Halloj!
Har en värmepanna som blivit konverterad till pelletspanna någon gång i tiden. Den har funkat bra i alla år jag haft huset så jag vet knappt hur den fungerar. Nu bara går och går den utan att det bli varmare än 60 grader (drar ner svarta termostaten "panntemperatur olja" för att den ska stänga av. Tror att det är den jag ställer in vid vilken temperatur den ska sluta elda?).
När den slutar upplever jag att den svalnar mycket snabbare än vanligt.
Tankar:
1. I utrymmet där själva brännaren sitter har det tidigare funnits isolering längst in i den kammaren som har slitits bort mer och mer, och nu är det ingen kvar. Det låter väl som den rimligaste boven i dramat? Var i hela friden hittar jag ny isolering att ha i en värmepanna och får jag peta i den själv?
2.Jag har en enhet ovanpå pannan som heter "Ack va varmt" som kranen är öppen till men som sladdarna är klippta till. Vad är det om?
3. Den stora termostaten med rött och grönt styr hur mycket av vattnet som cirkulerar ut i element kontra som cirkulerar i pannan?
Tusen tack på förhand! =)
Har en värmepanna som blivit konverterad till pelletspanna någon gång i tiden. Den har funkat bra i alla år jag haft huset så jag vet knappt hur den fungerar. Nu bara går och går den utan att det bli varmare än 60 grader (drar ner svarta termostaten "panntemperatur olja" för att den ska stänga av. Tror att det är den jag ställer in vid vilken temperatur den ska sluta elda?).
När den slutar upplever jag att den svalnar mycket snabbare än vanligt.
Tankar:
1. I utrymmet där själva brännaren sitter har det tidigare funnits isolering längst in i den kammaren som har slitits bort mer och mer, och nu är det ingen kvar. Det låter väl som den rimligaste boven i dramat? Var i hela friden hittar jag ny isolering att ha i en värmepanna och får jag peta i den själv?
2.Jag har en enhet ovanpå pannan som heter "Ack va varmt" som kranen är öppen till men som sladdarna är klippta till. Vad är det om?
3. Den stora termostaten med rött och grönt styr hur mycket av vattnet som cirkulerar ut i element kontra som cirkulerar i pannan?
Tusen tack på förhand! =)
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
har du sotat den?
tömt askan?
...
tömt askan?
...
Tack för tips! Jag upplever att det kanske skramlar lite mindre i röret än det gjort innan, så ska kolla matarskruven när förrådet börjar bli mer tomt.B Belastar skrev:
Hmm, hur undersöker jag luften? Det är ju en justerbar skärm vid insugsfläkten på brännaren men den har alltid varit inställd på det viset! Ska testa att justera lite!
B Boksholm skrev:Tack för tips! Jag upplever att det kanske skramlar lite mindre i röret än det gjort innan, så ska kolla matarskruven när förrådet börjar bli mer tomt.
Hmm, hur undersöker jag luften? Det är ju en justerbar skärm vid insugsfläkten på brännaren men den har alltid varit inställd på det viset! Ska testa att justera liteändra
Ändra inte!!!! Kolla däremot så att fläkten är ren och att fläkten snurrar lätt. Lika så att pelletsmotorn går som den ska.B Boksholm skrev:Tack för tips! Jag upplever att det kanske skramlar lite mindre i röret än det gjort innan, så ska kolla matarskruven när förrådet börjar bli mer tomt.
Hmm, hur undersöker jag luften? Det är ju en justerbar skärm vid insugsfläkten på brännaren men den har alltid varit inställd på det viset! Ska testa att justera lite!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden