Min erfarenhet visar att det är ytterst sällan själva slingan går sönder. Jag vet inte hur många termostater jag har bytt under åren, det är inte ovanligt att de är trasiga trots att grön och röd lysdiod indikerar rätt. Så börja med en grundlig undersökning av termostaten.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Min erfarenhet visar att det är ytterst sällan själva slingan går sönder. Jag vet inte hur många termostater jag har bytt under åren, det är inte ovanligt att de är trasiga trots att grön och röd lysdiod indikerar rätt. Så börja med en grundlig undersökning av termostaten.
Grymt om d är så! Önskar man kunde köpa en ny termostat (på öppet köp) - å sätta dit själv, så om golvet blev varmt så vet man ju - men en grundlig undersökning är väl lika säkert 😅

Har du inga mätinstrument kan du koppla bort och förbi termostaten några timmar så märker du om slingan är hel och det blir varmt. Se bara till att det är den korta stunden under övervakning och sen avbryt så det inte överhettas.

GK100 skrev:
Har du inga mätinstrument kan du koppla bort och förbi termostaten några timmar så märker du om slingan är hel och det blir varmt. Se bara till att det är den korta stunden under övervakning och sen avbryt så det inte överhettas.
" Korta stunden " - "några timmar" 🙈

Den som lyckas uppfinna värmeproducerande 12V slingor borde få Nobelpris 😁

Det finns redan så det priset blir nog inte så lätt att få för en "ny" uppfinnare. ;)

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
elmont skrev:
Det finns redan så det priset blir nog inte så lätt att få för en "ny" uppfinnare. ;)
Wow - vill ha! Har inte haft tanke på att titta på hur marknaden ser ut - när man är fokuserad på att laga det man har.

Var hittar man dem? Vanliga? 😯

tommib
Det är inget konstigt med 12V elslingor, finns överallt i t.ex. bilar. I ett aluminiumsmältverk som jobbar enligt Hall-Heroultprocessen är t.ex. cellspänningen ca 5V. Problemet är i vanlig ordning Ohms lag, som det inte finns någon väg runt. För att generera tillräckligt med effekt för att smälta kryolit så ligger strömmarna i ordningen 100-300kA och kräver sk. busbars i storleksordningen järnvägsräls. P=UI gäller alltid.

• Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Bara så att du vet om det så gäller SAMMA regler (angående behörighet) för den som för golvvärme med högre spänning i alla fall om 12 golvvärmen är mer än 120 Watt.
Men googla, den första jag hittade var [länk]
Nej samma regler gäller inte. Är det 12V golvvärme får du lägga slingan i golvet själv. Googla på "lågvolt golvvärme"

mroing skrev:
Nej samma regler gäller inte. Är det 12V golvvärme får du lägga slingan i golvet själv. Googla på "lågvolt golvvärme"
Kopplingen(transformatorn)mellan 230 till 12 lär man väl inte få göra själv - eller är d lika lätt som att byta utseendet på strömbrytaren tro 😉 I wish...

Redigerat:
Det finns en gräns om vad som är behörighetskrävande eller inte när det gäller elinstallationer. All elinstallation som kan vålla skada på person, egendom, husdjur är behörighetskrävande och det oavsett spänning. Den är i korthet att det som inte är behörighetskrävande är:
§3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
Som källa hänvisar jag till Elsäkerhetsverkets hemsida, som kanske är något mer tillförlitlig än någon obskyr Googelinformation

Men så finns §4 också som ger undantag för just golvvärme :) Där gäller kravet att spänningen ska vara en skyddsklenspänning (max 50 V) medan effekt och ström inte har några maxkrav.

Men kravet på "fara för person och egendom" görs det inget undantag för eller hur.

Nä föreskrifter och regler är inte alltid relaterade till det man tror de är avsedda för. Detta undantag bottnar troligen i ekonomiska skäl, förhoppningsvis med en riskbedömning.

Med risk för att låta som fegis så bör en del av dessa beskrivna felsökningsmetoder göras av någon med rätt kunskap och utrustning. Om du redan vet att matningen är borta (frågeställare 1) och att det finns spänning på säkringen så har du avbrott antingen pga någon kopplat om i en dosa eller kabelbrott. Du har antagligen redan tittat på om det finns andra brukare på säkringen och dessa fungerar. Finns det bara golvvärmen på den säkringen så tror jag alla åtgärder kräver behörighet då det är i fast installation.

Jag har själv inte behörighet och är inte elektriker. Däremot har jag rätt bra kunskap om el/elektronik och felsökning. Det innebär dock inte att jag kan göra en elektrikers jobb. En elektriker har en annan utbildning/kunskap och erfarenhet. Däremot har jag hjälpt en och annan elektriker med felsökning:o. Att felsöka elektromekaniska produkter med styrelektronik ger en annorlunda metodik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.