heter "Ack va varmt" som kranen är öppen till men som sladdarna är klippta till. Vad är det om?

3. Den stora termostaten med rött och grönt styr hur mycket av vattnet som cirkulerar ut i element kontra som cirkulerar i pannan?

Tusen tack på förhand! =)

• Närbild av en blå panel med texten "PANNTERMOMETER/VATTENTRYCK" och en ratt för temperaturjustering, samt två vred märkta "EL" och "OLJA".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal pelletspanna med märket CTC Regent, visar olika reglage och instruktioner på en panel.
    Skapa konto
  • En pelletspanna med sladdar och rör anslutna, avancerade kontroller syns.
    Skapa konto
  • Rörsystem och komponenter för pelletspanna med synliga kablar och anslutningar i ett maskinrum.
    Skapa konto
  • Kopparrör och reglage på pelletspannan i ett pannrum, med några oisolerade delar och elkablar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på en pelletspanna med en ratt för inställning, omgiven av en svart ram. Ytan är grön och något rödmilerad.
    Skapa konto
  • Röd pelletspanna med kablar, kontakt och ventilationshål, kopplad till en grön värmepanna i ett pannrum.
    Skapa konto
har du sotat den?
tömt askan?
...

M MagicFingers skrev:
har du sotat den?
tömt askan?
...
Absolut!

B Boksholm skrev:
Absolut!
Du kan ta vanlig rockwool och isolera med. De är knappast de som gör att du inte får upp värmen. Om brännaren går konstant så kolla så den får mat och luft som den ska.

B Belastar skrev:
Du kan ta vanlig rockwool och isolera med. De är knappast de som gör att du inte får upp värmen. Om brännaren går konstant så kolla så den får mat och luft som den ska.
Tack för tips! Jag upplever att det kanske skramlar lite mindre i röret än det gjort innan, så ska kolla matarskruven när förrådet börjar bli mer tomt.

Hmm, hur undersöker jag luften? Det är ju en justerbar skärm vid insugsfläkten på brännaren men den har alltid varit inställd på det viset! Ska testa att justera lite!

B Boksholm skrev:
Tack för tips! Jag upplever att det kanske skramlar lite mindre i röret än det gjort innan, så ska kolla matarskruven när förrådet börjar bli mer tomt.

Hmm, hur undersöker jag luften? Det är ju en justerbar skärm vid insugsfläkten på brännaren men den har alltid varit inställd på det viset! Ska testa att justera liteändra
B Boksholm skrev:

Hmm, hur undersöker jag luften? Det är ju en justerbar skärm vid insugsfläkten på brännaren men den har alltid varit inställd på det viset! Ska testa att justera lite!
Ändra inte!!!! Kolla däremot så att fläkten är ren och att fläkten snurrar lätt. Lika så att pelletsmotorn går som den ska.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.